Skip to content

ממשיכים לחפש כיוון

קרן המטבע הורידה שוב את תחזית הצמיחה העולמית לשנתיים הבאות על רקע משבר החוב באירופה, ההאטה המתמשכת בסין והתאוששות האיטית של ארה"ב. כלכלני הקרן חוששים מפני צמיחה אנמית אשר תוביל בסופו של דבר למיתון בכלכלות המפותחות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"המדדים האמריקנים סגרו את אחד השבועות הגרועים ביותר בחודשים האחרונים, למרות נתוני מקרו מעודדים, שהיו אמורים לתת דחיפה משמעותית לשווקים. נראה, כי המשקיעים עדיין חוששים מפני החרפת המשבר בגוש האירו המאיים על יציבות הכלכלה העולמית.

"מה שהכריע את הכף השבוע היו התחזית הפסימית של קרן המטבע העולמי ( International Monetary Fund – IMS) והחששות מפני צוק פיסקאלי בארה"ב. קרן המטבע הורידה שוב את תחזית הצמיחה העולמית לשנתיים הבאות על רקע משבר החוב באירופה, ההאטה המתמשכת בסין והתאוששות האיטית של ארה"ב. כלכלני הקרן חוששים מפני צמיחה אנמית אשר תוביל בסופו של דבר למיתון בכלכלות המפותחות.

"המשקיעים לא התרגשו יתר על המידה מהעובדה ששרי האוצר של גוש האירו הצליחו להוציא לדרך את קרן הייצוב הקבועה של אירופה (ESM – European Stability Mechanism), בהיקף של 500 מיליארד אירו, אשר אמורה לתת מענה למשבר הכלכלי החמור בו נמצאות מדינות רבות באירופה, כגון ספרד ואיטליה" מסביר חזי ינושבסקי,ראש מחלקת מחקר A TRADE.

נתוני מקרו חיוביים לא הצליחו לתמוך בשווקים?

"אחד הנתונים הבולטים שהפתיעו לחלוטין את המשקיעים היה נתון מספר דורשי העבודה החדשים בארה"ב, אשר נפל לשפל שלא נראה מאז חודש פברואר 2008. על פי הנתון, מספר דורשי העבודה החדשים נפל ב- 30 אלף תביעות, ביחס לשבוע קודם – לרמה של 339 אלף תביעות.

"נתון נוסף שהדהים את האנליסטים היה סקר אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן, אשר רשם קריאה של 83.1 נקודות, לעומת הצפי, שעמד על 78.1 נקודות בלבד. מדובר בנתון הטוב ביותר שפורסם מאז חודש ספטמבר 2007.

"מדד המחירים ליצרן בארה"ב זינק בחודש ספטמבר ב- 1.1% לעומת הצפי שעמד על עלייה של 0.8%. העלייה באה על רקע הזינוק במחירי הדלק במדינה".

מהי המגמה של עונת הדוחות שיצאה לדרך?

"למרות החששות מפני עונת דוחות גרועה, המדווחות הראשונות הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים. המדווחת הראשונה הייתה ענקית האלומיניום "אלקואא", אשר על פי מיטב המסורת, פותחת את עונת הדוחות הרבעוניים בארה"ב. החברה דיווחה על הכנסות של 5.83 מיליארד דולר לעומת הצפי שעמד על 5.5 מיליארד דולר.

"ענק הבנקאות – גי פי מורגן הכה אף הוא את תחזיות האנליסטים. הבנק הציג זינוק של 34% בשורת הרווח, לעומת התקופה מקבילה אשתקד. הבנק דיווח על רווח נקי של 5.7 מיליארד דולר, לעומת 4.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה. ההתאוששות המשמעותית בשוק הנדל"ן תרמה משמעותית לרווחיות הבנק.

"למרות הנעילה המעורבת בוול סטריט של יום שישי, בסיכום השבועי, מדד הדאו ג'ונס נפל ב- 2.1%, ממד הS&P500 – איבד 2.2% מערכו ומדד הנאסד"ק צנח 2.9%.

בזירת המט"ח והסחורות – מה הן התנועות הבולטות?

"שבוע תנודתי במיוחד עבר על סוחרי המט"ח. הדולר הצליח לסגור את השבוע כשידו על העליונה מול מרבית המטבעות הנסחרים מולו, למרות שלקראת סוף השבוע, השטר הירוק מחק חלק ניכר מרווחיו. צמד האירו דולר סגר את השבוע מתחת ל- 1.30, הפאונד הצליח להחזיק מעמד מעל 1.60. הדולר האוסטרלי הצליח להתחזק לעומת הדולר. ה'אוזי' סגר את השבוע מתחת לממוצע נע 200, העובר בסמוך ל- 1.03. פריצה של אזור זה עשויה להזניק את הדולר האוסטרלי לכיוון אזור 1.05. הין היפני נסחר בכבדות השבוע, על רקע דבריו של ראש ממשלת יפן בעניין האפשרות לכך שהבנק המרכזי יאלץ שוב להתערב במסחר במטרה להחליש את הין היפני, אשר פוגע קשות בכלכלה השלישית בגודלה בעולם.

"בזירת הסחורות, הזהב ממשיך לדשדש בין 1750-1795 דולר לאונקיה. רק פריצה של טווח המחירים תכריע את הכיוון. הזהב סגר את השבוע, בסמוך לגבול התחתון של טווח המחירים. שבירה של הדשדוש, תוביל להמשך הירידות לכיוון אזור 1720 דולר לאונקיה לפחות.

"הנפט הצליח להתאושש השבוע וסגר מעל אזור ה- 90 דולר לחבית".

מהי התחזית לשבוע שלפנינו?

"בזירה המקומית – המדדים המקומיים יפתחו את השבוע היום על רקע הנעילה המאכזבת בוול סטריט. המדדים צפויים לפתוח את היום בירידות שערים. מדד ת"א 25 אשר סגר את השבוע באזור ה- 1216 נקודות עשוי לרדת חזרה לכיוון אזור ה- 1200 נקודות. מגמת העלייה תהייה בתוקף כל עוד המדד יצליח להחזיק מעמד מעל אזור ה- 1175 נקודות. כל מהלך ירידה אמור להיבלם באזור זה, אשר שימש בעבר להתנגדות משמעותית. טווח היעד שלנו לשבוע זה הינו: 1175-1250.

"בזירת המט"ח – השקל סגר יפה את השבוע החולף וקבע שיא באזור 3.8175, רמה אותה לא ביקר הצמד מאז חודש מאי השנה. אנו מעריכים כי הירידות עשויות להימשך עד אזור 3.80 לפחות. טווח היעד שלנו לשבוע זה: 3.96 (ממוצע נע 200) 3.80.

"בזירה הבינלאומית – המכירות הקמעונאיות בארה"ב וההתפתחויות באירופה יכתיבו את הקצב. יהיה
שבוע מסחר קצת יותר עמוס באירועי מקרו ביחס לשבוע קודם. נתון המכירות הקמעונאיות בארה"ב אשר יפורסם מחר ירכז הרבה מאוד תשומת לב. הנתון ישפוך אור על מצבו הכלכלי של הצרכן האמריקני, המהווה את כוח הצמיחה העיקרי של הכלכלה הגדולה בעולם. על פי תחזיותיהם של האנליסטים המכירות צפויות לעלות ב- 0.7%, לעומת העלייה של 0.9%, שנרשמה בחודש קודם. נתון מפתיע עלול לתת דחיפה לשווקים המקרטעים.

"באירופה – סקר האקלים העסקי של מכון ZEW צפוי להראות שיפור נוסף ביחס לחודש הקודם. הסקר בגרמניה צפוי לרשום קריאה של 14.6- נקודות לעומת 18.2- נקודות שנרשמו בחודש קודם, ואילו הנתון המשוקלל צפוי לרשום קריאה של 1.1- לעומת 3.8- שנרשמו בחודש קודם. נתונים טובים יתנו דחיפה נוספת לשטר האירופי, אשר מצליח לשמור על כוחו בשבועות האחרונים.

בבריטניה – יפורסמו הפרוטוקולים של ישיבת הריבית האחרונה ונתון המכירות הקמעונאיות. המשקיעים ינסו ללכוד רמזים בנוגע למדיניות המוניטארית העתידית של הבנק המרכזי בבריטניה. על פי הערכות בשוק, הבנק המרכזי יגדיל את היקף הרכישות בעוד 50 מיליארד פאונד. עד כה הבנק שמר על רכישות אג"ח בהיקף של 375 מיליארד פאונד. המכירות הקמעונאיות של חודש ספטמבר צפויות לעלות ב-0.5%, אחרי הירידה של 0.2% אשר נרשמה בחודש הקודם.

"מעבר לנתוני המקרו, המשקיעים יעקבו אחרי המדווחות בוול סטריט ואחרי הפסגה בבריסל. פסגת מנהיגי אירופה בבריסל, אשר תתקיים בתאריכים 18-19 בחודש, עשויה להוביל לתנודתיות בשווקים בכלל ובצמדי האירו בפרט. מנהיגי אירופה ידונו בעיקר על מצבן הכלכלי של ספרד ויוון, אשר עלולות להיות בבעיה אמיתית כבר בחודש הבא, אם לא ימצא פיתרון למשברי החוב שלהן".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן