Skip to content

אט זורם הנחל… על פני המאדים

מדעני נאס"א מצאו, באמצעות רכב החלל "קיוריוסיטי", עדות ראשונה מסוגה על הימצאות נחל שבו זרמו מים על פני המאדים. מים זורמים לבדם אינם מבטיחים הימצאות חיים - אבל מקובל לחשוב כי זהו אחד התנאים הבסיסיים לכך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עדות ראשונה מסוגה, על הימצאות נחל מים על פני המאדים, נמצאה על ידי רכב החלל "קיוריוסיטי". על פי העדות הזאת – אבני חצץ ואבנים דמויות חלוקי נחל, בתוך תלכיד קרקע שהפך לסלע – זרמו במקום בעבר מים בעוצמה רבה. גודלן של אבני החצץ שנמצאו על ידי ה"קיוריוסיטי" משתנה – מגודל של גרגרי חול ועד לגודל של כדורי גולף. חלק מאבני החצץ הן בעלות פינות זוויתיות וחדות, אך נמצאו אבני חצץ רבות שנראות כחלוקי נחל מעוגלים.

כך נראתה קרקעית ערוץ הנחל במאדים, עפ"י הצילום של "קיוריוסיטי". (צילום: אתר נאס"א)
כך נראתה קרקעית ערוץ הנחל במאדים, עפ"י הצילום של "קיוריוסיטי". (צילום: אתר נאס"א)

על פי הממצאים שהתגלו מעריכים מדעני נאס"א, כי המים בערוץ הנחל זרמו במהירות של כמטר לשניה. גובה פני המים בנחל נע בין גובה הקרסול לגובה המתניים. המדענים של נאס"א שללו את האפשרות כי תצורת האבנים שנמצאו והאופן שבו הן נמצאו הם תוצאה של רוחות חזקות.

עדות זו היא עדות פוזיטיבית ראשונה מסוגה על הימצאות מים זורמים על פני המאדים. ישנן אמנם עדויות קודמות על הימצאות מים על המאדים, אבל העדות הזאת – הימצאות אבנים וחצץ הדומים  לאבנים בקרקעית נחלים ונהרות על כדור הארץ – היא ראשונה מסוגה.

כך נראית קרקעית נחל במאדים - בהשוואה לכדור הארץ. (צילום: אתר נאס"א)
כך נראית קרקעית נחל במאדים - בהשוואה לכדור הארץ (צילום: אתר נאס"א)

ויליאם דיטריך, מדען מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי, השייך לצוות המדענים של ה"קיוריוסיטי", אמר על הגילויים החדשים: "ניירות מדעיים רבים נכתבו על הערוצים שנמצאו על פני המאדים והשערות רבות נכתבו על מה שזרם בערוצים הללו. הממצאים של קיוריוסיטי הם מעבר מהספקולציות שהיו – לבחינה ישירה של הממצאים".

[related-posts]

באיזו מידה מרמזים הממצאים האלו על חיים שהיו קיימים על פני המאדים? "מים זורמים הם בהחלט מקום בו מיקרו-אורגניזמים יכולים לחיות", אומר החוקר ג'ון גרוצינגר, מצוות החוקרים של רכב החלל. "סלע מהסוג שנמצא יכול להיות, אבל לא בהכרח, מקום שמכיל את המרכיבים למה שנחשב סביבת מחייה. האפשרות של מחייה במאדים מורכבת יותר מאבחנה על קיום מים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן