Skip to content

זוכי פרס נובל לרפואה: מחוללי המהפכה בהשתלת תאי אב

עבודתם של שני המדענים, יפני ובריטי, תאפשר השתלה של תאי אב צעירים, שיוכלו להפוך לכל רקמה בגוף ולשפר דרמטית את תוצאות ההשתלות של מח העצם בחולים בכל העולם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
עקף את בעיית מחקר תאי הגזע העובריים. זוכה פרס נובל לרפואה, שיניה יאמאנאקה (מקור תמונה: ויקימדיה).

שיניה יאמאנאקה וג'ון גורדון הם הזוכים בפרס נובל לרפואה ופיסיולוגיה. על כך הודיע היום מכון קרולינסקה בשטוקהולם. שני החוקרים, יפאני ובריטי, הצליחו להפוך תאים בוגרים לתאי אב צעירים, שאותם אפשר להשתיל בגוף האדם.

עבודתם זו עשויה לאפשר גידול משמעותי בהשתלות מח עצם ולהתפתחות עצומה בטיפול בתאי אב  – מה שעשוי להציל מליונים ברחבי העולם.

תאי אב, הקרויים גם תאי גזע, הם תאי גוף שעדיין לא הפכו לרקמה. התאים הללו יכולים להתמיין ולהפוך למעשה לכל רקמה ואיבר בגוף, או להמשיך ולהתחלק כתאי אב.

עובדה זו משמשת בעולם הרפואה בהשתלות מח עצם. החולה מקבל בחזרה לגופו תאי אב, שעדיין לא התמיינו לתאי דם. בגופו הם מתחילים חלוקה מחדש ומחליפים את תאי הדם החולים שלו, לתאים בריאים.

עד עתה הייתה מקובלת הסברה כי תאים בוגרים אינם יכולים להפוך בחזרה לתאי אב. ג'ון גורדון ושיניה יאמאנאקה הצליחו להראות, בניסויים בצפרדעים ובעכברים, כי אפשר לקחת תאים בוגרים ממוינים, ובאמצעות שינוי גנטי פשוט להפוך אותם בחזרה לתאי אב היכולים להתמיין מחדש לכדי כל רקמה.

ועדת הפרס אמרה, כי תגליתם של השניים היא פורצת דרך ופותחת עידן חדש של מחקר שעשוי להביא לריפוי מחלות קשות, נדירות ושכיחות, שעד כה היה קשה או בלתי אפשרי לטפל בהם.

הפיכת תאי אב בוגרים לצעירים והשתלתם כך שיוכלו להפוך לכל רקמה שהיא. זוכה פרס נובל לרפואה, ג'ון גורדון (מקור תמונה: ויקימדיה).

יאמאנאקה נולד בשנת 1962 ביפן כבנו היחיד של בעל מפעל לייצור חלקים למכונות תפירה. אביו עודד אותו ללמוד רפואה.

חצי מאה מאוחר יותר, ולאחר תקופה ארוכה בה עבד גם כמנתח אורתופדי, יאמאנאקה הוא סמכות עליונה בתחום עבודת התאים. יאמאנאקה, העובד כיום באוניברסיטת קיוטו, מתמחה בתכנות מחדש של תאים. מה שנקרא "תכנות מחדש גרעיני" משתמש בתא בוגר לחלוטין ומפותח כדי ליצור תאי גזע – סוג של לוח חלק שיש לו פוטנציאל להפוך לכל סוג אחר של תא בגוף. מדענים אומרים, כי בדרך זו יש ביכולתם ליצור חומרים – או לניסויים, או לשימוש בגוף – אולי כאמצעי לתיקון ואפילו להחלפת איברים פגועים.

עבודתו של גורדון הוכיחה, שתאים בוגרים יכולים לשמור על "הזיכרון" של מה שהם היו יכולים להיות; תאי מוח שמתמחים בהעברת מסרים שומרים את יכולתו לספוג חומרים מזינים, ממש כמו תא בדופן המעי. כדי לעשות זאת, נטל גורדון גרעין מתא מיוחד והשתיל אותו לתוך ביצה בלי גרעין.

עבודתו של יאמאנאקה זכתה לשבחים כפריצת דרך, משום שהוכיחה שאפשר לעקוף את הבעיה האתית של מחקר בתאי גזע עוברי. זאת, על אף שיאמאנאקה עצמו הוא תומך נלהב של מחקר זה. "אם מחקר בתאי גזע עוברי הוא הדרך היחידה לעזור לחולים, אז אני חושב שזה מה שאנחנו צריכים לעשות", אמר פעם, אך הוסיף: "בו בזמן … כתחושה טבעית, אני רוצה להימנע מהשימוש בעוברי אדם … עוברי אדם הם לא כמו תאי עור".

יאמאנאקה מודע מאוד לעובדה שעבודתו המדעית עשויה להיות שנויה במחלוקת ואומר שהנושא צריך להיות מוסדר בקפדנות. "אנחנו צריכים להגביל את היישום של טכנולוגיה לטיפול או למה שיכול לגרום למטופלים מאושרים יותר", אמר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן