Skip to content

דו"ח צרפתי קובע: נשיא רואנדה נרצח על ידי בני הוטו

הטיל שהפיל את המטוס שהטיס את נשיא רואנדה לפני יותר מ-17 שנים נורה ממחנה שנשלט בידי הקבוצה האתנית אליה השתייך בעצמו – ולא על ידי מורדים משבט הטוטסי. שרת החוץ של רואנדה: "הדו"ח הוא טריקת דלת בפרצופה של מערכה בת 17 שנים, שנועדה להכחיש את עצם רצח העם או להאשים בו את קורבנותיו". מאת גרשון גירון בני […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הטיל שהפיל את המטוס שהטיס את נשיא רואנדה לפני יותר מ-17 שנים נורה ממחנה שנשלט בידי הקבוצה האתנית אליה השתייך בעצמו – ולא על ידי מורדים משבט הטוטסי. שרת החוץ של רואנדה: "הדו"ח הוא טריקת דלת בפרצופה של מערכה בת 17 שנים, שנועדה להכחיש את עצם רצח העם או להאשים בו את קורבנותיו".

מאת גרשון גירון

יובנאל הביארימנה. האם תעלומת ההתנקשות נפתרה?

בני הוטו הם שירו את הטיל שהביא להתרסקות מטוסות של נשיא רואנדה ב-1994. כך חשף דוח של ועדת חקירה צרפתית.

התרסקות המטוס באפריל 1994 סמוך לעיר הבירה, קיגאלי, ומות הנשיא יובנאל הביארימנה – שהיה בן שבט הרוב, ההוטו – שימשה כעילה למעשי רצח המוניים שביצעו בני ההוטו בבני הטוטסי. במשך מאה ימים נרצחו 800,000 במה שהפך מסכסוך מקומי לרצח עם. רוב הנרצחים היו בני שבט הטוטסי. המלחמה הסתיימה רק כאשר בלמה החזית הפטריוטית של רואנדה (שאיגדה את בני הטוטסי), בהנהגת נשיא רואנדה הנוכחי, פול קגאמה, את כוחות ההוטו.

המטוס, שנפגע בעודו מתכונן לנחיתה בנמל התעופה הבינלאומי של קיגאלי, החזיר את הנשיא הביארימנה משיחות שלום שהתקיימו בארושה, שבהן סוכם על הקמת ממשלה שבה יהיה ייצוג שווה לממשלת רואנדה ולמורדים.בהתרסקות נהרג גם נשיא המדינה השכנה בורונדי, קיפריאן נטיאמירה, אף הוא בן שבט ההוטו.

העובדה שבמטוס שהתרסק היו גם אזרחים צרפתיים, הביאה להקמת ועדת חקירה צרפתית שבדקה את הפרשה. אלא שהדו"ח שניסחה הוועדה לא פורסם לציבור במלואו עד היום. עם זאת, פקידים אומרים ששני מומחים שמונו על ידי הוועדה, מארק טרוידיק ונטאלי פו, זיהו את הבסיס הצבאי קאנומבה כאתר שממנו נורה הטיל.

פרקליטי החזית הפטריוטית של רואנדה, הגוף שנחשד כמי שביצע את ההתנקשות, טענו כי באותה עת נשלט בסיס קאנומבה על ידי "קיצונים בני הוטו מצבא רואנדה ויועציהם האירופים". הפרקליטים, ברנאר מאינאין ולאון לף פורסטר, הכריזו כי "אחריות החזית הפטריוטית  בטלה, למעשה".

המומחים והשופטים הגיעו לרואנדה בספטמבר 2010 כדי לבחון את זירת התקיפהם. שם היתה להם הזדמנות לבחון את האירועים בשטח ולערוך הדמיות, וכן "הם יכלו לשמוע עדי ראייה שראו או שמעו את ירי הטילים. "מהניתוח שלהם עולה בברור שהמקום שממנו בוצע הירי לא היה נגיש כלל בעת ההיא לאנשי החזית הפטריוטית," קבעו מאינאין ופורסטר.

הפרקליטים האשימו את מי שניהל את החקירה, השופט הצרפתי ז'אן-לואי בריגייר, כי התעלם מכל העדויות שסתרו את הטענה שאנשי החזית הפטריוטית הם שהפילו את המטוס. הם הזכירו כי כבר בשנת 2006 ביקש בריגייר להוציא צווי מעצר נגד תשעה אזרחי רואנדה שהיו חברים בחזית הפטריוטית, ושבעה מתוכם עודם בחזקת נחקרים. לדבריהם, הדו"ח הנוכחי הוא נקודת מפנה הפרשה.

משרד החוץ הצרפתי סירב להתייחס לדו"ח, בטענה שהוא חלק מחקירה משפטית. כאשר נשאל על בקשת האופוזיציה ברואנדה לקיים חקירה בינלאומית של ממצאי הדו"ח, השיב משרד החוץ שצרפת תומכת בבית הדין הבינלאומי הפועל בהאג בעניין רואנדה ובמאמציו לשפוך אור על הרציחות במדינה.

ממשלת רואנדה, כצפוי, קידמה את הדו"ח בברכה. "הממצאים הנוכחיים מצדיקים את עמדתה משכבר של רואנדה בנוגע לנסיבות אירועי אפריל 1994", אמרה לואיז מושיקיוואבו, שרת החוץ של רואנדה, והוסיפה: "השופטים טרוידיק ופו, טרקו את הדלת בפרצופה של מערכה בת 17 שנים שנועדה להכחיש את עצם רצח העם או להאשים בו את קורבנותיו. עתה ברור לכולם שהפלת המטוס היתה הפיכה שערכו גורמי הוטו קיצונים ויועציהם, ששלטו בבסיס קאנומבה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן