Skip to content

כשפולה באה לקנות אפרסקים

"הלוואי והמנהיגים של היום היו דורכים על האדמה", אומר עודד טור-סיני, שמפעיל עם רעייתו חיה את חוות הנופש האורגנית טור-סיני בעמק הארזים שליד ירושלים. שורשיה של החווה נטועים עוד בשנת 1952 ובין המבקרים בה היו ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון ורעייתו פולה. כיום מוצעים בחווה סיורים, לינה, אירועים וסדנאות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
בשבילי החווה האורגנית בעמק הארזים. חמש דקות מירושלים. (צילום: ציפי מנשה)
בשבילי החווה האורגנית בעמק הארזים. חמש דקות מירושלים. (צילום: ציפי מנשה)

סביר להניח שלא שמעתם מעודכם על חוות הנופש האורגנית טור-סיני, למרות שנוסדה בשנת 1952 במבואות המערביים של ירושלים ונודעה בשם "מטעי עמק הארזים". המטעים כללו נטיעות של דובדבנים, אפרסקים, ענבים, משמשים, שזיפים, תפוחים ואגסים במגוון רחב של זנים. בשנת 1962 גם הובאו לארץ נקטרינות ראשונות מקליפורניה והן נטעו במורדות הצפוניים של מצפה נפתוח בעמק הארזים, סמוך לחווה החקלאית של היום.

החוה הוקמה בהון פרטי וביוזמה ובחזון משותפים של בני משפחות טורצ'ינר בארה"ב וטור-סיני בישראל. עודד טור-סיני, דור רביעי למקימי החווה, מספר שפולה בן גוריון היתה מגיעה בכל יום שישי לקנות אפרסקים, וכי בין המבקרים בחווה היו גם ראש הממשלה דאז דוד בן גוריון, שר העבודה, יגאל אלון ועוד. "הלוואי והמנהיגים היום היו דורכים על האדמה", הוא אומר ומוסיף שבימים הטובים של עמק הארזים, השתכרו מן העמק הזה כ-200 משפחות ועבדו בה שכם אל שכם עולים חדשים מכורדיסטן, ערבים מהכפרים איכסל , אבו גוש ועין נקובה ומנגד – גם יהודים ממאה שערים. "גם כיום מועסקים כאן עובדים מהכפרים הסמוכים גם בחקלאות וגם בפיתוח המקום".

עודד טור-סיני מחוות הנופש האורגנית. דור רביעי לעובדי אדמה. (צילום: ציפי מנשה)
עודד טור-סיני מחוות הנופש האורגנית. דור רביעי לעובדי אדמה. (צילום: ציפי מנשה)

את החווה מפעילים כיום עודד – בן למי שהיו בין מייסדי קיבוץ אלומות בגליל ביחד עם נשיא המדינה כיום, שמעון פרס – ורעייתו חיה חרש טור-סיני, וגם מתגוררים בה. החווה מופעלת כחווה אורגנית כבר 25 שנים. שינוי יעוד לקרקע שעשה עודד, הביא להקמתה כמרכז נופש, בריאות ואירועים בטבע, תוך התחייבות שלא לעקור עצים. חיה היא פסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית ומשפחתית בכירה, המקיימת בחווה סדנאות ומפגשים, כשהיא משתמשת בטבע כזרז לתהליכי שינוי.

 

ללקט ולחלוט עשבי תבלין

בחווה מתקיימים סיורים מאורגנים ליחידים ולקבוצות, בתיאום מראש. הסיורים משלבים הליכה ב"משעול התבלינים" שבו צומחים מיני תבלינים כמו מרווה רפואית, זוטה לבנה, רוזמרין, לענה, אזוב, לואיזה וכדומה, לצד עצי הבוסתן האורגני עם הסברים על הגידולים השונים, על ההיסטוריה של המקום ועל חקלאות אורגנית. בסיור ניתן לבצע ליקוט וחליטת צמחי תבלין בתוספת כיבוד קל.

במסלול הסיור ניתן גם לשבץ פעילויות שוונת ובהן קטיף פירות עצמי, הפעלות שונות, אפיית פיתות בטאבון ועוד. אפשר גם לשלב מסלולי סיור בסביבה הקרובה לחווה, בתחום עמק הארזים ובאתרי נוף מיוחדים ומעניינים בסביבה.

חדרי האירוח בחווה - אבנים שנאספו מהכשרת הקרקע.( צילום: ציפי מנשה)
חדרי האירוח בחווה - אבנים שנאספו מהכשרת הקרקע.( צילום: ציפי מנשה)

הגידולים החלקיים בחווה מתבצעים בשיטות ביו-אורגניות, ללא כימיקלים, ללא הורמונים וללא חומרי הדברה. החווה פועלת על טהרת התפיסה האורגנית, היא כלולה ברשימת המגדלים המורשים של תוצרת אורגנית ומאושרת על ידי הארגון לחקלאות ביולוגית אורגנית בישראל.

החווה מציעה בחודשי הקיץ תוצרת חקלאית טרייה ואורגנית, לרבות תבלינים במכירה ישירה במקום, לתושבי ירושלים ולמבקרים, וכן מציעה לאורך כל השנה ייין מקומי משובח מרלו-קברנה, ליקרים של דובדבן, שזיף ותפוז מפירות החווה וכן שמן זית, זיתים וריבות מתוצרת החווה.

חדרי אירוח מאבנים טבעיות

בחוות הנופש האורגנית נבנו סוויטות וחדרי אירוח מאבנים טבעיות ולא מסותתות. בעת הכשרת הקרקע הוצאו אבנים שמהן נבנו חמש טרסות ובכל טרסה חדר אירוח או שניים. החדרים משלבים מגוון סגנונות – כמו ספה מרופדת בבד פסים של איקיאה עם כורסאות עור. חדר האמבטיה בנוי בסגנון חמאם מרוקאי, כאשר האמבטיה מחופה בחיפוי דונג דבורים ושמן זית, אף הוא בסגנון מרוקאי. בסלון הסוויטה נפער לשמים חלון "סקיילייט", שמאפשר לאור היום לחדור לחדרים וניתן לסגירה בווילון.

חדר האמבטיה בסוויטה, המחופשה דונג דבורים מעורב בשמן. (צילום: ציפי מנשה)
חדר האמבטיה בסוויטה, המחופה דונג דבורים מעורב בשמן. (צילום: ציפי מנשה)

הסוויטות וחדרי הנופש בנויים בבנייה ירוקה על פי התקן החדש 5281 שאומץ לאחרונה על ידי מדינת ישראל, בניה אקולוגית המאפשרת מינימום אנרגיה לחימום ולקירור. הם מוקפים בעצי פרי וגפנים, והמים האפורים של היחידות ממוחזרים ומשמשים להשקיית עצי הפרי.

בסך הכל מדובר על חמישה חדרים שיכולים להכיל 14 איש ומחירם נע בין 750-1,250 שקלים לפי גודל הסוויטה, לזוג ללינה וארוחת בוקר. בתקופות שיא כמו אוגוסט וספטמבר מחיר הסוויטה הגדולה, שבה יכולים לנפוש 6-5 אנשים נע בין 1,500-1,800 שקלים לזוג. ילד בתוספת של 100 שקלים. אחרי החגים יורד מחיר הסוויטה ל-1,000 שקלים.

עודד וחיה טור-סיני מדגישים שהרעיון להקים חווה אורגנית מקורו באמונה הצוברת תאוצה ומודעות בארץ ובעולם ועל פיה חקלאות אורגנית וצריכת מוצרים אורגניים הם הדבר הנכון והבריא לאדם ולסובב אותו. "אנחנו מאמינים שהמקום שמאפשר הנאה ובריאות לגוף ולנפש, הוא קרוב לעיר, אבל לא ממש בתוכה, בלב הטבע ובמקום שמאפשר ניתוק משגרת חיי היום יום ויצירת קשר הדוק בין אדם, קרקע וצומח", אומר עודד, "אנחנו בטבע – אבל רק מרחק חמש דקות מירושלים. זהו האתגר כיום, לגרום לאנשים לשלב בין הטבע לעיר".

איך מגיעים: לבאים מתל אביב מכביש מס.1, יוצאים ימינה לכיוון מעלה אדומים והר הצופים, דרך מנהרת הארזים, פונים ימינה לשד' גולדה מאיר, כעשרה מטרים לפני הגשר והפנייה לבגין דרום, פונים ימינה-ימינה לכיון עמק הארזים ועוקבים אחרי השילוט "טור סיני חווה אורגנית".
לפרטים נוספים טל' 050-3817793 . אתר: www.tursinai-organy.co.il.

1 Comment

  1. רוחמה
    28 בספטמבר 2012 @ 19:43

    במקרה לגמרי הייתי שם היום בחתונת-יום-שישי-בצהריים. מקום נפלא.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן