Skip to content

מאבק ציבורי להצלת אלף עצים עתיקים ליד הר אדר

הקמת מאגר מים ביער הסתדרות המורים תביא לכריתת 50 דונם עצים, פגיעה בצמחים נדירים ואולי גם בקברים מתקופת בית שני. ועד הפעולה "מצילים את היער" פונה לארגונים הירוקים ולרשות העתיקות לסייע במאבק למניעת כריתת אלפי העצים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאות מתושבי פרוזדור ירושלים, הר אדר, מטה יהודה ומבשרת הפגינו בשבת בצהריים במחאה על כוונת מקורות בשיתוף קק"ל לכרות כאלף עצי יער עתיקים ביער הסתדרות המורים לצורך הקמת בריכת מאגר מים עצומה בלב היער. המפגינים הכריזו על פתיחת מאבק להעתקת מיקומה של בריכת המאגר מלב היער לאתר חלופי.

הפגנת "מצילים את היער" אתמול (צילום: ועד הפעולה)

ועד הפעולה "מצילים את היער" המארגן את המחאה פנה בסוף השבוע לארגונים הירוקים – החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין, פקיד היערות, המשרד לאיכות הסביבה, רשות שמורות הטבע ורשות העתיקות לסייע במאבק למניעת כריתת אלפי עצי היער.

כאלף עצי אורן, ברושים ואלונים עתיקים ביער הסתדרות המורים הסמוך להר אדר סומנו בימים אלה לכריתה על ידי חברת מקורות, כשלב ראשון לצורך הקמת מאגר מים עצום לעיר ירושלים. כריתת עצי היער באה על רקע רצונה של חברת מקורות לבנות בלב יער הסתדרות המורים, צמוד להר אדר, בריכת מאגר מים עצומת ממדים שתכיל מאות אלפי ליטרים מעוקבים, גובהה 17 מטר וקוטרה  100 מטר והיא תבנה על שטח של כ-50 דונם מיוערים. כריתת עצי היער ובניית מאגר המים וקו תעלת צינורות דו כיווני לבריכה וממנה בקוטר 1.5 מטר ברוחב ארבעה מטר יימשכו מספר שנים, יחייבו הקמת דרכי גישה למשאיות וטרקטורים, הרס החי והצומח, ולמעשה "יחסלו"  את יער הסתדרות המורים באופן שלא ניתן לשקמו.

בעקבות עקירת היער יינזקו גם בעלי החיים

ייפגעו גם צבאים, חזירי בר, צבועים ועוד (צילום: ועד הפעולה)

באופן מפתיע עברה התוכנית להקמת קו המים החמישי לירושלים מהפך, ובריכת המאגר שתוכננה במקום אחר ולא מיוער נגנזה. במקומה החליטו במקורות בשיתוף קק"ל, וללא התנגדות ציבורית שנבעה מהשתקת הנושא, לכרות כ-50 דונם של עצי יער, הכוללים אורנים בני כ-50 שנה, ברושים, אלון מצוי ואלון תולע, וכן צמחיה נדירה הכוללת סחלבים, נוריות, דודאים, כלניות ועוד. בעקבות עקירת היער יינזקו גם בעלי החיים ביער, בהם עדר צבאים גדול, חזירי בר, צבועים, חיוואים ועוד.

באזור המיועד היום להקמת בריכת המאגר וקו צינור המים אליו ישנו מספר רב של קברים יהודים מתקופת בית שני שנתגלו ביער בתקופה האחרונה, אך מכיוון שלא נערך באחרונה סקר עתיקות ותסקיר השפעת הסביבה – לא מודעים בקק"ל וברשות העתיקות לנזק הרב שיגרם מבניית המאגר במיקומו הנוכחי.

בעקבות סימון העצים לכריתה התארגנה קבוצת מאבק "מצילים את יער הר אדר", הכוללת מאות מתושבי פרוזדור ירושלים, הר אדר ומבשרת, במטרה לבטל את הקמת בריכת המאגר במיקומה הנוכחי ביער הסתדרות המורים ולמנוע נזק סביבתי בלתי הפיך ליער, לצומח, לבעלי החיים ולאלפי מטיילים הפוקדים את היער מדי שבוע. את המאבק מובילים גם משרד עורכי הדין חביליו-קרמר ומשרד יחסי הציבור "רב תקשורת".

חברי קבוצת המאבק פנו בשבוע שעבר לפקיד היערות לקק"ל, לחברת מקורות ולמשרד הפנים בדרישה לבטל את הקמת מאגר המים במיקומו הנוכחי ולחפש אלטרנטיבה שלא תפגע ביער. יוזם וחבר קבוצת המאבק, יצחק רביחיא, מסר כי לא יעלה על הדעת שמקורות וקק"ל, שני גופים ירוקים יעדיפו כריתת אלפי עצי יער עתיקים בעלות של כשישה מיליון שקל שיועברו לקופת המדינה, על פני אלטרנטיבה לבנות את בריכת המאגר בשטח בלתי מיוער באזור.

קבוצת תמיכה בפייסבוק

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן