Skip to content

"מעריב" הפגינו אצל ביבי וב"הארץ" שביתה ועימות עם שוקן

הלבה רותחת: עובדי מעריב הפגינו מול בית ראש הממשלה בנימין נתניהו וביקשו מן הממשלה גלגל הצלה ועובדי הארץ בעימות חזיתי עם המו"ל עמוס שוקן, ששיגר אליהם מכתב טעון ומריר. מחר לא ייצא העיתון לאור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חילופי ההאשמות ההדדיים בין הנהלת עיתון הארץ לבין העובדים הגיעו לשיא חדש בעקבות מכתב ששיגר המו"ל עמוס שוקן לעובדים, ובו הוא מטיח בהם האשמות וטוען כי הם מפיצים שקרים. בתגובה אמר למגפון יו"ר הוועד, אריאל גוטליב, כי מכתבו של שוקן  עדיין לא נבחן לעומקו שכן הגיע רק חצי שעה לפני אסיפת העובדים ואולם, חד משמעית, בניגוד לדברי שוקן, "לא הייתה נכונות מצד ההנהלה למשא ומתן על היקף הקיצוץ והפיטורים".

ככל הנראה, עיתון הארץ דה מרקר לא יראה אור מחר, על פי החלטת הוועד. בתום אסיפת המחאה הורשו העיתונאים העוסקים בהפקת עיתון יום שישי להמשיך לעבוד ואילו יתר העיתונאים התפזרו ועזבו את המערכת.

עובדי מעריב מפגינים בירושלים (צילום: יח"צ, ארגון העיתונאים)

במכתב ששיגר שוקן אל ועד העובדים, הוא מעלה האשמות קשות. לטענתו, הנהלת העיתון אפשרה לוועד לראות נתונים מלאים על התוצאות הכספיות הצפויות בעיתון בשנת 2012. נתונים שעליהם נשענת החלטת ההנהלה לממש את תכנית הפיטורים של כמאה עובדים בעיתון. לדברי שוקן, הפורשים מרצון נכללים ברשימה זו. "אבל אתכם זה לא מעניין. אתם בארכיאולוגיה: מאזני 2009 מעניינים אתכם, ומאזני 2010 מעניינים אתכם ומאזני 2011 מעניינים אתכם. גם זה שקר. הם לא מעניינים אתכם. אמרנו לכם שנשקול בחיוב להציג לכם אותם (זה אמנם היה לפני מספר חודשים, כאשר חשבנו שאתם באמת מתעניינים במצב החברה), אבל ברור שאחרי הפגישה איבדתם עניין בנתונים. התברר לכם שאינם משרתים את העניין היחיד הרלוונטי לכם: הקפאת תכנית הפיטורים, ולא שמענו מכם יותר בעניין זה".

שוקן טען עוד במכתבו, כי "אם גורלו של 'הארץ' להיסגר, אז עדיף שהוא ייסגר עכשיו, כדי שלא ייסגר בעוד כמה חודשים כמו 'מעריב', ומי שלא מבין את זה, קשה להבין מה הוא בכלל עושה בעיתונות… בשנים האחרונות אני עושה מאמץ עצום כדי להבטיח את קיומו של 'הארץ', את יכולתו להמשיך למלא את תפקידו הייחודי בחברה הישראלית, ואת היותו מקום עבודה סביר לעובדיו. אנחנו לא מחפשים את הפיטורים האלה ואתם יודעים את זה (אגב, שיעורם אינו גבוה יותר ממה שנאלץ ה'ניו יורק טיימס' לעשות, ושמר על איכותו), הם נכפו גם עלינו. בכדי לשמור על 'הארץ' נדרשים צעדים קשים שאינם משמחים איש. חבל שגם לאחר ששוחחנו על כך פעמים רבות (שלא לדבר על מה שאנחנו קוראים בעיתון שאתם כותבים), עדיין לא הופנמה על ידיכם המציאות העסקית שבה אנחנו פועלים, אשר השתנתה ללא הכר, ומחייבת אותנו לפעולה".

ובמעריב, המחאה נמשכת

כמאה עובדים ממעריב השתתפו היום בהפגנה מול בית ראש הממשלה בירושלים, שם קראו לראש הממשלה ולממשלת ישראל להתערב ולמנוע את סגירת העיתון. בין הכרזות שנשאו: "ישראל היום – מחר רוסיה", "עיתון יחיד – שלטון יחיד", "ביבי, ישראל היום חשוכה", "מבצע לחגים: 2,000 עובדים הולכים הביתה", "גם אנחנו קורבן של הון-שלטון ושלדון".

העובדים אף חסמו את הכביש וצעדו לעבר השופרסל הסמוך ברחוב אגרון, הנמצא בבעלות נוחי דנקנר, בעלי מעריב, שם קראו לעובדים להצטרף למחאתם, אך נחסמו על ידי השומרים במקום: "לא ניתן לראש הממשלה להתבצר בשתיקתו, כאשר מעריב, מפעל ובו אלפיים עובדים, נמצא בתהליך קריסה", אמרו העובדים תוך שהם ממשיכים בקריאות: "ביבי תתעורר, העיתונות פה במשבר", "ביבי צא אל המרפסת, העיתונות קורסת", "ביבי, ביבי תתעורר, 2,000 מפוטרים במשמרת שלך", "לא ניתן להחריב את ביתנו מעריב".

המפגינים הטיחו בנתניהו האשמות בגין התעלמותו מן המשבר בעיתונות: "כלי תקשורת רבים נתונים במצב קשה, עובדים רבים מפוטרים והמדינה לא עושה דבר בעניין. אנו בסולידריות עם כל כלי התקשורת הנמצאים כעת במשבר, אנו כואבים את מצבם יחד עם מצבנו. עובדי 'הארץ' מפוטרים ושובתים, עובדי מעריב על סף פיטורים וראש הממשלה מתמקד בלצייר קווים אדומים – סגירת עיתון היא קו אדום לדמוקרטיה", אמרו.

ארגון העיתונאים מצטרף למאבק עובדי הארץ

היום הכריז ארגון העיתונאים על מהלך רחב היקף, שמטרתו לעצב מחדש של העיתונות בישראל. את המהלך מוביל ארגון העיתונאים בשיתוף עיתונאים ואנשי אקדמיה. "כגודל המשבר כך גודל ההזדמנות. כמעט 150 שנה חלפו מאז יצאו העיתונים הראשונים בארץ ישראל, וזה זמן מעולה כדי לעצור, לשאול את עצמנו כיצד העיתונות הישראלית צריכה להיראות במאה העשרים ואחת – ולעשות הכל כדי להגשים את החזון. לא רק לעסוק בכיבוי שריפות והצלת כלי תקשורת ומשרות של עיתונאים – חשוב ככל שזה יהיה – אלא לעצב מחדש את העיתונות הישראלית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן