Skip to content

הערכה: אולמרט יודיע בקרוב אם יתמודד על ראשות הממשלה

דריכות במערכת הפוליטית לנוכח התלבטות אולמרט אם להתמודד על ראשות הממשלה. ב"קדימה" מופעלים עליו לחצים פוליטיים להתמודד, אך משפחתו מסתייגת. ניצב בדימוס משה מזרחי, מועמד "העבודה" לכנסת: "רק פוליטיקה בשפל יכולה למחזר עבריינים מורשעים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אהוד אולמרט (צילום: עמוס בו גרשום, לע"מ)
לחצים מכאן ומכאן. אהוד אולמרט (צילום: עמוס בו גרשום, לע"מ)

במערכת הפוליטית גוברת ההערכה, כי ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, צפוי להחליט בימים הקרובים האם ישוב לפוליטיקה והאם יתמודד על ראשות הממשלה. זאת, בעקבות לחץ כבד שמופעל עליו בשבועות האחרונים מצד חברי כנסת רבים מ"קדימה" ומצד גורמים פוליטיים אחרים – לבצע "קאמבק" פוליטי.

טענתם של אלה המבקשים מאולמרט להתמודד בבחירות היא כי רק הוא מסוגל להתמודד בהצלחה מול בנימין נתניהו ולהוות אלטרנטיבה של ממש. מצד אחר, בני משפחתו של אולמרט מתנגדים לשובו לפוליטיקה בשלב זה ומפעילים עליו לחץ שלא להתמודד.

רק לפני כשבועיים וחצי גזר בית המשפט המחוזי בירושלים מאסר על תנאי של שנה למשך שלוש שנים וקנס של 75 אלף שקלים לאולמרט, שהורשע בהפרת אמונים. בית המשפט לא הטיל על ראש הממשלה לשעבר קלון, כך שאין מניעה חוקית שיתמודד בבחירות. אולם בעקבות המשפט המתנהל נגדו בפרשת הולילנד, הוא לא יוכל כנראה לכהן כשר. כיום נמצא אולמרט בעיצומו של הליך משפטי נגדו בפרשת הולילנד, אולם חוקית אין מניעה כי יציג את מועמדותו בשלב זה.

ניצב בדימוס משה מזרחי, המועמד לכנסת מטעם מפלגת העבודה, הגיב על השמועות אודות חזרתו של אולמרט לפוליטיקה: "רק פוליטיקה בשפל יכולה למחזר עבריינים מורשעים ומסובכים בהליכים משפטיים כאולמרט, ולהמציא אותו מחדש כפוטנציאל להתמודדות. אני לא מאמין שאישים פוליטיים שרוצים להביא לכאן פוליטיקה אחרת ומתהדרים בנקיון כפיים יחברו לעבריין מורשע. הגיע הזמן שהציבור יוקיע ויקיא מתוכו גם את מי שבפוליטיקה מנסים להשען עליו, ולהדיר אותו מהחיים הציבוריים".

ובינתיים, בליכוד מתחממת האווירה לקראת הבחירות הפנימיות שיקבעו את רשימת המועמדים לכנסת. משה פייגלין, שהורחק בבחירות שעברו מרשימת המועמדים הריאליים לכנסת, כבר החל בהתארגנות לקראת הבחירות הפנימיות הקרובות, שיתקיימו בעוד כחודש. בסביבתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, רואים בפייגלין איום וחוששים כי אם יצליח באמצעות תומכיו המאורגנים להכנס למקום ריאלי ברשימת המועמדים לכנסת – עלול הדבר לחבל בדימויו של הליכוד כמפלגת "מיינסטרים" ולצייר את המפלגה כמפלגת ימין קיצוני.

הצעת החוק מטעם הממשלה לפזר את הכנסת תוגש כנראה כבר ביום שני, עם פתיחת מושב החורף. היועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון, הודיע כי יהיה צורך בחוק חדש. הוא הסביר ליו"ר ועדת הכנסת, יריב לוין, כי יש קושי משפטי להשתמש בחוק שנדון לפני חצי שנה בוועדה ונעצר לקראת הקריאה השלישית. ינון הסביר, כי חוק חדש יאפשר לחברי הכנסת המכהנים להשתתף בהחלטה המכריעה על פיזור הבית.

ח״כ ציפי חוטובלי פנתה במכתב ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-19, השופט אלקיים רובינשטיין, בדרישה לקבוע שבהרשעותיו של אולמרט בפרשת מרכז ההשקעות יש קלון ולפסול אותו מלהתמודד בבחירות הקרובות.

במכתב ציינה חברת הכנסת כי ראש הממשלה לשעבר הורשע בארבעה מקרים של הפרת אמונים וכי לפני שנה נגזר דינו לשנת מאסר על-תנאי וקנס כספי של 75 אלף שקלים, תוך שהרכב בית המשפט מציין במפורש כי העברה שבה הורשע אולמרט היא "אחת העברות המרכזיות המיועדות לחסן ולהגן על הרשויות הציבוריות מפני פגיעתה הרעה של הפרת כל אחד מהערכים המוגנים".

ח״כ חוטובלי מבקשת שהוועדה "תשתמש בסמכותה כדי לקבוע שבמעשיו של מר אולמרט יש קלון, וכי הוא לא יוכל לשוב למערכת הפוליטית בטרם יעבור פרק הזמן הנדרש".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן