Skip to content

ברקת: הלב של ירושלים חוזר לפעום

עלייה דרמטית של 41% במספר המבקרים במרכז העיר בשנה האחרונה ל-422 אלף באוגוסט 2012. הולכי הרגל נספרו ב-18 נקודות בעיר באמצעות מצלמות וידאו אשר פעלו ברציפות מהשעה 07:00 בבוקר ועד חצות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
רחוב יפו בירושלים, חלק מה"משולש" - יותר ממאה אלף מבקרים באוגוסט. (צילום: קונקס)
רחוב יפו בירושלים, חלק מה"משולש" - יותר ממאה אלף מבקרים באוגוסט. (צילום: קונקס)

מחקר חדש של משרד התחבורה ועיריית ירושלים קובע כי חלה עלייה דרמטית במספר המבקרים במרכז העיר ירושלים בשנה האחרונה. המחקר, שבוצע על ידי יחידת מערכות מידע וגיאוגרפיה בתוכנית אב לתחבורה ירושלים, בדק בשנה האחרונה 18 נקודות במרכז העיר בשיטה חדשנית, באמצעות מצלמות וידאו, אשר פעלו ברציפות מהשעה 07:00 בבוקר ועד חצות. בכל אחד מהצילומים פוענחו ונספרו מספר הולכי הרגל העוברים בכל נקודה.

מהנתונים עולה כי בסיכום כולל של כלל המבקרים במרכז העיר, הייתה בשנה האחרונה עלייה של 41% מ-298 אלף מבקרים ביולי 2011 ל-422 אלף מבקרים באוגוסט 2012.

האזור בו הייתה העלייה הגבוהה ביותר, הוא אזור נחלת שבעה ומדרחוב בן שטח בו הייתה עלייה של 87% במספר המבקרים, מ- 55 אלף ביולי 2011 ל- 103 אלף באוגוסט 2012. בשוק מחנה יהודה הייתה עלייה של 38% במספר המבקרים, מ-121 אלף ביולי 2011 ל-166 אלף באוגוסט 2012.

באזור "המשולש" – הרחובות יפו-קינג ג'ורג'- בן יהודה – חלה עלייה של 34% במספר המבקרים, מ- 79 אלף ביולי 2011 ל-106 אלף באוגוסט 2012.

שוק מחנה יהודה - 166 אלף מבקרים באוגוסט 2012. (צילום: עירית רוזנבלום)
שוק מחנה יהודה - 166 אלף מבקרים באוגוסט 2012. (צילום: עירית רוזנבלום)

ההשקעה ברכבת הקלה מתחילה לשאת פירות

ראש העיר ירושלים ניר ברקת, בירך על הנתונים המרשימים ואמר כי "אין ירושלמי שלא מתרגש לראות את מרכז העיר שוב שוקק ותוסס לאחר שנים רבות של דעיכה. הלב של ירושלים חוזר לפעום ואנו ממשיכים להשקיע בפיתוחו וחיזוקו".
המחקר בוצע במהלך השנה האחרונה ובוצעו במסגרתו ארבעה סקרי ספירות הולכי רגל מרחוב שלומציון במזרח, דרך "המשולש" ועד שוק מחנה יהודה במערב.

הסקר הראשון בוצע בחודש יולי 2011, בטרם הופעלה הרכבת הקלה, הסקרים הבאים נערכו במהלך חודש נובמבר 2011, חודש מאי 2012 וחודש יולי האחרון. איזור מרכז העיר חולק לשלושה אשכולות: איזור מחנה יהודה, איזור "המשולש" ואזור בן-שטח ונחלת שבעה.

"המגמה חיובית מאוד", אומר נדב מרוז, מנכ"ל תוכנית האב לתחבורה, "41% הם עלייה מדהימה וחשוב לזכור שהרכבת הקלה ומערך התנועה החדש בעיר עדיין בראשית דרכם וטרם הגיעו לרמת תפעול מקסימאלית". לדבריו, היו גם מי שהביעו חשש שהרכבת תפגע במספר המבקרים במרכז העיר, "אך כבר היום אנחנו עדים לתופעה הפוכה וההשקעה העצומה מתחילה לתת את פירותיה. מערך התנועה החדש תרם גם לחידוש תשתיות ולפיתוח הסביבתי במרכז העיר, שהחזירו את הירושלמים ואת התיירים למרכז העיר ההיסטורי והיפה שלה. האזור שופע אירועים ופסטיבלים וגם ניכרת התעוררות ברמת המסחר בעיר. תרומתה של רכבת קלה להחייאת מרכז העיר ידועה ומוכרת לנו מפרויקטים דומים באירופה, בעיקר בצרפת ובגרמניה ואנו צופים שגם בירושלים המספרים יוסיפו לעלות", סיכם מרוז.

עורך הסקר, נתן גוטמן, ראש תחום מערכות מידע וגיאוגרפיה בתוכנית אב לתחבורה, הוסיף שהולכי הרגל הינם חלק חשוב ובלתי נפרד ממערך התנועה בירושלים. גוטמן: "ניתוח נכון של הנתונים קריטי להמשך התאמת מערך התנועה לצרכי התושבים והמבקרים. לכן בחרנו בשיטת המחקר המדויקת והאמינה ביותר – צילום בוידאו וספירת אנשים. הממצאים מרשימים וחשובים ובחודשים הקרובים נמשיך לבחון את מספר המבקרים והנוסעים במרכז העיר, באמצעים דומים", אמר גוטמן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן