Skip to content

הרצאות: חיבור בין פרשת השבוע לצדק חברתי

דרשנים לאורך הדורות פירשו את התורה כנושאת מסרים של צדק חברתי וכמבטאת שאיפה לבנייתה של חברת מופת. הם דנו בשאלות כגון: מהי אותה חברת מופת שאליה מכוונת התורה? סדרת ההרצאות של מכון ון ליר בירושלים, שתיפתח ב-14.10, מוקדשת לנושאים החברתיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אלפי חילוניים, מסורתיים ודתיים, מתכנסים מידי שבוע, בעשרות מקומות ברחבי הארץ, ללמוד את פרשת השבוע. המפגשים האלה אינם מתרחשים בבתי כנסת ואינם חלק מריטואל דתי. ההרצאות נערכות במועדונים קהילתיים, מתנ"סים, אוניברסיטאות ומכונים שונים.

מפעל פותחים שבוע: פרשת השבוע במכון ון ליר בירושלים, שנוסד לפני 16 שנה, חולל מהפכה: העיסוק בפרשות השבוע יצא מהמסגרת של בתי הכנסת אל הספירה הציבורית והחילונית. הרב פרופ' נפתלי רוטנברג הוא הרב שהוציא את פרשת השבוע מבתי הכנסת והפך אותה לחלק מהתרבות הישראלית בכללה.

סדרת ההרצאות תוקדש השנה לנושא חברה וצדק חברתי. דרשנים לאורך הדורות פירשו את התורה כנושאת מסרים של צדק חברתי וכמבטאת שאיפה לבנייתה של חברת מופת. פרשנים ובעלי מדרש היו חלוקים בשאלות כגון: מהי אותה חברת מופת שאליה מכוונת התורה? מהו היחס בין חובות היחיד לחברה לבין חובת החברה לפרטים בתוכה? מה בין שוק חופשי לשוויון כלכלי חברתי? מה מקומם של המעמדות בחברה והקבוצות השונות בה – נשים וגברים, בעלי שררה והמון העם, מיוחסים ומיוחסים יותר?

מרצים מתחומי מחקר ודעת שונים, בעלי רקע תרבותי ואידיאולוגי מגוון, ידונו לאורך השנה בסוגיות חברתיות הקשורות בפרשת השבוע דרך הפריזמה של פרשנויות קלאסיות ומודרניות או מתוך הצעת פירוש עדכני ומדרש חדש משלהם.

בפתיחה החגיגית שתתקיים ביום א', 14.10 ירצה הרב פרופ' נפתלי רוטנברג על טלטלות הבריאה – בין מבול ותוהו לתיקון עולם בפרשות בראשית ונח;

עשרת הדיברות בעיני רמברנדט

בפרשת לך לך יבדוק הרב ד"ר בני לאו את סוגית הצדק החברתי בין אברהם אבינו לאברהם יהושע השל; פרופ' דוד הד יעמוד על הצדק האנושי מול הצדק האלוהי בפרשת וירא; ד"ר צביה ולדן תשאל בהקשר של פרשת חיי שרה על איכות החיים והצדק החברתי; הרב יהודה גלעד יבקש לבדוק בפרשת תולדות מה גובר, הייעוד ההיסטורי או שמא העניין המוסרי?; שי זרחי יבחן את דמותו של יעקב בין לאה לרחל ובין גולה לישראל; ד"ר מאיר בוזגלו יבדוק את העבדות המודרנית לאור פרשת שמות; העיתונאית במבי שלג תנסה להבין מי הם צבאות ה' היוצאים ממצרים בפרשת בא;  פרופ' רחל אליאור תדון על הנהגה, אמונה, וצדק חברתי לאורה של פרשת בשלח; ד"ר אביעד הכהן יבחן מה נותר מעשרת הדיברות הנזכרים בפרשת יתרו; בפרשת משפטים יבדוק זוכה פרס נובל פרופ' ישראל אומן האומנם יש במקורותינו צדק חברתי; גב' לאה שקדיאל תבחן את המאבק על ההתנדבות: מאליטיזם לצדק חברתי; שופט בית המשפט העליון פרופ' אליקים רובינשטיין יידרש לסוגיית הצדק החברתי בפרשת תצוה;

פרשת בלק בעיני רמברנדט

פרופ' רות הלפרין-קדרי תברר אם גם בנות ישראל נחשבות חלק ממניין העדה והקהילה;  פרופ' רות גביזון תבחן את היובל והשמיטה כמרכיבים בברית בין העם לאלוהיו (בהר-בחוקותי); ח"כ הרב חיים אמסלם יידרש לסוגיית השירות הצבאי בראי התורה כפי שהיא משתקפת בפרשת במדבר; פרופ' יצחק גלנור ידבר על שווים ושווים יותר בפרשת בהעלתך; בלהה בן-אליהו תבחן את ההעפלה והמעפילים בזמן המקרא ובימינו לאור פרשת שלח-לך; בפרשת קרח יתהה פרופ' אלכס יעקבסון על סמכות הציבור; פרופ' חביבה פדיה תתייחס לזעקתה של החיה בפרשת בלק; ח"כ והשר לשעבר יאיר צבן ידון על גבריותו של פנחס מול נשיותן של בנות צלופחד בפרשת פנחס.

לתוכנית המלאה

ההרצאות יתקיימו בימי ראשון החל מה- 14 באוקטובר 2012, בשעה 18:00 וישודרו בשידור חי באתר האינטרנט של מכון ון ליר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן