Skip to content

הקפאת הליכים: ארכה של חודש למעריב בשל "ערכו הסגולי"

באישור לצו הקפאת הליכים למעריב, שנתנה היום השופטת ורדה אלשיך בבית המשפט המחוזי בתל אביב, היא מביאה בחשבון את המציאות הקשה שאליה נקלעו העיתון ועובדיו ואת זכויותיו של העיתון הוותיק והחשיבות בהמשך קיומו. עם זאת, היא מפקפקת בסיכויי ההצלחה של תכנית ההבראה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הדיון המשפטי בבית המשפט המחוזי בתל אביב, שנערך היום בנושא עתידו של העיתון מעריב, לא ניזון משיקולים משפטיים יבשים גרידא. השופטת אלשיך ביקרה בחריפות את התנהלות בעלי מעריב, אך ברקע החלטתה על הקפאת הליכים עד ל-23 באוקטובר, הביאה בחשבון גם את חשיבות קיומו של העיתון הוותיק:

"עניין לנו בגוף תקשורת בעל  היסטוריה ארוכה של פעילות, שמעסיק מאות רבות של עובדים, אם לא יותר מכך, ואם לא די בכך, בכדי ליתן לקבוצת מעריב 'ערך סגולי' שאינו מתמצה אך ורק בשאלת גובה הדיבידנד, הרי שהדברים מתחדדים עוד יותר נוכח העובדה כי מדובר בגוף תקשורתי משמעותי בנוף הישראלי,  אשר אינו משופע בגופי תקשורת עצמאיים, וזאת בלשון המעטה. במצב כזה, 'הערך הסגולי' שבקיום העיתון נובע לא רק מערכו לשעצמו ומהרצון לשמור על מטה לחמם של לפחות חלק  מעובדיו, אלא גם בשל תרומתו לחופש הביטוי לחברה ולדמוקרטיה בישראל".

ערב ראש השנה, ההנהלה הביאה משטרה. חתמה עסקה בלי ידיעת בית המשפט

השופטת אלשיך לא התעלמה, עם זאת, ממנהגם הפסול של בעלי מעריב בעסקת מכירת העיתון: "בעייתי במיוחד הוא האופן שבו נראה, כי החברה ראשית כבר נשאה ונתנה, סיכמה ולמעשה כמעט השלימה עסקת רכש עם קונה ספציפי ורק לאחר מכן היא פונה לבית המשפט, וזאת כמו היה בית המשפט של חדלות פרעון 'עט', שכל תפקידו אינו אלא לרשום אישור פורמלי למהלך ושמא אף להשתיק או לדחוק טענות של גורמים שייתכן שיתנגדו לו".

השופטת הדגישה בדבריה, כי אכן מעריב נתון ב"משבר עמוק, קשה ומורכב," כדבריה: "זאת עד כדי כך כי עולה תהייה האם תיקונים וייעול שניתן  לעשות בהקפאת הליכים עשויים אכן להבריא את הקבוצה ולהביאה למצב רווחי או שמא מדובר במשבר עמוק ויסודי עוד יותר, אשר מטיל צל כבד על יכולת הקבוצה לערוך הבראה אמיתית". בהקשר זה, היא הבהירה, כי "מחד גיסא, במצבים מסוימים די היה באמור לעיל בכדי לדחות בקשת ההקפאה, חרף כל הצער הכרוך בכך. מאידך גיסא, קיימים טעמים אחרים, אשר מושכים לכיוון של מתן הקפאת הליכים ולו לזמן קצר יחסית של מספר שבועות, בכדי לבצע בדיקה מעמיקה ואובייקטיבית של הקבוצה, שמא בכל זאת ניתן להבריאה, או למצער, לבדוק היטב, האם אכן הרכש המוצע הינו תקין, ואכן לא ניתן למצוא דרך הבראה או עסקת רכש טובים יותר, לקבוצה וגם לעובדים."

לדברי השופטת, הידרדר מצבה של קבוצת מעריב במהירות בכמה חזיתות, הן ביחסים מול העובדים ובעיקר בהיבט הפיננסי וביכולת להמשיך לפעול באורח שוטף. זאת ועוד, היא מצאה "יותר מבעייתיות גרידא בחלק נכבד מן המהלך העסקי, אשר עומד ככל הנראה מאחורי בקשת ההקפאה בעיתויה הנוכחי".

לדבריה, הדברים מקבלים משנה תוקף, נוכח החששות שהמשבר אינו רק בתוך הקבוצה אלא גם אצל הגורמים המחזיקים בה, "כמו גם הטענות של צדדים כאלה ואחרים למהלכים שלא כדין, שיתכן ונעשו באורח שתרם להתדרדרות הקבוצה ומצבה העגום דהיום".

השופטת אלשיך פסלה את מועמדותו של עו"ד דוד פורר, מאחר שלמשרדו היה קשר עם עסקי הקבוצה. לדבריה, השיקולים של מראית פני הצדק גוברים, במיוחד בנסיבות המקרה ולא רק בשל הסכסוך החריף בין ההנהלה לעובדים. "שיקול מראית פני הצדק מתחזק עוד יותר נוכח התמיהה שעולה מהתנהלות החברה טרם בקשת הקפאת ההליכים. כמו גם משום שבמקרה הנוכחי יתכן מאוד שיהיה צורך לבצע חקירות אובייקטיביות של התנהלות הקבוצה ובעלי השליטה בה טרם קריסתה".

 השופטת מינתה כנאמנים של קבוצת מעריב את עו"ד ירון ארבל ועו"ד שלמה נס, והעבירה לידיהם את כל סמכויות הניהול והחתימות על מסמכים. היא ציינה, כי על הנאמנים "להפעיל שיקול דעת עצמאי ובאורח ברור וחד משמעי הם אינם מחויבים למתווה המכר ובוודאי שלא לזהות הרוכש". במהלך החודש הקרוב, שבו צו הקפאת ההליכים שנתנה השופטת בתוקף, יידרשו הנאמנים לגבש תכנית הבראה למבקשות והסדר נושים להצגה בפני הנושים באסיפות אשר תכונסנה, בהתאם להוראות בית המשפט. בתקופה זו, הודיעה השופטת, תהיינה מושעות סמכויות הדירקטוריון, שיופקדו בידי הנאמנים. הצו מבטל את צווי העיקול שהוטלו על נכסי קבוצת מעריב או כספים המגיעים לה מצדדים שלישיים.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן