Skip to content

חיל האוויר יירט מל"ט מדרום להר חברון

המטוס הלא מאויש חדר לתחום האווירי של ישראל מאיזור הים התיכון, סמוך לעזה, לווה על ידי מטוסי קרב ומעל איו"ש הוחלט להפילו. שר הביטחון בירך את היירוט המוצלח. איסוף ובדיקת שבריו נמשכת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חיל האוויר זיהה ויירט מטוס זעיר חשוד שחג באיזור הדרום. בעקבות היירוט נשמע קול נפץ עז באיזור ההפלה. יחידת סילוק פצצות של חיל ההנדסה וכן היחידה לחילוץ  של חיל האוויר הוזנקו למקום ופתחו בסריקות.

(צילום: דובר צה"ל)
מטוסי 16 F הוזנקו לעבר המל"ט (צילום: דובר צה"ל)

מצה"ל נמסר, כי בסמוך לשעה 10 בבוקר, זוהתה חדירת המטוס לשטח ישראל מהים התיכון. לא רחוק מרצועת עזה. אל כל הטיס הוזנקו מטוסי F16 מבסיס רימון שבנגב. דובר צה"ל, תת אלוף יואב מרדכי, מסר כי לאורך כל טיסתו היה המטוס תחת בקרת חיל האוויר ובסופו של גבר, "משקולים מבצעיים ומשיקולים של הגנה על יישובים, הוחלט ליירטו באזור יער יתיר שבדרום הר חברון. סדר הפעולות היה נכון ומקצועי בכל שלב, בגילוי, בזיהוי וביירוט". שרידי המטוס שנאספו בשטח וצילומי המטוס יועברו לזיהוי וניתוח המצב בחיל האוויר והמודיעין.

שר הביטחון, אהוד ברק, הזדרז ובירך את הרמטכ"ל בני גנץ ומפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, "על הביצוע החד והיעיל, שבמהלכו הופל המל"ט באיזור שמדרום לחברון". ברק אמר עוד: "אנו רואים בחומרה רבה את הניסיון לפגוע במרחב האווירי של ישראל ונשקול את תגובתנו בהמשך".

יחידת הבקרה האווירית של חיל האוויר הייתה זו שזיהתה את חדירת כלי הטיס הלא-מזוהה מהים התיכון, כשהוא נע לכיוון המרחב המיושב בישראל. רק לאחר שלא הצליחו לזהות את המטוס, הוחלט להפילו מעל לשטחי איו"ש. בשלב זה לא ברורה זהות כלי הטיס ומאין הגיע – האם מרצועת עזה או מגבול הצפון בידי חזבאללה.

האירוע הוצג בשעה האחרונה לרמטכ"ל. כוחות בשטח אוספים את שברי כלי הטיס כדי לנסות ולזהות בוודאות את מקורו ומשימתו.  מצה"ל נמסר, כי נערך מעקב אחרי התפתחות נושא כלי התעופה הבלתי מאוישים בזירות השונות.

סוכנות מען הפלסטינית דיווחה גם היא על האירוע וציינה כי המטוס, שנועד כנראה לצורכי צילום, הצליח לטוס מעל לבסיסים צבאיים וישובים שונים בנגב. סוכנות החדשות, כמו סוכנויות אחרות שדיווחו על ההפלה, לא זיהו את המשלחים.

ברצועת עזה בדרום קיים היום החמאס תרגיל של מנגנוני הביטחון של החמאס, שהתבצע בכל חלקי הרצועה.

עד האירוע הבוקר, הפיל חיל-האוויר שני מטוסים בלתי מאוישים. שניהם לקראת סוף מלחמת לבנון השנייה. בהפרש של כמה ימים, באוגוסט 2006, הפילו מטוסי קרב של חיל-האוויר שני כטב"מים מדגם "אבאביל" של חיזבאללה. לאחר שאותרו על ידי יחידת נ"מ (נגד מטוסים) ויב"א (יחידת בקרה אווירית) צפון, שיגרו מטוסי "ברק" חד-מושבי (F-16C) של טייסת "אבירי הצפון" וטייסת "העמק", טילי אוויר-אוויר והפילו את המזל"טים – אחד מעל הים, בשטח לבנון, והמזל"ט השני הופל צפונית לחיפה.

בביקור שערך מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, לפני כשבועיים, ביחידת הבקרה הצפונית, הוא אמר כי "המרכזיות של מערך הבקרה גדולה. אתם אלו שרואים הכל ומחברים הכל יחדיו. הטרור העולמי יאתגר אותנו, ואנחנו נצטרך לספק הגנה על המדינה, על התושבים ועל התשתיות הקריטיות".

.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן