Skip to content

העונה החדשה בפילהרמונית: בטהובן וגיא פינס, מוצרט ויחימוביץ'

שלל כוכבים מכל העולם וסלבריטאים מישראל יקשטו את העונה החדשה של הפילהרמונית בניצוחו של זובין מהטה, שיקבל בשבוע הבא את עיטור הנשיא. התזמורת תשוב במרץ 2012 להיכל התרבות בת"א, ששיפוצו עלה 140 מיליון שקל. אורנה לנגר על העונה המרתקת של התזמורת הטובה בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
רכות הצליל וקריצה לטעם הקהל. מהטה. צילום: איציק אדרי, ויקיפדיה

רכות הצליל החם והייחודי של הפילהרמונית – המשובחת בתזמורות הסימפוניות בארץ, היא התשובה לשאלה מה אמור להניע את הקהל לצאת מהכורסה. לכך מצטרף מאמץ עילאי של התזמורת להביא תהלוכה של כוכבים נוצצים.

 את העונה החדשה פתח אמש בחיפה זובין מהטה עם ילדת הפלא הסינית – יוג'ה ואנג בת ה-25, שמנגנת, לסירוגין, את הקונצ'רטי של צ'ייקובסקי ושופן. קמצוץ המודֶרנה בתכניותיה של הפילהרמונית מזערי משום סירובם של הסולנים והמנצחים האורחים להעלות רפרטואר יותר מודרני.

התזמורת מתעתדת לשוב במרץ הקרוב לביתה המשופץ שבהיכל התרבות בתל-אביב. במחיר ויתור על 200 מושבים הוא יַקנה לקהל נוחות ובעיקר איכות אקוסטית משופרת.

140 מיליון שקל עלה השיפוץ, שרק את מחציתו ממנה העירייה. למרות הקצבה ממשלתית של 8.5 מיליון מגיעה התזמורת לתקציב נאה של 80 מיליון, כשמחציתו ממכירת  כרטיסים וחלק ניכר שלו הוא תרומות של אוהדי התזמורת.

יותר אקוסטיקה, פחות מקומות. היכל התרבות. צילום: ויקיפדיה

בעונה הקרובה מצפה לנו רשימה מרתקת של מנצחים-כוכבים:

המנצח הכריזמתי גוסטבו דודמל בן ה-31 יגיע לשבעה קונצרטים. הוא יבצע בברק האופייני לו את היצירות הססגוניות דון-ז'ואן" ו"טיל אולנשפיגל" של ריכרד שטראוס ויצירות פחות מוכרות של מוצרט – "קרן הדואר" או מוזיקת אבל של "הבונים החופשיים". עמנואל סילבסטרי, הצ'לן הראשי של תזמורת תיאטרון ונציה המבקר לראשונה בארץ, ינגן איתו (על צ'לו בוזאן (1740) את הקונצ'רטו בדו מז'ור של היידן.

 כריסטוף אשנבאך, הפסנתרן והמנצח הגרמני הדגול, יבצע עם זמר הבס הכובש מתיאס גֶרנֶה שירים של שוברט ושירים מתוך "קרן הפלאים של הנער" מאת מאהלר. אשנבאך ינצח גם על הסימפוניה החמישית של צ'ייקובסקי והסימפוניה בסול מינור (מס' 40) של מוצרט.

כריסטוף פון-דוהנני יבצע את "ארואיקה" ואת הסימפוניה הראשונה של מאהלר. תחת שרביטו ינגן הכנר יוליאן רחלין שכבר בגיל 14 הוכרז כ"אמן הצעיר של השנה" את הקונצ'רטו החמישי של מוצרט.

סימפוניית יופיטר. מאזור. צילום: ויקיפדיה

קורט מזור, שיחגוג את יום הולדתו ה-85, יעלה את סימפונית יופיטר (41) המוצרטית והסימפוניה ברה מינור של פרנק. ניקולאי זניידר, הכנר שהוכרז בהיותו בן 32 ע"י עיתון  Die Presseככנר הטוב בעולם, ינגן תחת שרביטו את הקונצ'רטו של ברהמס (על גווארנרי תוצרת דל גסו (1741). הפסנתרן דניס מטסייב, ילד הפלא הרוסי, שזכה כבר בהיותו בן 23 בתחרות צ'ייקובסקי, ינגן עם מזור את הקונצ'רטו הראשון של ברהמס.

המנצח האורח הראשי של הפילהרמונית – האיטלקי ז'אן אנדראה נוסֶדה, המכהן כמנצחה של תזמורת ה-B.B.Cיעלה תוכנית על טהרת רוסיה: סימפונית מנפרד של צ'ייקובסקי והפתיחה ל"רומיאו ויוליה" מפרי עטו. הוא ינצח על הצ'לן המחונן בוריס אנדריאנוב, שזו לו הופעתו הראשונה עם הפילהרמונית. הם יבצעו את הסינפוניה קונצ'רטנטה במי מינור של פרוקופייב.

סמיון ביצ'קוב, המנצח הרוסי-יהודי, שזכה כבר בהיותו בן 21 בתחרות לנינגרד, ינצח על הסימפוניה הבלתי גמורה (8) וה"גדולה" (9) של שוברט. הכנר היהודי ג'ושוע בל ינגן איתו את הקונצ'רטי של צ'ייקובסקי ומנדלסון. בל, ילד הפלא שהחל להופיע בגיל 14,  ינגן על סטדיוואריוס בן 300 שנים תוצרת גיבסון.

הפסנתרן אריה ורדי ינגן וינחה תחת שרביטם של גוסטבו דודמל והמנצח דייויד רוברטסון את הקונצ'רטו ברה מינור (מס' 20) מאת מוצרט. ולראשונה בפילהרמונית ינגן הפסנתרן הקוריאני קון וו פייק עטור הפרסים את הקונצ'רטו הרביעי של בטהובן בניצוחו של זובין מהטה.

עם קיריל פטרנקו, מנהל בית האופרה של בוואריה, יופיע לראשונה ילד הפלא הטייוואני, הכנר עטור הפרסים רה צ'ן (23). הוא ינגן (על סטרדיוואריוס מ-1702) את הקונצ'רטו הרומנטי  של סיבליוס. לצדו תשיר זמרת הסופרן השוודית המופלאה מריה בנגסטון, שהקהל הישראלי פגש לאחרונה כ"פריודליג'י" בהפקת "כך עושות כולן" של הקובנט גרדן.

פנים חדשות נוספות הן הכנרת ההולנדית עטורת הפרסים ז'נין ז'נסן, 34, שתנגן על סטרדיווריוס בַּרֶרֶה משנת 1727 את הקונצ'רטו של צ'ייקובסקי.

רפרטואר מודרני? לא הפעם. מהטה והפילהרמונית. צילום: Yeugene, ויקיפדיה

ובמסגרת מסורת האמנים המנצחים – הפסנתרן שאין בלתו מאריי פרחייה יענג את הקהל בנגינת הקונצ'רטו בסי במול מז'ור (מס' 27) של מוצרט וינצח על גרנד דואו מפרי עטו של שוברט (עיבוד של יואכים). ואילו הפסנתרן ההונגרי אנדרס שיף ינגן את "הקיסר" הבטהובני ואת הוואריאיציות שהלחין ברהמס על נושא מאת היידן, וינצח על סימפוניית התרנגולת מאת היידן (מס' 83). הכנר המופלא פנחס צוקרמן ינגן את הקונצ'רטו השלישי של מוצרט וינצח על הסימפוניה החמישית של שוברט ועל הרביעית של מאהלר.

כדי לגוון במקצת את שגרת הסימפוניה השביעית של דבוז'אק, פִּירֶה ותוספות, תחל השנה אופנה של "יורשים", שיופיעו לראשונה עם התזמורת. בנם של המלחין משה זורמן והפסנתרנית אסתרית בלצן – הכנר עטור הפרסים איתמר זורמן, 27, ינגן על גווארנרי (1745) את הקונצ'רטו של מנדלסון; אנושקה שנקאר, בתו של נגן הסיטאר המופלא ראווי שנקאר, תנגן קונצ'רטו לסיטאר מפרי עטו; הכנר מיכאל ברנבוים, בנו של הפסנתרן הנודע דניאל ברנבוים, ינגן את הקונצ'רטו של שנברג; תחת שרביטו של הכנר פנחס צוקרמן תשיר בתו, הסופרן אריאנה צוקרמן אריות של מוצרט.

"הפילהרמונית בג'ינס". דודינה

בניסיון להגיע לקהלים צעירים ומגוונים יוצאת העונה הפילהרמונית מגדרה ומקיימת בנוסף לסדרת אינטרמצו המשובחת, שתי סדרות של "הפילהרמונית בג'ינס" בהן יופיעו כמנחים חתן פרס נובל פר' דן שכטמן, המוזיקאי שלומי שבן, הסופר אשכול נבו, השחקנית יבגניה דודינה, איש הטלוויזיה גיא פינס ויו"ר העבודה ח"כ שלי יחימוביץ'. שלא לדבר על כוס בירה חינם בשעות הלילה ו"קפה ומאפה" בשעות הבוקר. 

פסגת העונה הן שלוש אופרות: המנצח ולדימיר יורובסקי, 40, המנהל את פסטיבל גליינבורן היוקרתי, יגיע לראשונה לארץ עם "פיק דאם" של צ'ייקובסקי ושלל סולנים, שזו להם הופעתם הראשונה בארץ.

זובין מהטה ינצח על שתי האופרות האחרונות של ורדי: "אותלו", בה יגלם את התפקיד הראשי הטנור מרקו ברטי הזכור לנו כ"דון ז'וזה" בכרמן במצדה. הסופרן ז'וליאנה די ג'יאקומו עטורת הפרסים תגלם את תפקיד דסדמונה. את העונה  תחתום הפילהרמונית ב"פלסטף" – האופרה בה הגיע ורדי לפסגת  המורכבות הגאונית שבכתיבתו.

כהרגלה מקפידה הפילהרמונית לשלב גם ישראלים שכוכבם דרך דוגמת הבריטון בועז דניאל, שיגלם את תפקיד פלסטף לצד זמרים נודעים – הסופרן האיטלקייה אווה מאי בתפקיד אליס פורד. בשום אופן לא הייתי מחמיצה את ביצועי המופת הקונצרטנטיים של הפילהרמונית בהם מככבים שלל אמנים מהשורה הראשונה.

עם כל לחץ הסדרות המרובות ממשיכה הפילהרמונית בשיתוף עם מכללת לווינסקי במסורת טיפוח הדור הצעיר בתוכנית "מפתח" המגיעה ל-20,000 תלמידים מגני ילדים ועד תלמידי תיכון ומכללות של יהודים וערבים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן