Skip to content

החל בכנסת המו"מ לאישור תקנות לזירות מסחר אלטרנטיביות

משה גפני, יו"ר ועדת הכספים קבע, כי הוועדה תשמש פלטפורמה למו"מ בין הרשות לניירות ערך לבין חברות המסחר האלטרנטיביות. החוק והתקנות הקשורות בו מיועדים להסדיר את פעילות של זירות מסחר, שאינן מסונפות או קשורות לבורסה לניירות ערך בתל אביב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ב-2010 פורסם ברשומות תיקון מס' 42 לחוק רשות ניירות הערך, הדן בזירות מסחר אלטרנטיביות לבורסה לניירות ערך. החוק מותנה ליישום רק לאחר כתיבת תקנות, המבוססות על תיקון החוק. הבוקר החל בכנסת המשא ומתן לאישור תקנות לזירות מסחר אלטרנטיביות. בדיון שהתקיים בוועדת הכספים בכנסת, בנוכחות נציגי הרשות לניירות ערך ונציגי החברות האלטרנטיביות, נזף יו"ר הוועדה משה גפני ברשות לניירות ערך על כך שלא קיימה משא ומתן עם החברות האלטרנטיביות ישירות וקבע, כי הוועדה תשמש פלטפורמה למשא ומתן.

לא מאשר לפני שמבין. ח"כ גפני (צילום: אתר הכנסת)
לא מאשר לפני שמבין. ח"כ גפני (צילום: אתר הכנסת)

"אני לא אאשר תקנות מחמירות מדי, עד שלא אבין אותם לחלוטין. הוועדה תשמש כפלטפורמה למשא ומתן, מכיוון שעד היום הרשות לא קיימה משא ומתן אמיתי. אנחנו נדון בכל סעיף וסעיף. אני מציע לרשות להתרכך ולהבין את החברות. הגבול בין הטוב לרע כחוט הסערה, אני מפחד שהנזק יהיה יותר מהתועלת. אי אפשר לבקש דברים ומידע לא הגיוני מהחברות. כל החברות בתחום מבינות ובעד ההסדרה, אך היא חייבת להיות הוגנת".

גפני ביקש בסוף הדיון להעביר הערות לוועדה, כרגע ההערות הן על פרק א' בלבד. לדבריו "לאט לאט נפתור הכל אך חייבת להיות הדברות מלאה".

היסטוריה

בספטמבר 2005 פירסמה ועדת פרופ' אוריאל פרוקצ'ה, שמונתה על ידי משה טרי, לשעבר יו"ר הרשות לניירות ערך, את עיקרי המלצותיה לקראת הסדרה של זירות מסחר אלטרנטיביות: תותר פעילותן של זירות מסחר נוספות, שיתפקדו כבורסות לניירות ערך; הבורסות יורשו לפעול כחברות למטרות רווח שתקיימנה ביניהן תחרות; תוקם מערכת דיווח לאומית שתנקז לתוכה את כל המידע מכל הבורסות בישראל; בורסות הפועלות בישראל יחויבו לשמור על כמה מעיקרי משטר החברות הנחוצים להגנת המשקיע; רוב ההוראות הרגולטוריות יחולו גם על "זירות תיווך"( Dealerships) המספקות ציטוטים ופועלות במישרין אל מול לקוחותיהן.

בפברואר 2007 הסביר משה טרי, בהרצאה שנשא בקריה האקדמית אונו, כי "בישראל אנו עדים לפעילותן של זירות מסחר שאינן מסונפות או קשורות לבורסה לניירות ערך בתל אביב. זירות אלה פועלות כזירות תיווך, שאינן מפוקחות כיום משום שאינן מוגדרות כבורסות, וזה כמובן לא תקין ולא הוגן, על הבורסה חלים כללים רבים ונוקשים ועליהם לא. ולכן, בהעדר כללים ברורים לפעילותם של גופים אלה ובהעדר בקרה ופיקוח הולמים – המשקיעים חשופים לסיכונים רבים ומכאן פוטנציאל הפגיעה בשוק".

יחד עם זאת ציין טרי, כי "ריבוי זירות מסחר לניירות ערך הוא ביסודו של דבר תופעה חיובית, משום שהוא מעודד תחרות, חדשנות ויוזמה. קיומן של זירות המסחר החלופיות פותח פתח להגדלת השוק דווקא; למשל, ככל שזירות אלה מקיימות מסחר בניירות ערך או במכשירים פיננסיים אחרים שכלל אינם נסחרים בבורסה לניירות ערך בתל אביב, או ככל שהן מקיימות מסחר בשעות שבהן הבורסה לניירות ערך בתל אביב כבר נעלה את שעריה, וקיים אינטרס מיוחד לצדדים לקיים ולשכלל את עסקאותיהם באותן שעות. ולכן, על מנת להסדיר את הפיקוח על זירות התיווך ועל מנת לאפשר את פעילותן התקינה של זירות מסחר הקמתי את ועדת פרוקצ'יה שתמליץ על מתכונת ההסדרה והפיקוח הראויה על זירות המסחר האלטרנטיביות כדי להגיע לשוק הון יעיל והוגן".

ב-8 ביוני 2010 התקבל בכנסת חוק ניירות ערך (תיקון מס' 42) התש"ע 2010, במסגרתו
הוסף לחוק ניירות ערך, התשכ"ח – 1968 פרק ז' 3 העוסק בזירת סוחר לחשבונו העצמי (זירות מסחר אלטרנטיביות ע.א.). תיקון החוק פורסם ברשומות ביום 15 ביוני 2010 ועל פי האמור בו הוא יכנס לתוקף רק לאחר כניסתן לתוקף של תקנות שיותקנו לאחר תיקון החוק. מטרתו העיקרית של תיקון החוק היא להסדיר את פעילותן של חברות המנהלות זירות ולהכפיפן לפיקוח אפקטיבי של הרשות.

תיקון החוק נכתב במתכונת של חוק מסגרת, הכולל את עיקרי ההסדרה של פעילות חברה בעלת רישיון זירה וכן את כל הנושאים, אשר מטבעם צריכים להיכלל בהסדרה ראשית (בעיקר אותם עניינים הנוגעים להענקת הרישיון ולשלילתו). אי לכך, עיקרה של הסדרת פעילות הזירות צריכה להכלל בנורמות משניות.

בהתאם לתיקון החוק, פעילות החברות המפעילות תוסדר באמצעות שתי מערכות של נורמות משניות: מערכת אחת הינה מערכת תקנות שייקבע שר האוצר על פי הצעת הרשות, או בהתייעצות עמה ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, וכאמור לעיל, תיקון החוק יכנס לתוקף רק לאחר כניסתן לתוקף של תקנות אלה. מערכת שנייה היא מערכת של כללים ספציפיים אשר על כל חברה מפעילה לקבוע בתקנונה. כללים אלו כפופים לאישור הרשות.

עם התקדמות ניסוח התקנות המוצעות עלה צורך בתיקון התוספת השביעית לחוק, המונה את רשימת ההפרות, שבגינן ניתן להטיל אמצעי אכיפה. כאשר שר האוצר רשאי לשנות את התוספת, לפי הצעת הרשות, או בהתייעצות עימה, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת הכספים של הכנסת.

בנובמבר 2010 אישרה הרשות לניירות ערך את התקנות המסדירות את פעילותן של חברות המנהלות זירות מסחר אלטרנטיביות, במטרה להסדיר את נושא הפיקוח העתידי האפקטיבי של הרשות. ההסדר החדש נעשה על רקע אישור בכנסת של תיקון 42 לחוק ניירות ערך. מדובר בזירות מסחר שבין סוחר ללקוחותיו, וכן כמערכות ממוחשבות המעמידות ללקוח אפשרות לסחור במערכות. עוד נמסר, כי מפעילי מסחר אלקטרוני יידרשו להציג הון עצמי, בטחונות ונכסים נזילים כתנאי לקבלת רישיון.

כאמור, הבוקר החל בכנסת המשא ומתן לאישור תקנות זירות מסחר אלטרנטיביות, כאשר יו"ר ועדת הכספים קבע, כי הוועדה תשמש פלטפורמה למו"מ בין הרשות לניירות ערך לבין חברות המסחר האלטרנטיביות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן