Skip to content

בג"ץ לא קיבל את העתירות לאיחוד משפחות. בימין צוהלים, בשמאל מגנים

ח"כ דודו רותם: "רוח טובה נושבת מבית המשפט העליון"; ח"כ זהבה גלאון: ״תש כוחו של בג״ץ מלהיאבק בגזענות". נשיא בית המשפט העליון הבא, השופט גרוניס: "זכויות אדם אינן מרשם להתאבדות לאומית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ח"כ דוד רותם: "רוח טובה נושבת מבית המשפט העליון"; ח"כ זהבה גלאון: ״תש כוחו של בג״צ מלהיאבק בגזענות". נשיא בית המשפט העליון הבא, השופט גרוניס: "זכויות אדם אינן מרשם להתאבדות לאומית"

מאת צבי זינגר

בימין משבחים ובשמאל מגנים את החלטת בג"ץ, שדחה אמש (ד') את העתירות נגד התיקון לחוק האזרחות, תיקון שמונע איחוד משפחות של תושבים פלסטינים ביהודה ושומרון עם בני זוג בישראל.

שר החינוך, גדעון סער, תקף הבוקר את אנשי השמאל שמחו על פסיקת בג"ץ: "ההתקפות משמאל על בית-המשפט העליון בעקבות פסיקתו מאמש הן חמורות", כתב השר בעמוד הפייסבוק שלו. "בפרט מקומם הניסיון לייחס השפעה פוליטית להכרעת בית המשפט כל אימת שבית המשפט אינו פועל כפי שמצפה ממנו השמאל הקיצוני, כערכאת ערעור קבועה להפיכת ההכרעות הדמוקרטיות של הממשלה והכנסת. כיבוד שלטון החוק והכרעות שיפוטיות אינם רק כאשר ההכרעות תואמות את השקפת עולמך".

יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ דוד רותם ("ישראל ביתנו"): "רוח טובה נושבת מבית המשפט העליון. תמוה שכל מגיניו של בית המשפט מוצאים לנכון היום לצאת במתקפה על שופטיו, רק משום שפסק הדין אינו מוצא חן בעיניהם כאשר הוא מגן על מדינת ישראל".

ח"כ יעקב (כצ'לה) כץ: "נס גלוי אירע אמש בבית המשפט העליון, כשברוב מקרי ניצלה מדינת ישראל מאיום הצפה של 2-3 מיליון ערבים מחוץ לגבולותיה". כץ קרא לאסור בחקיקה על בג"ץ לבטל חוקים של הכנסת: "אין להסתמך על ניסים, וכהמשך לחוק גרוניס שחוקקנו, חוק אשר החל במהפכה שתשים קץ לאקטיביזם השיפוטי האלים, יש לאסור לאלתר בחקיקה על ביהמ"ש העליון, המייצג מיעוט קטן ומבוטל, לבטל חוקים שחוקקה הכנסת".

יו"ר הבית היהודי, השר דניאל הרשקוביץ: "צביעות השמאל מדהימה. מי שרוממות בית המשפט העליון בגרונם אינם מהססים להתיר את הרסן ולהשתלח בו כשהפסיקה אינה לרוחם. פסיקת בג"ץ מחזקת את מעמדה הבלתי מעורער של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי".

רונן שובל, יו"ר תנועת "אם תרצו" – שהצטרפה לצד המדינה כמשיבה לעתירה: "העובדה שנשיאת בית המשפט העליון דורית בייניש, וארבעה שופטים נוספים, אימצו את עמדות עדאללה וזהבה גלאון, היא חרפה שעלולה היתה לגזור גזר דין מוות לציונות ולזהותה היהודית של ישראל. אנו מקווים שפרישתה של בייניש תסמל את סופו של העידן האנטי-ציוני בבית המשפט העליון".

בשמאל האכזבה מפסיקת בג"ץ גלויה. ח״כ זהבה גלאון, שהיתה בין יוזמי העתירה, אמרה: ״תש כוחו של בג״ץ מלהיאבק בגזענות. ההחלטה לדחות את העתירה שלי, של האגודה לזכויות האזרח, עדאללה, והמוקד להגנת הפרט, היא תוצאה של הקמפיין להחלשת ביהמ״ש העליון. חבל שבג״ץ לא מחק את אחד הכתמים המבישים בספר החוקים הישראלי, שפוגע פגיעה אנושה בזכות היסוד לחיי משפחה ולשוויון. בכך נתן בג״ץ לגיטימציה למגבלות דרקוניות על חופש הנישואין של אזרחי ישראל הערבים, לפירוקן של משפחות שלמות, ולאפליית אזרחים רק בשל השתייכותם האתנית והלאומית״.

גלאון הוסיפה: "בג"ץ יושב בתוך עמו, והקמפיין הפוליטי נגדו השפיע על ההחלטה. השופטים הם בני אדם, לא מלאכים – וגם מלאכים זה לא מה שהיה פעם".

עו"ד עודד פלר, מהאגודה לזכויות האזרח: "פסק הדין קובע למעשה, שאדם הוא מסוכן בשל הדם שזורם בעורקיו. כל פלסטיני הוא מסוכן – וזו קביעה מסוכנת לכשלעצמה". פלר טען עוד, כי התלותו של בית המשפט בטעמים בטחונים מסוכנת לכלל הציבור. "לא ייתכן שישתמשו בטענות לחוסר ביטחון ורצון לשינוי דמוגרפי כדי לפגוע בזכויות".

פסק הדין אמש התקבל בדעת הרוב של שישה שופטים מול חמישה. בדעת הרוב נכתב, כי הזכות לחיי משפחה אינה חייבת להתמשש דווקא בגבולות ישראל. יורשה של בייניש, השופט אשר גרוניס, קבע: "זכויות אדם אינן מרשם להתאבדות לאומית". מנגד, בדעת המיעוט, כתבו השופטים ובראשם הנשיאה דורית בייניש, כי יש לבטל את החוק משום שהוא פוגע בזכות לשוויון. לדעת המיעוט הצטרף השופט אדמונד לוי, שעומד לפרוש בימים אלה. לוי תמך בפסילת החוק, בטענה שהמחוקק החמיץ הזדמנות לתקנו.

3 Comments

  1. חגי קמרט
    12 בינואר 2012 @ 16:02

    גם להומניזם ולמוסר הלאומי יש לפי הנראה גבולות. מה עוד שבהחלט קיימת חלופה שניתן לאחד משפחות על אדמת נכר ולא על אדמת ארצנו הקטנטונת.
    על פניו נראה שהמשפט עניי עירך קודמים מצביע לא רק על המוסר הפרטי האינדיווידואלי אלא יותר מזה על המוסר הלאומי של כלל העם המשתדל לשמור על זהותו משך אלפיים שנה. ואני מקווה שימשיך כך.
    שוויוניות אינה מילה יפת נפש היכולה לחול כל כל עניין ובכל מקרה ובכל סקטור קבוצה עדה עם אומה. כאשר מיעוט היושב בקרבך בכורח הנסיבות עלול לסכן את זהותך הלאומית את האחדות שבך ואולי להוות גייס חמישי, בבוא היום , בתוכך. הרי שאתה מסתכן בגופך אם אתה מחיל שוויוניות זו . יתירה מזו אתה פוגע במוסר הלאומי הצודק ,ברחל בתך הקטנה צודק , של עניי עירך קודמים.
    אם בידך חרב אתה חייב לשקול היטב אם לתת חרב גם לשונאך היושב בקרבך בשל שוויוניות כי מחר אתה לא תהיה יותר והנה השוויוניות הזו הופרה. לא על ידך אלא על ידי יריבך. ואותו מיעוט היושב בקרבנו הוא לא מאוהבי יעקב בלשון המעטה.
    זהבה גלאון משתמשת במונחים רחוקים מהשכל כאשר היא מכניסה את נושא הגזענות לעניין המוסר הלאומי ומלחמת הקיום של עם. מה הקשר גברת לוין? אנחנו לא מצביעים על הערבים בשל היותם ערבים. גם אם היו יפנים או סינים שמאיימים על קיום הזהות הלאומית שלנו היינו נוהגים בדיוק באותה צורה.ואף הם לא היה רסן שלטון בידם היו נוהגים באותה צורה. גזרה שווה לגבי צרפתים, אנגלים ושאר אומות העולם.
    אך קל לה לגברת גלאון להצביע באצבע מאשימה על העם שהיא שייכת אליו מתוך הקרקע שעליה היא יושבת. קל לה להופיע כיפת נפש בדברים על גזענות שהיא מגייסת לטענותיה החסרות כל הגיון ורגש יהודי כל שהוא.

  2. אבשלום קור השני
    12 בינואר 2012 @ 15:14

    שופט ולא שופר, "בני וזנות זוג " או בנות זוג?
    מי מגיהה?

    • עמית מנדלזון
      12 בינואר 2012 @ 15:33

      כנראה שהגיהו כבר 🙂 לא מוצא את השגיאות

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן