Skip to content

5 אלבומים ישראלים מעוררי השראה: רוק, פולק ומה שביניהם

לכבוד השנה החדשה והחגים הבאים עלינו לטובה ליקטנו 5 אלבומי בכורה מומלצים, שפרצו בגדול ושינו את עולם המוזיקה בישראל - והם חובה בכל ספריית דיסקים שמכבדת את עצמה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
פורץ דרך. פורטיס. צילום: ויקיפדיה

זה המשוגע עוד גדול יהיה

"פלונטר", אלבום הבכורה של רמי פורטיס. עם השם הכי מדויק. יצא ב-1978 ותפס את כולם עם המכנסים למטה. מדובר בשנה שבה במצעדי הלהיטים שלטו ילדי הפרחים, צביקה פיק, יזהר כהן, אריק אינשטיין ואפילו יהורם גאון.
לגמרי פתאום, בלי התראה, ובלי הכנה מוקדמת, נחת הפאנק בארץ. פלונטר לא הפך ללהיט בן רגע. פורטיס אפילו הרוויח ביושר כתבה בערוץ הראשון של אותם השנים, שעסקה במרד המוזיקה בארץ. פאנק, תופעה כלל לא מוכרת בארץ וכנראה גם לא אצל פורטיס, עוררה הדים, ובעטה בדלתו של הממסד. לאחר שפלונטר פרץ את הדרך, התחיל סחף שלם של להקות גל חדש, שנכנסו דרך החור שפלונטר יצר.

 

רוק מלוכלך. פוליקר. צילום: ציפי מנשה

מחיר הדלק עולה

"בנזין" הייתה הלהקה שבה התחיל יהודה פוליקר את הקריירה המוזיקלית שלו. אלבום הבכורה של הלהקה,  שנקרא פשוט  "24 שעות", יצא ב-1982 והפך במהירות לנמכר והמושמע בכל תחנות הרדיו בארץ. ההצלחה הייתה מהירה, השינוי הגדול ש"בנזין" הכניסו למוזיקה הישראלית, היה דווקא החספוס שבה. עד שהופיעה "בנזין" להקות הרוק הישראליות נשמעו נקיות, מלוטשות ומעובדות. "בנזין", שהגיעה מהקריות, הכניסה את אבק ארובות הזיקוק של חיפה, שנדבקו לסליל ההקלטה. הלהקה הוציאה לאחר מכן רק עוד אלבום אחד, ואחריו התפרקה. עד היום, הצליל המיוחד והלהיטים "יום שישי את יודעת" ו"גשם" מתנגנים ללא הרף מעל גלי האתר.

 

הראפ הכי מצליח. "שבק ס'". צילום: אור ישראל לוז, ויקיפדיה

אני פה מהשב"ק

"שבק ס'", לא להקת הראפ הראשונה, ולא להקת ההיפ הופ הכי מצליחה, אבל ללא ספק זו ששברה את קיר המיינסטרים בין הראפ לבין הציבור הישראלי. האלבום הראשון שלהם, שנקרא בפשטות "השב"ק" יצא ב-1995 ועורר סביבו מחלוקת רבה, בעיקר בשל תכניו השוביניסטים והאלימים. בקליפ של השיר "אימפריה" נראים חברי הלהקה וחבורת רחוב מרסקים עד דק מכונית. גם שירם "מכופף הבננות", שמשתמש בביטוים מיניים בוטים, הפך את הלהקה ואת האלבום לשק החבטות הזמני של התקשורת, מה שדווקא העלה בעיני הצעירים דאז את קרנם. "שב"ק" אומנם לא היה דיסק ראפ עם מסרים חברתיים, כמו בשיריהם של האמנים שבאו בעקבותיהם, אבל לעד ייזכר בתור דיסק הראפ המצליח הראשון בישראל.

 

הרכב מנצח. שלום חנוך. צילום: ויקיפדיה

מכירת סוף העונה

"תמוז" היא ללא ספק אחת הלהקות הכי גדולות ואחת החשובות שהיו אי פעם בארץ ישראל. "סוף עונת התפוזים" משנת 1976 היה אלבום הבכורה והיחיד של הסופר גרופ תמוז. שיתוף פעולה של שלום חנוך עם אריאל זילבר יצרו את אלבום הרוק הקלאסי. האלבום בישר את שיא הרוק הישראלי הקלאסי. עם שירים שהפכו לקלאסיקות – "מה שיותר עמוק יותר כחול", "הולך בטל", והלהיט הגדול ביותר – "סוף עונת התפוזים" (אני וניצה חבוקים). בין כותבי הטקסטים אפשר למצוא מלבד חנוך וזילבר גם את יהונתן גפן ומאיר אריאל. האלבום הפך עוד בזמן אמת, לחובה בכל ספרית דיסקים שמכבדת את עצמה.

יצירה מופלאה. סנדרסון. צילום: ויקיפדיה

 

חברים מספרים לפוגי

אם הזכרנו את עניין הסופר גרופ, להקה שמאגדת כישרונות גדולים ומפורסמים בלהקה אחת, הרי שהגדולה בהם היא כמובן להקת "כוורת", שמאגדת שמות שכולנו אוהבים – גידי גוב, אפרים שמיר, דני סנדרסון, יוני רכטר ואלון אולארצ'יק. ביחד הם הוציא את אלבום הבכורה שלהם "סיפורי פוגי". האלבום שיצא בשנת 1973, הכניס לעולם המוזיקלי שלנו קלילות שמלווה בווירטואוזיות מוזיקלית מופלאה. הלהקה, שצמחה מאחד המחזורים של להקת הנח"ל, התחילה לטפטף לתוך המוזיקה הישראלית השפעות רוק ברורות וגיטרות קצב עצבניות. הכל בכסות של מוזיקה ישראלית, עם חידושים לשירים כ"הורה היאחזות". את רוב האלבום כתב דני סנדרסון וגם אלון אולארצי'ק תרם כמה מהשירים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן