Skip to content

"ביבי, רחם עלינו" – הפגנות ליום כיפור

כמה הפגנות ואירועי מחאה על מדיניות הממשלה התקיימו לקראת יום כיפור, בדרישה לחשבון נפש ובקשת סליחה מהציבור. המחאות עסקו במצוקת הדיור, בגזירות הכלכליות וביחס לפליטים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"נתניהו לך הביתה, רחם עלינו" צעקו אמש (ב') כ-150 מפגינים מול בית ראש הממשלה בירושלים. ההפגנה אמש היתה הפגנת נעילה למבצע "עשרת ימי תשובה" של הפורום לצדק חברתי. מטרת ה"מבצע" כפי שהצהירו המארגנים היא לגרום לראש הממשלה לבקש סליחה על מדיניותו הכלכלית.

"ביבי, רחם עלינו!". מבצע "עשרת ימי תשובה" (צילום: נוי כרמל)

בדף הפייסבוק של האירוע נכתב "אטימות ראש הממשלה, הממשיך עם מדיניות מכוונת המיטיבה עם העשירים ועושקת את העניים, דורשת חשבון נפש עמוק. בין כסה לעשור, הימים הנוראים שבין ראש השנה ליום הכיפורים – יחל מבצע 'עשרת ימי התשובה' של ראש הממשלה נתניהו, ובו יידרש לבקש סליחה מהעם על הפיכת החברה הישראלית לעשוקה, ענייה ומופקרת".

במהלך המבצע יצאו חברי הפורום לכמה אירועים, ובהם צילום אזרחים שמספרים על מה נתניהו צריך לבקש מהם סליחה, סיור הזדהות במפעל פיניציה, וקריאה כללית לכמה שיותר אזרחים לשלוח קבלות על קניות למשרד ראש הממשלה, כדי שיראה כמה יקר לחיות פה.

תוקעים בשופר מול בית ראש הממשלה (צילום: דורון הבסי)

המפגינים קראו “ביבי עזוב אותנו”, תקעו בשופרות ודרשו מנתניהו לבקש סליחה לא רק על הקדנציה הנוכחית, אלא על "17 שנים של התעללות". במעשים שצוינו שעליהם צריך ראש הממשלה לבקש מחילה: "רכיבה" על גל ההסתה לפני רצח רבין בדרכו לקדנציה הראשונה, הפרטת הפנסיה, הפרטת מערך הכבאות, ההצעה להפרטת הקרקעות וחוסר הקשבה לעם.

תפילה ומחאה מול בית הרב 

מחאה נוספת לקראת יום כיפור נערכה אתמול (ב') מול ביתו של הרב עובדיה יוסף בשכונת הר נוף בירושלים, שבה מתגורר גם שר השיכון, אריאל אטיאס (ש"ס). כחמישים איש השתתפו באירוע שהוגדר כתפילה משותפת במחאה על מצוקת הדיור הקשה בישראל, על היעדר דיור ציבורי ועל פינוי משפחות מבתיהן לרחוב.

כך קראו המארגנים: "ימי חודש אלול ובמיוחד עשרת ימי תשובה הם ימים לחשבון נפש ולהתבוננות על מעשינו. אלו ימים לשאול האם עשינו ככל שביכולתנו כדי לחיות בחברה שמכבדת את כולם/ן באשר הם. עשרת ימי תשובה זו הזדמנות של כולנו, גם של המנהיגים והמנהיגות שלנו, לעשות דין וחשבון לעצמם. לאחר שנה שלמה שבה ביקשנו בכל דרך אפשרית את עזרתם לדאוג לנו לדיור, לפרנסה, לבריאות, לחינוך, ולא נענינו, כולנו באים להתפלל אל הקדוש ברוך הוא מול ביתו של הרב עובדיה יוסף בבקשה לקבל את ברכתו ותמיכתו. עשרת ימי תשובה, זה הזמן שבו אנו עומדים בפני בית הדין של מעלה ומתחייבים בתפילות לתיקון כל החטאים".

מול בית הרב עובדיה יוסף (צילום: אסף ברנר)

התפילה המשותפת נפתחה בתפילת ערבית והמשיכה בקריאת ברכות לפרנסה, לבריאות ולדיור ובשירת תהלים ו"אל תשליכני לעת זיקנה". השתתפו בה מחוסרי דיור ופעילים חברתיים מיישובים שונים. אחד המשתתפים אמר כי באו לבית הרב "שיחשוב על השכבות החלשות ויעזור  להן, יש לו יד בכול, הוא יותר חזק מראש הממשלה, אז שיכוון את האנשים שלו לחלשים בחברה".

"חשבון נפש" על גירוש פליטים

במוצ"ש הפגינו כמאתיים איש מול ביתו של שר הביטחון בתל אביב במחאה על התקרית בגדר הגבול לפני שבועיים, שבה לאחר שמונה ימים גורשו 18 מבקשי מקלט מאריתריאה. המפגינים הקריאו את עדויות הנשים והילד שהגיעו עם הקבוצה והוכנסו לישראל, ובהן סיפרו על כך שנמנע מהם מזון, שרוססו בגז מדמיע ושהגברים גורשו בכוח לשטח מצרים: "אז פגשנו בגדר ומייד הגיע צבא ישראלי, ואמרו לנו להסתלק למצרים בערבית, ירו באוויר ועם מקל ברזל ניסו לסלק אותנו, אמרו תחזרו למצרים, והחיילים המצרים אומרים לנו אל תחזרו.

"אחרי יומיים הגברים ניסו לשבור את הגדר, ירו עלינו גז מדמיע ושרפו לנו העיניים מאוד, התחלנו לבכות התחננו בבקשה תצילו אותנו. הגיע גנרל עם דרגות, הגיע רכב ותיקן את הגדר, נ' התעלפה, התחילו להלחים את הגדר אנשים החזיקו את הגדר ונשרפו להם הידיים… הישראלים שמעו שהמצרים מאיימים עלינו הנשים, ולכן ביום חמישי הגיעו הישראלים ואמרו אתם [הגברים] תלכו ואנחנו ניקח את הנשים כי אנחנו פוחדים שהמצרים יאנסו אותם, 'הדרגות' אמרו נכנסות הנשים ואתם [הגברים] תלכו, והגברים אמרו: 'אנחנו נמות תכניס גם אותנו'".

חשבון נפש ביחס לגירוש פליטים. ההפגנה במוצ"ש (צילום: אביבי אהרון)

המפגינים קראו לשר הביטחון ולממשלה לערוך "חשבון נפש" ביחסם למבקשי מקלט לקראת השנה החדשה. בעצרת השתתפו הרב יהושע אנגלמן מארגון "רבנים לזכויות אדם", עו"ד יפתח כהן מ"אנו פליטים", פעילים לזכויות פליטים, ומבקשי מקלט מאריתריאה שסיפרו על בריחתם ועל מחנות העינויים בסיני. לעצרת קדמו שתי עצרות בירושלים – מול ביתו של ראש הממשלה ומול בית שר הפנים, במחאה על "שנה של הסתה, של גירוש אכזרי לדרום סודן שכבר גבה תשעה קורבנות בנפש, של הקמת מתקן הכליאה למהגרים הגדול בעולם, שבו ייכלאו לשלוש שנים לפחות גברים, נשים וילדים חפים מפשע".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן