Skip to content

היכן ישנים התיירים? בבית לחם ובעמאן

באוגוסט העמיק הפער בין כניסות התיירים ללינות במלונות - ירידה של 3% לעומת אוגוסט אשתקד, בעוד בכניסות התיירים חלה עלייה של 10% לעומת אוגוסט 2011. עליה מרשימה של 11% נרשמה, עם זאת, במספר לינות הישראלים. מארגני התיירות: יש תחרות עם הרשות הפלסטינית וירדן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אפילו תל אביב, שבעבר נחשבה לחסינה מפני ירידה בלינות התיירים, סובלת השנה מירידות בעיקר בתקופות חגים וחופשות, שנשענות על תיירות רגילה ולא על תיירות עסקים", כך אומר נשיא התאחדות המלונות, עמי פדרמן, על תוצאות הלינות במלונות בישראל בחודש אוגוסט 2012.

באוגוסט נרשמו במלונות 757 אלף לינות תיירים, ירידה של 3% לעומת אוגוסט 2011, וכ- 1.74 מיליון ישראלים, עליה של 11% לעומת אוגוסט אשתקד. כך עולה מנתוני התאחדות המלונות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).

למעט בחיפה ובנצרת, בהן נרשמו עליות של 9% ו-16% בלינות התיירים (בהתאמה), בשאר אזורי התיירות ברחבי הארץ נרשמו ירידות בלינות: בתל אביב נרשמו כ-241 אלף לינות תיירים, המהוות ירידה של 4% לעומת אוגוסט 2011; במערב ירושלים – כ- 200 אלף לינות (3%-), בטבריה ובסובב כנרת כ- 44 אלף לינות המייצגות עלייה של 11%; באילת – כ-52 אלף לינות, המהוות ירידה של 8%; בים המלח כ-34 אלף, ירידה של 6%; בנתניה – כ- 36 אלף לינות, גם כן ירידה של 6% ובהרצליה כ-19 אלף לינות – ירידה של 5%.

בלינות הישראלים חלו עליות ברוב חלקי הארץ כמו באילת, בה נרשמו כ-777 אלף לינות ישראלים – עלייה של 7% לעומת אוגוסט שעבר;.

שינוי בלינות התיירים מתחילת 2012. מקור: התאחדות המלונות בישראל
שינוי בלינות התיירים מתחילת 2012. מקור: התאחדות המלונות בישראל

לדברי פדרמן, מגמת הירידה במספר לינות התיירים נמשכת מאז תחילת השנה (למעט בחודש יוני), ועומדת בניגוד לגידול במספר כניסות התיירים לישראל. "הסיבות לכך יכולות להיות שונות, בין היתר: ירידה במשך השהות הממוצעת של התיירים, שהייה בדירות פרטיות ובאמצעי אכסון אלטרנטיביים וגידול במספר התיירים שעוברים ליעדי תיירות ברשות הפלסטינית". פדרמן הוסיף שיש צורך בבחינה מדוקדקת על מנת לעמוד על הסיבות לירידה בלינות התיירים.

לעומת זאת, חל גידול משמעותי במספר לינות הישראלים בכל חלקי הארץ, במיוחד באילת, בירושלים ובתל אביב.

בסך הכל נרשמו במלונות באוגוסט כ-2,5 מיליון לינות של תיירים וישראלים, גידול של 6% בהשוואה לאשתקד. תפוסת החדרים הארצית הגיעה לכ-75% – עלייה של 7% לעומת 2012. התפוסה המרשימה ביותר נרשמה באילת – כ-86% (8%+ עלייה), אחריה בים המלח – כ-81% (9%+)

ומה עם ה"צרפתים"?

לפי נתוני הלמ"ס עלה מספר התיירים באוגוסט השנה ב-10% לעומת אוגוסט שעבר; התיירות ממדינות אירופה בכלל, עלתה באוגוסט 2012 ב-12% לכ-210.000 תיירים ומארצות הברית לכ-48.000 תיירים – עלייה של 6%.

חודש אוגוסט נחשב לחודש של "הצרפתים" – מדי שנה הם מציפים בחודש זה, תקופת הואקאנס שלהם, את חופי הארץ ומורגשים היטב במלונות ובמסעדות. אותם צרפתים עונים לאיפיון של תיירים שמתגוררים בדירות שרכשו בארץ ואולי גם של ביקורי קרובים. לפי הלמ"ס, הגיעו בחודש אוגוסט השנה לישראל 43.117  תיירים צרפתים, לעומת 42.333 ב-2011 – עלייה של 2%, ועדיין מספרם במלונות הולך ויורד.

איפה התיירים? באכסניות, בקיבוצים, במלונות הבוטיק

גם לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, האחראית על הבאתן של קבוצות תיירים מאורגנות לישראל, המהווה את הבסיס לתיירות הנכנסת, רואה שינויים במגמות התיירות.

תיירים בבית לחם. מספר הלינות בה גדל. (צילום: ויקימדיה)
תיירים בבית לחם. מספר הלינות בה גדל. (צילום: ויקימדיה)

לדברי מנכ"ל הלשכה, עמי אתגר, לא באים לידי ביטוי בבסיס הנתונים של הלמ"ס ושל התאחדות המלונות אמצעי לינה שאחוז התפוסה בהם גדל בגלל היצע חדרים במחירים נמוכים יחסית, דוגמת אכסניות נוצריות וחדרים בקיבוצים. זאת לצד לינה של תיירים במלונות בוטיק, שאינם חברים בהתאחדות המלונות.

אתגר טוען שמשך השהות הממוצע של תיירים מתקצר זה כמה שנים כמגמה מתמשכת, לצד גידול משמעותי במבקרי היום, שמסיירים בארץ ועוזבים בערב. לפי הגדרת ארגון התיירות העולמי UNWTO, תייר הוא אדם שביקר במדינה, שהה בה לפחות 24 שעות ולן בה לפחות לילה אחד.

אתגר גם מצביע על העובדה שחלק ממבקרי היום החלו להירשם כתיירים, משום שהם אמנם נשארים ללון לילה אחד, אך עושים זאת בתחומי הרשות הפלסטינית, בדרך כלל בבית לחם.

הלינה בבית לחם היא חלק מתהליך של ביקור תיירים המשלב את ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית, מה שכמובן מקטין את מספר הלינות בישראל לטובת שני היעדים האחרים.

אתגר מזכיר גם כן את הגידול הניכר בכניסות לארץ של תיירים בעלי דירות וצמיחה משמעותית בשימוש בדירות להשכרה לתיירים.

לדבריו, על תפוסת המלונות משפיעה גם עליית משקלן של חבילות תיור זולות יותר מארצות מקור מסורתיות לישראל (אירופה, ארה"ב) ועליית משקלה של תנועת תיירות מארצות חדשות מאפריקה, מהמזרח הרחוק, מדרום אמריקה ומאוקראינה.

מוותרים גם על אתרי ביקור

לא רק המלונות רואים פחות תיירים. גם אתרי הביקור נאלצים להתחלק בעוגה ההולכת וקטנה – שכן המשבר הכלכלי מחייב הוזלת מחירי החבילות, שנעשה על ידי ביטול ביקור באתרי תיור. לכך נוסף שדרוג אתרים המתחרים על זמנו של התייר ועל כספו, כאשר חלקם נמצאים במיקומים עתירי זמן ושהות כמו יד ושם ומוזיאון ישראל המחודשים.

תל אביב בלילה. הרבה סופי שבוע של תיירות בעיר. (צילום: ציפי מנשה)
תל אביב בלילה. הרבה סופי שבוע של תיירות בעיר. (צילום: ציפי מנשה)

לכך נוספים התעצמות  התחרות בין מארגני תיירות ישראליים, למארגני תיירות במזרח ירושלים ובבית לחם ועליית משקל חבילות תיור סוף שבוע בעיקר בת"א (CITY BREAKE).

להערכת הנהלת הלשכה, מכלול נתונים אלו מבטאים, בין היתר, את רמת המחירים הגבוהה במלונות ישראל, את חסרון הכיס של התיירים בגלל המשבר הכלכלי, את חולשת האירו מול הדולר, את התחרות הגוברת בין ישראל כיעד תיירות לבין המדינות השכנות ובמיוחד עם פיתוח התיירות בבית לחם, ואת הדרכים של הסיטונאים בחו"ל, של מארגני התיירות בישראל  ושל התיירים המגיעים באופן עצמאי, להתמודד עם מציאות זו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן