Skip to content

מדוע גברים רבים נמשכים לחזה גדול?

אם נבחן זאת לעומק (תרתי משמע) נראה כי אין מדובר בסתם משיכה בעקבות מחשוף אקראי, אלא כי להעדפה של גברים לחזה גדול יש כנראה בסיס מדעי לא מבוטל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ניתוח להגדלת חזה הוא הניתוח הפלסטי הנפוץ ביותר בעולם. קרוב ל-300 אלף ניתוחים להגדלת חזה נערכו בשנת 2010 רק בארצות הברית לבדה. גם באירופה ובישראל ניתוח זה הוא הנפוץ ביותר מבין הניתוחים הפלסטיים.

הפופולריות של הניתוח אינה באה לידי ביטוי רק במדינות מערביות. למשל, מידי יום עוברות כ-300 נשים בברזיל ניתוח להגדלת החזה. שאלתם את עצמכם מה כל כך מושך ומיוחד בחזה גדול,  שגורם לכך שמיליוני נשים ברחבי העולם מגדילות את החזה ומושכות מבטים רוויי תשוקה מצד המין הגברי?

במקרה כזה, אין ספק (צילם: עמית מנדלזון)

אם נבחן זאת לעומק (תרתי משמע) נראה כי אין מדובר בסתם משיכה בעקבות מחשוף אקראי, אלא כי להעדפה של גברים לחזה גדול יש כנראה בסיס מדעי לא מבוטל.

נתחיל במעט לוגיקה, בבואנו להגדיר משהו אנחנו בראש ובראשונה מגדירים אותו בעזרת החיובי – תיאור של מה יש בו ומהן תכונותיו המהותיות, לא את כל העצמים או האפשרויות שהוא לא. למשל, אנחנו לא מגדירים שעון כ"אובייקט שאיננו מקלדת או ספר", אלא בהתאם למהות העיקרית שלו – כלי למדידת לזמן.

ננסה להגדיר מהי אישה. ברור כי אישה היא נקבת המין האנושי, אך מה כולל הדבר בתוכו? מהן תכונותיה העיקריות? ובעיקר, מה מבדיל אותה מהזכר האנושי?

יש ארבע קטגוריות שבעזרתן ניתן להגדיר אישה, והן גם משמשות כהבדלים המרכזיים שבין נשים לגברים. ארבעת ההבדלים הם:

  1. הבדלים אנטומיים – מה שיש לגבר אין לאישה ומה שיש לאישה אין לגבר. לאישה יש רחם ושחלות, ולגבר יש פין ואשכים. לאישה יש שדיים ולגבר אין (אם כי ניתן לטעון כי מדובר בהבדל כמותי ולא איכותני, אבל עוד נגיע לזה בהמשך).
  2. הבדלים כרומוזומליים – לגבר ולאישה יש 23 זוגות כרומוזומים. 22 הראשונים זהים אצל האישה והגבר, ההבדל נמצא בזוג ה-23, שאצל האישה בנוי משני כרומוזומים X ואילו אצל הגבר בנוי מכרומוזום X וכרומוזום Y. כרומוזומים אלו נושאים גנים לתכונות מסוימות הקשורות במין.
  3. הבדלים הורמונליים – גוף האישה פועל בעיקר בעזרת ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון, בעוד שאצל הגבר ההורמון העיקרי הוא טסטוסטרון.
  4. הבדלים תרבותיים – גברים ונשים מתחנכים וסופגים ציפיות, רצונות ודרישות שונות לגבי זכויות וחובות, בהתאם לסביבה התרבותית והחברתית בה הם חיים. מה שמוגדר כנשי או גברי הוא בעיקר תלוי תרבות, הקשר וזמן.

איך נדע מי היא אישה ומי הוא גבר?

הנחת יסוד של מאמר זה היא כי בין גבר הטרוסקסואל ואישה קיימת משיכה טבעית (בכתבה זאת המושג גבר מתייחס למי שהוא סטרייט בנטייתו המינית). גבר נמשך לאישה, וכמובן להפך, אך השאלה היא איך נדע מי היא אישה ומי הוא גבר? איך נוכל לזהות את מין האדם העומד מולנו? ברור שלא נוכל לבדוק אותו/ה מבחינה כרומוזומלית, הורמונלית, תרבותית, וכן לא תמיד נוכל לקבל תשובה מבחינה אנטומית (אין לנו אפשרות להפשיט ולברר).

אני די בטוח שלכל אחד קרה מתישהו מקרה שאני אישית חוויתי. יום אחד חיכיתי בתור ולפניי היה מישהו/ מישהי, הסתכלתי עליו/ה ולא הצלחתי לדעת במי מדובר, האם זה גבר או אישה? שום דבר בלבוש לא הסגיר את המגדר: מכנסיים רגילים, נעליים סתמיות וחולצת טריקו. לא היה כל איפור, לא היה שיער ארוך, לא ציפורנים ארוכות או תכשיטים כלשהם, אפילו נימת הקול לא הסגירה, לא ראיתי סימני זיפים – כלום! לא הצלחתי להבין מי מולי! עד ש…

עד שהסתכלתי מהפרופיל וראיתי בליטה קטנה באזור החזה. ואז בום, בבת אחת הבנתי שמולי עומדת אישה – בוודאות! אני זוכר גם התחושה שעברה בכל גופי ומוחי. משהו באופן בו חוויתי ותפשתי קוגניטיבית את האדם מולי השתנה. אינני אומר שעלתה בי משיכה מינית, אך משהו בגוף שלי הגיב אחרת ברגע שהבנתי כי מולי עומדת אישה ולא גבר. וכל זה למה? בגלל אותה בליטה בחזה שחיסלה סופית את כל הספקות.

נמשיך עם קצת פסיכולוגיה קוגניטיבית ונוירוביולוגיה. כאשר אנחנו מעבדים ושומרים  (זוכרים) במוחנו מידע שקלטנו מן הסביבה אנו עושים זאת בעזרת סכמות. מהי סכמה? סכמה היא מבנה קוגניטיבי או ייצוג מחשבתי של ידע על קונספטים שונים כגון טיפוסים ואנשים (למשל, חנון או דוגמנית), אובייקטים (כגון, בית) או אירועים (לדוגמה, חתונה). סכימה היא מעין תבנית או אב טיפוס של המאפיינים המהותיים והדומיננטיים ביותר לגבי הקונספט. ניקח לדוגמה את הסכימה שיש במוחנו לגבי כלב, במוחנו מאוחסנים תכונות ומאפיינים בסיסיים של הכלב הכוללים: זנב, פרווה, נביחות וארבע רגלים. חלק מהייצוג המחשבתי שלנו לגבי כלב מבוסס על הידע והניסיון האישי שלנו, כגון הסכימה כוללת בתוכה מרכיב של חשש מתקיפה או נשיכה, או שהיא מכילה איפיון של חיית מחמד שנעים ללטף.

סכימות עוזרות לנו לסנן, לארגן, לעבד ולפרש כמות גדולה של מידע במהירות ללא צורך במשאבים ומאמצים רבים (ומוחנו מוגבל מבחינת המשאבים שלו). סכמה גם משפיעה על הקשב שלנו. לדוגמה, אנחנו צפויים יותר לשים לב (ולפעמים אף לעוות מידע חדש) כך שהוא יתאם את הסכמה הקיימת שיש במוחנו.

מבחינה נוירוביולוגית הסכמה במוחנו בנויה במתכונת של קשרים בין תאי עצב. המוח שלנו מכיל רשת אדירה של תאי עצב המתקשרים באמצעות זרמים חשמליים הנוצרים על  ידי תהליכים ביוכימיים. תא מסוים יכול לגרום להפעלה של תא נוסף ידי שחרור של כימיקל הנקלט בתא השני ויוצר פעילות חשמלית וכך הלאה. הזרם החשמלי העובר ברשת מסוימת של תאים מציין כי הרשת  וכן המבנה הקוגניטיבי אותו היא מייצגת מופעלים.

ברגע שרשת תאים מסוימת (סכימה קוגניטיבית) מופעלת, היא יכולה להפעיל מערכות ואזורים נוספים במוחנו. למשל, הפעלת של סכימה אחת יכולה להפעיל אסוציאציות נוספות הקשורות לסכמה זו וכן להפעיל סכמות נוספות. יתרה מכך, סכימות מסוימות כוללות בנוסף לייצוג של מידע קוגניטיבי גם מרכיבים רגשיים. במקרה זה, בעקבות הפעלת הסכימה יועברו זרמים חשמליים לאזורים אחרים במוח האחראיים על רגשות, תחושות, הפרשה של הורמונים ושאר תהליכים פיזיולוגיים בגופנו.

כאן יש לחדד נקודה חשובה: ההפעלה של הסכמה איננה במתכונת של אפס או אחד. כלומר, הפעלה או אין הפעלה. במקום זאת ההפעלה מתרחשת בדרגות. כלומר, ישנם מצבים בהם ההפעלה חלשה ויש פעמים בהם ההפעלה חזקה. בנוסף, במקרים מסוימים ההפעלה של הסכמה מהירה ופעמים איטית. ככל שההפעלה חזקה יותר, כך רשת הקשרים לסכמות אחרות, לתהליכים רגשיים ופיזיולוגיים אחרים, גדולה יותר. ככל שהמידע שנקלט במוחנו תואם בצורה גבוהה את הסכמה – כך ההפעלה שלה תהיה חזקה ומהירה יותר.

בראשנו קיימת סכמה גם למושג אישה הכוללת בתוכה את התכונות והמאפיינים שמייצגים בצורה טיפוסית ובסיסית את המושג. בין המרכיבים התרבותיים של הסכמה ניתן למנות פריטי לבוש נשיים מובהקים כגון, שמלות וחזיות, איפור (לק, אודם), או שיער ארוך לאישה (לעומת שיער קצר לגבר). הסכמה הזאת כוללת כמובן גם מאפיינים אנטומים: לנשים יש פות (לעומת פין) וכן חזה בולט (לעומת חזה שטוח אצל הגבר). ניתן כמובן למנות כאן מרכיבים רבים נוספים.

כעת נחבר את כל הנקודות שדיברנו עליהן. קיימת משיכה בין גבר לאישה. כאשר גבר רואה אדם אחר הוא מנסה להגדיר בתפישתו את מינו. כפי שציינו, יש פרמטרים רבים לזיהוי והגדרה של אישה (כרומוזומליים, הורמונליים ותרבותיים), אך אין באפשרות הגבר לבדוק נקודות אלו. המקסימום שניתן לעשות הוא להבחין בהבדלים אנטומיים פוזיטיביים (לא היעדר של פין ואשכים), אלא בקיומם של הבדלים אנטומיים נצפים ובולטים. קרי – חזה.

כפי שראינו בדוגמה לעיל, הזיהוי הסופי של מין האדם היה בעזרת אותה בליטה בחזה שהובילה לזיהוי מדויק. ככל שהחזה גדול יותר, הוא תואם בצורה ברורה וחזקה יותר את מרכיבי הסכמה הנשית במוחנו. לפיכך, הזיהוי מהיר יותר וחזק יותר ואין לנו ספק כי מדובר באישה. כתוצאה מכך, הפעלת הסכמה הנשית במוחנו בצורה מלאה מובילה ליצירת רצף אירועים נלווים מהירים ועוצמתיים יותר. הסכמה מעבירה מידע לאזורים נוספים במוח הקשורים למערכת הרגשית ולעוררות מינית, שבתורם מפעילים הורמונים וסדרת פעולות עצביות אחרות הקשורות לעירור מיני (כגון, הגברת קצב לב ולחץ דם והזרמת דם לפין).

לסיכום, אישה עם חזה גדול משדרת מסר ברור למוח הגברי: אני 100 אחוז אישה, לא כאילו, לא אולי, לא בספק, אין מדובר בהפעלה חלקית של הסכימה הנשית, אלא בהפעלה מהירה חזקה ועוצמתית הנוגעת במאפיינים הבסיסיים והקלים ביותר לזיהוי ופרשנות של הסכימה הנשית. נשים רבות, גם אם אינן מודעות לתהליכים שתוארו כאן, מבינות בחוש את ההשלכה על המוח הגברי.

לכן, בפעם הבאה שאתם רואים גבר מביט בתשוקה באישה עם חזה גדול, תבינו שפשוט הסכימה הנשית אצלו במוח הופעלה בצורה חזקה וברורה ובעקבותיה, באופן טבעי, כל שאר מרכיבי העוררות המינית.

[related-posts title="מאמרים נוספים בנושא יחסים בין המינים"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן