Skip to content

הישג אמריקני: יפן תקצץ את כמות הנפט שהיא רוכשת מאיראן

  שר האוצר היפני הודיע על כך במסיבת עיתונאים שקיים עם מקבילו האמריקני, טימות'י גייטנר. בשבוע שעבר סירבו הסינים לדרישה האמריקנית להטיל סנקציות דומות. איראן מזהירה: אם תימשכנה הסנקציות, נחסום את מיצרי הורמוז לשייט מאת גרשון גירון   יפן מצטרפת לסנקציות הבינלאומיות נגד איראן. שר האוצר היפני, ג'ון אזומי, אמר לרשת CNN כי ארצו מוכנה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
 

שר האוצר היפני הודיע על כך במסיבת עיתונאים שקיים עם מקבילו האמריקני, טימות'י גייטנר. בשבוע שעבר סירבו הסינים לדרישה האמריקנית להטיל סנקציות דומות. איראן מזהירה: אם תימשכנה הסנקציות, נחסום את מיצרי הורמוז לשייט

מאת גרשון גירון

 

גייטנר ואזומי. הישג אמריקני במאבק נגד איראן

יפן מצטרפת לסנקציות הבינלאומיות נגד איראן. שר האוצר היפני, ג'ון אזומי, אמר לרשת CNN כי ארצו מוכנה לקצץ בהדרגה את כמות הנפט שהיא מייבאת מאיראן. דברי אזומי, שנאמרו במיבת עיתונאים משותפת עם שר האוצר האמריקני, טימות'י גייטנר, מבטאים הישג נוסף לוושינגטון, העוסקת בקדחתנות בגיוס תמיכה בינלאומית להידוק הלחץ על טהרן בשל תוכנית הגרעין שלה.

כיום, מייבאת יפן מאיראן עשירית מהנפט שהיא צורכת. "ארצי מוכנה לרדת מרמה זאת באופן מחושב," אמר אזומי. לאחר מכן הוסיף: "בחמש השנים האחרונות צמצמנו כבר את יבוא הנפט האירני ב-40%. הקהילייה הבינלאומית אינה יכולה להתעלם מנושא הפיתוח הגרעיני, לכן אנו מבינים במידה רבה את הפעולה האמריקנית."

גייטנר, מצידו, שיבח את צעדה של יפן. הוא אמר כי ארצות הברית מחפשת דרכים שיאפשרו לנתק את הבנק המרכזי של איראן ממערכת הכספים הבינלאומית ולהפחית את הכנסות המדינה מנפט. "וושינגטון נמצאת בשלבים הראשונים של היוועצות בבנות בריתה ברחבי העולם בנוגע לדרך הטובה ביותר למימוש יעדים אלה", אמר, "אנו עובדים בצמידות לאירופה ויפן ולמדינות ברחבי העולם כדי להגביר באופן משמעותי את הלחץ שאנו מפעילים על איראן".

ההודעה היפנית מהווה עידוד לגייטנר, לאחר שבמהלך ביקורו בסין לפני מספר ימים נדחתה על הסף בקשתו שסין תצמצם משמעותית את יבוא הנפט האיראני. היענות סינית לבקשה זו הייתה עשויה להביא לפגיעה קשה ביותר באיראן, ששליש מיצוא הנפט שלה נמכר לסין. ואולם, בייג'ינג, שכמעט מחצית מהנפט שהיא רוכשת מקורו באיראן, טוענת שהיבוא שלה אינו קשור כלל לתוכנית הגרעין האיראנית ומסרבת בעקשנות להצטרף לסנקציות האמריקניות החדשות. היא גם מסרבת לפעול נגד בנקים זרים המנהלים עסקים עם הבנק המרכזי של איראן.

מאיים בחסימת מיצרי הורמוז. מחמוד אחמדינג'אד

ממשלת יפן נמצאת כרגע במצב בו עליה לתמרן בין דרישות שמעלה בת בריתה הקרובה ביותר, לבין הצורך לספק את צרכי הדלק הגבוהים של הכלכלה המקומית. יפן מתמודדת עם משבר אנרגיה כבד מאז פקדו אותה רעידת האדמה והצונאמי במרס אשתקד – שני אסונות טבע שתרמו לאסון הכור הכרגעיני בפוקושימה.

אף שהודיע פומבית על תוכניות לקיצוץ הדרגתי ביבוא הנפט האירני, אזומי נמנע מלפרט את לוח הזמנים שלפיו מתכוות ארצו לממש את ההתחייבות . לדבריו, יפן זקוקה לזמן כדי לטפל בהפחתת יבוא הנפט המזוקק.

איראן איימה בדצמבר האחרון לחסום שתגיב לסנקציות על יצוא הנפט שלה בחסימת מיצרי הורמוז לשייט ספינות. המצרים הם נתיב ספנות חשוב, ואשתקד עברו דרכם 17 מיליון חביות נפט מדי יום. הסנקציות נהנות מתמיכה של כמה ממדינות המערב החשובות, ובהן גם צרפת, בריטניה וגרמניה. כל המדינות הללו תמכו בהענשת איראן על סירובה לשתף פעולה בנוגע לתוכנית הגרעין שלה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן