Skip to content

אל ערבייה: טייסים טורקים חוסלו בסוריה בעצת הרוסים

לפי מסמכים שהודלפו לרשת אל ערבייה מלשכתו של אסד, שני הטייסים הטורקים, שמטוסם הופל ביוני השנה, חולצו בחיים בידי סוריה וחוסלו בהנחיית הרוסים. גופותיהם הוחזרו למקום ההתרסקות כדי שיראה כאילו מותם נגרם בהתרסקות. אסד גם שקל להעבירם לידי החיזבאללה. מקורות מערביים מכחישים את הידיעה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רשת אל ערבייה, מפרסמת הערב (שבת) מסמכי מודיעין סורי, שהגיעו לידיה ממקור שנמצא כנראה בלשכתו של אסד. על פי המסמכים, נתפסו שני טייסי מטוס פנטום F-4 טורקי, שהופל בסוף יוני השנה, על ידי הסורים כשהם עדיין בחיים. בהוראתו של נשיא סוריה, בשאר אל אסד, הועברו השניים לידי המודיעין  הסורי לחקירה, עובדה שהוכחשה על ידי הסורים, שטענו כל העת כי המטוס הטורקי הופל בשגגה וכי הטייסים לא נמצאו.

המסמך השני מעיד על הוראה שנתן אסד לחסל את השניים ולזרוק את גופותיהם במקום הנפילה וזאת בהנחיית הרוסים. יתרה מכך, המסמכים מעידים, כי בשלב שלפני ההנחיה לחסלם, הייתה כוונה להעבירם לידי החיזבאללה בלבנון על מנת שהארגון יוכל לעשות בהם שימוש לעת אחרת.

רשת אל ערבייה הודיעה הבוקר בשידור טלוויזיוני, כי הערב יש בכוונתה לחשוף מסמכים מדהימים שיגיעו לידיה. הרשת ציינה כי המסמכים יעידו על הקשר הרוסי-איראני שמנחה את אסד ותומך במשטרו. הרשת עמדה בדבריה. בשידור חי הערב הוצגו המסמכים כמובטח.

פנטום טורקי מהסוג שהופל (מקור: ויקימדיה)
פנטום טורקי מהסוג שהופל (מקור: ויקימדיה)

ב-22 ביוני השנה הופל מטוס טורקי שחדר לטענת הסורים לשטח ארצם. הדיווח על הפלת המטוס התפרסם בשישי אחר הצהריים. בשלב הראשון הכחישה סוריה כל קשר לעניין, אולם לאחר מספר שעות הודתה כי מערכות ההגנה שלה הפילו בטעות את המטוס, משום שחדר למרחב האווירי הסורי, כעשרה קילומטר מהעיר לטקיה.

אסד התנצל על ההפלה וטען כי תקרית זו אירעה בשוגג. בתגובה הודיע שר החוץ הטורקי, אחמט דבוטאולו, כי מטוס סיור טורקי, שהיה במשימה פשוטה לבחינת מערכת מכ"ם פנימית, חדר לטריטוריה הסורית, אבל יצא ממנה בהוראת הצבא  ודקה לאחר מכן הופל. בעקבות התקרית התכנסה ממשלת טורקיה לישיבת חירום בראשות ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן ובתום הישיבה נמסרה הודעה השוללת את מציאתם בחיים של שני הטייסים. עוד נמסר, כי מסוקים וספינות מטורקיה ממשיכים בסריקות אחר הנעדרים.  

שני המסמכים חושפים אמת אחרת לחלוטין. במסמך הראשון שהוצג הערב, שהועבר מלשכתו של אסד אל מפקד הכוחות המיוחדים של צבא סוריה, עבד אל-רחמאן, נכתב בפירוש, כי "שני טייסים טורקים נשבו על ידי מודיעין חיל האוויר הסורי, לאחר שמטוסם הופל בתיאום עם חיל הים הרוסי שבסיסו בטרטוס (עיר נמל סורית)."  במסמך מורה לשכת אסד לרחמאן להעביר מייד את השבויים לידי אגף מבצעי חו"ל במודיעין הסורי ו"לנהוג בהם  לפי פרוטוקול שבויי מלחמה אותו חיבר הנשיא".

מטוס הקרב הטורקי מופל לים ליד טרטוס (מקר: יו טיוב)
מטוס הקרב הטורקי מופל לים ליד טרטוס (מקר: יו טיוב)

עוד נכתב במסמך, שיש לחקור את השניים לגבי תמיכתה של ממשלת טורקיה בצבא סוריה החופשית, הנאבק במשטרו של אסד. כמו כן נכתב שם כי אסד שוקל הצעה של גנרל רוסי בשם סאם, שלגביו אין מידע נוסף, להעביר את הטייסים לאחר חקירה לשטח לבנון על מנת שיוחזקו על ידי החיזבאללה ובכך אפשר יהיה להפיק מהם תועלת בשלב מאוחר יותר. מסמך זה מעיד בבירור, שהטייסים נשבו בחיים והוחזקו על ידי הסורים.

המסמך השני מעיד על ההתרחשויות שבאו לאחר מכך. במסמך שהוציאה לשכת אסד, ומכותביו הם ראשי מודיעין חו"ל,  נכתב שרוסיה "הציעה" לנשיא סוריה לחסל את השניים ולהיפטר מהם: "בהסתמך על העצות והמידע מהפיקוד הרוסי," נכתב במסמך, "ועל מנת להביך את ממשלת טורקיה שהוכחה תמיכתה בצבא סוריה החופשית, מורה נשיא סוריה להיפטר משני הטייסים הטורקים שנמצאים כעת בידי אגף מבצעי חו"ל במודיעין הסורי בדרך טבעית (כלומר לא להותיר סימן שנרצחו א.מ), ולהחזיר את גופותיהם לאחר חיסולם למקום שבו התרסק מטוסם במים הבינלאומיים".

כן נכתב באותו המסמך, כי ממשלת סוריה הונחתה להתנצל בפני הממשלה הטורקית על תקרית המטוס על מנת להביך את ממשלת טורקיה מצד אחד ולהשיג אהדה ותמיכה בדעת הקהל בעולם. כמו כן נכתב שם: "מיד, במקביל לפרסום ההתנצלות הסורית, יש להפעיל את ה-PPK (המחתרת הכורדית) בגבול הטורקי, על מנת לבצע פעולות צבאיות נגד צבא טורקיה כמסר אזהרה לממשלת טורקיה על חומרת המצב, אם הממשלה הטורקית תמשיך לתמוך בצבא סוריה החופשית".

רשת אל ערבייה מבטיחה לפרסם מחר, יום ראשון, תיעוד נוסף שהגיע לידיה באותה הדלפה. מקורות מערביים מכחישים את טענות רשת "אל ערבייה" וטוענים כי הטייסים הטורקים לא שרדו את הנפילה. 

במקביל, רוסיה ממשיכה לפנות את אנשיה מסוריה דרך נמל טרטוס.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן