Skip to content

יתוש הגאולה המזמזם באוזנינו והבחירות הקרבות

הימין חושב שביכולתו לכפות בכוח שאיפות לאומיות ודתיות קיצוניות על שכנינו, ואילו השמאל סבור שהכל תלוי בנו, ואם רק נחזור לקו הירוק עד הסנטימטר האחרון - יבוא השלום. שניהם מתעלמים מן העובדה שישראל איננה כל-יכולה ולא הכל תלוי בה. כדי להוות חלופה לבנימין נתניהו נצטרך לתמוך בכל ניסיון לגבש את המחנה המשתרע מן המרכז והימין […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ראי, אדמה, כי היינו בזבזנים עד מאוד!" – שאול טשרניחובסקי

בבואנו להעמיק בחשיבה על הפוליטיקה בישראל –  עניין שהוא חיוני ביותר לחיינו ומקבל משמעות מיוחדת דווקא עתה עם הקדמת הבחירות בישראל – הדבר הראשון שעלינו לעשותו הוא לדעת שישנם דברים שהם מחוץ להישג ידינו ואין ביכולתנו להשפיע עליהם ולשנותם. הם חיצוניים לנו, גדולים מאיתנו, ואין לנו שליטה עליהם. כך, למשל, נידרש לאמץ את הקביעה הזאת: "ישראל היא אומנם שחקן אזורי חשוב ומשמעותי, אך בשום פנים ואופן איננה כל-יכולה".

וכך, למשל, נידרש להבין שתהליכים גיאופוליטיים אזוריים ותהליכים עולמיים שונים  מכתיבים לנו בגדול את דפוסי חיינו ומעצבים את אורחותינו יותר מתמיד, וכל שנשאר לנו הוא לנוע במסגרתם קצת לפה וקצת לשם. שום דבר הרואי מעבר לכך. שום דבר המצדיק מערכת פוליטית מפוצלת לעייפה, מסיתה ומדיחה, המייצרת הפסדים עצומים למדינה ולחברה בה. התעלמות ממציאות זו וניסיון שלא לקבלה ולפרוץ את גבולותיה, במונחי הציביליזציה היהודית, היא בחזקת חילול השם. זו המפה האסטרולוגית שלנו ובמסגרתה עלינו לפעול. ומנקודת ראות זאת ובכל אשר תלוי אך ורק בנו – ניתן לעשות פלאים.

מציירים עולם חדש (צילמה: שרית פרקול)
מציירים עולם חדש (צילמה: שרית פרקול)

השמאל והימין מרוממים עצמם בשרוכי הנעליים של ערכים ואידאולוגיות

הימין בישראל חושב שביכולתו לכפות בכוח שאיפות לאומיות ודתיות קיצוניות על שכנינו. ואילו השמאל סבור שהכל תלוי בנו, ואם רק נרצה ונחזור לקו הירוק עד הסנטימטר האחרון – יבוא השלום. שניהם מתעלמים מן העובדה שישראל איננה כל-יכולה ולא הכל תלוי בה. במובן זה השמאל פועל על פי אותו דפוס בו פועל הימין: שניהם מתמודדים עם המציאות על דרך הגאולה, ברוממם את עצמם בשרוכי הנעליים של ערכים ואידאולוגיות במענה לצורכי נפש איחודיים – זה משמיים וזה משמאל.

עלינו לזהות את החולשה הזאת בתוכנו, ובכל האמור לשינוי סדרי עולם להיות הרבה יותר צנועים, ולא להיתפס לחזיונות שווא. בעיקר לא לחרוג ממידת אדם ולרסן את המגמות הגאוליות בתוכנו. לחזור ליסודות שנוצקו כאן על ידי האבות המייסדים של המדינה, שהקימו בארץ את טיפוס "החברה פותרת הבעיות", המתמודדת עם המציאות על דרך היצירה, שנתגלתה כדבר המוצלח ביותר שביסוד הפלא ההיסטורי של הקמת המדינה ובביסוסה הראשוני.

עתה, לאחר ששמנו את הדברים בפרופורציות הנכונות, ניצבת בפנינו המשימה הגדולה של טיפול בכל אשר ביכולתנו לעשות ולשנות, במה שתלוי אך ורק בנו, אם בנושאי השלום והביטחון השונים ואם בנושאים החברתיים כלכליים של חיינו. בנקודה זו נצטרך לתת את דעתנו לדרכי התקיפה וההתמודדות עם הדברים, מהי הדרך הטובה ביותר כדי להשיג את המטרות שהצבנו בפנינו.

בישראל, השיח הפוליטי מרבה להתמקד ב"מה" ונוטה להתעלם מן ה"איך". אנחנו מפטפטים את עצמנו לדעת באשר לכוונות ולרצונות שלנו ודוחקים הצידה את הצורך האקוטי ביצירת מציאות חיים שתאפשר להגשים את אותן מטרות. זו מחלה דורית כרונית, שעלינו להירפא ממנה. זה יתוש הגאולה המזמזם באוזנינו.

לבנה אחר לבנה, לשקם ולבנות מחדש את אורחותינו הציבוריות

אסטרטגיית "הבנאים הגדולים" היא התשובה לדברים. עלינו להתחיל מן המסד ואחר כך לעבור לטפחות ומהן לעליות העליונות ולגג. צעד אחר צעד, לבנה אחר לבנה, לשקם ולבנות מחדש את אורחותינו הציבוריות במדינה ואת המערכות, בראשן המערכת הפוליטית והמערכת השלטונית. וכשיהיה לנו בית יפה ונעים, נוכל ונדע גם לתת תשובות טובות יותר למכלול הנושאים המעסיקים אותנו בתחומים החברתיים, תרבותיים וערכיים של חיינו.

התנהלות היא שם המשחק פה. חברה המתנהלת באופן איכותי (מושג תלוי-תרבות) היא מקור לשגשוג, לאופטימיות ולסולידריות רבה יותר. נרד מן האולימפוס המדומה של דיבורי סרק על כוונות טובת ועל ערכים נאצלים, עטופים בנייר צלופן מרשרש ומנצנץ, ונחזור להתמקד בדברים הבסיסים – כיצד אנחנו חיים כאן יחד בביטחון וברווחה, וכיצד אנחנו מתמודדים טוב יותר עם אתגרי המציאות המשתנה והאיומים החיצוניים עלינו. ומבלי שנדע זאת נאמץ בכך גם את עקרונות האתוס הליברלי ואת רוחו.

להכין את עצמנו היטב מול האיום האיראני זה בסדר, וכך צריך להיות. אך ליזום התקפה ישירה על מתקני הגרעין שלה, להיות הראשונים שפתחו באש – זה מעשה של חילול השם,  חטא מטאפיזי, פריצת כל הגבולות, התגרות באלוהים, שעונשה הוא גירוש מגן העדן.

להגיע לשלום עם שכנינו היא שאיפה נצחית. אך אין בשאיפה זו כדי להשכיח מעמנו את היותנו כפופים לאילוצי מציאות חיצוניים כבדי משקל, העומדים בדרכנו ומכתיבים לנו בגדול את הפרובלמטיקה היסודית של קיומנו בארץ ישראל.

עם רמת דציבלים נמוכה בהרבה ואימוץ אסטרטגיית "הבנאים הגדולים"

שאיפה לחברה צודקת ושוויונית יותר היא ערך יסוד ביהדות ובתפישה המודרנית על מקומו של האדם בעולם ועל זכויותיו האנושיות, ויש בה גם מרכיב חזק של תועלתיות. להלביש על כמיהה זו משקלות כבדות של מלל סרק על ערכים ואידאולוגיות, ולהתעלם מאותם דברים שאין ביכולתנו לשנותם – זו עבודת אלילים. עם רמת דציבלים נמוכה בהרבה ועם אימוץ אסטרטגיית "הבנאים הגדולים", יכולתנו להשיג את מטרותינו תיגדל לאין שיעור.

נגענו כאן רק בתחילתו של המאמץ המחשבתי והמקצועי הגדול לו אנחנו נדרשים כדי לחולל מפנה אמיתי בחיינו הציבוריים. מחכה לנו עוד מלאכה מרובה בנדון. עד לבחירות שהוקדמו ירעיפו עלינו הפוליטיקאים צונאמי אדיר של מלל תפל, שבינו לבין טובת המדינה אין ולא כלום.

כדי להוות חלופה לבנימין נתניהו נצטרך לתמוך בכל ניסיון לגבש את המחנה המשתרע מן המרכז והימין המתון ועד לשמאל לכלל פלטפורמה אחת גדולה שתרוץ במשותף לבחירות. כל ניסיון להמשיך ולפצל את המחנה הזה חייב להידחות. זה המינימום שעלינו לעשותו בנסיבות הקיימות. במקביל יהיה עלינו להמשיך ולשקוד על החלת אותם שינויים תרבותיים-חברתיים-התנהלותיים שכה חיוניים כיום לדמוקרטיה הישראלית. רעיון שינוי השיטה בישראל מתעלם מן הצורך התרבותי הזה, והוא בחזקת תרופה לסימפטום ולא למחלה עצמה. הוא ניסיון לעקוף את הפוליטיקה על חולשותיה היסודיות ולכפות עליה את המשך הדומיננטיות של הקבוצה השלטת כיום במדינה. ככך, רב הסיכוי שהוא רק ינציח את חולייה של זו.

[related-posts title="מאמרים נוספים בנושא בחירות"]

____________________________________________________________________________________________________
נמרוד נוינמרוד נוי עוסק בפיתוח עסקי ובייעוץ ארגוני ואסטרטגי, הוא בוגר הטכניון בחיפה בהנדסת תעשייה וניהול ובוגר לימודי עיתונאות באוניברסיטת תל אביב. נמרוד עבד בתעשייה המתקדמת בארץ, היה פעיל במועצה הציונית בישראל והשתתף במשך מספר שנים בפורום האסטרטגי שלה בראשותו של פרופסור יחזקאל דרור. הספר שכתב, "לקראת פרדיגמה חדשה", (הקליקו לקריאת הספר בפורמט דיגיטלי) מציג תפיסה חדשה לחיים פוליטיים במדינה. הוא ניסיון לפענח את צופן חולשתה של המערכת הפוליטית בישראל, הוא מניח תשתית למחשבה סדורה ומושכלת באשר לחיינו הפוליטיים, והוא מתווה עקרונות, עיקרים וקווים מנחים מעצבי מדיניות לפרדיגמה חדשה של חיים פוליטיים במדינת ישראל.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן