Skip to content

הנשיא דיבר ממלכתית; נתניהו ומופז דיברו בחירות

ההצגה האחרונה במליאת הכנסת, בטרם ירד המסך מעל לכנסת ה-18, הייתה רווייה בפוליטיקה מפלגתית. הנשיא פרס שמר על ממלכתיות, אבל נתניהו ומופז נתנו את האות לפתיחת מערכת הבחירות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מדיניות השלטון האיראני הנוכחי אינה רק הצגה. יש להתייחס אליה כאיום ממשי במובן המכוער והמסוכן ביותר של המילה". כך הזהיר נשיא המדינה, שמעון פרס, בנאום פתיחת מושב הכנסת – מושב שיפזר את הכנסת כבר בשעות הקרובות.

"אנו נערכים מול ניסיונות איראן להשיג נשק גרעיני", אמר פרס. "המשטר האיראני הנוכחי הוא סכנה אמיתית ומיידית לעולם כולו, לא רק לישראל. העולם אינו יכול לחיות בצל איום גרעיני איראני ותחת ענני מדיניות מופקרת, של הנהגה פנאטית.  הקואליציה שקמה למנוע את הסכנה הגרעינית האיראנית אינה בהכרח קואליציה שכולה פרו ישראלית. אבל היא התחייבה ומחויבת להגן על שלום העולם וביטחון יושביו. כולם. אם היא תיכנע, היא לא תדע ניצחון. וכל האופציות, כולל האופציה הצבאית חייבות להיות על השולחן כדי שאיראן תבין רצינותן.

שלום לכנסת ה-18. מערכת הבחירות התחילה במליאה. (צילום: רפי מיכאלי)
שלום לכנסת ה-18. מערכת הבחירות התחילה במליאה. (צילום: רפי מיכאלי)

"האופציה הצבאית איננה האופציה המועדפת", אמר הנשיא פרס. "אבל בעיני העולם ובעיני ישראל היא רצינית.  מדיניות השלטון האיראני הנוכחי אינה רק הצגה. יש להתייחס אליה כאיום ממשי במובן המכוער והמסוכן ביותר של המילה. העם האיראני אינו אויב שלנו. האייטולות השקועים בהעשרת אורניום ובהסתה לאלימות הם בסופו של יום האויב האמיתי של העם האיראני. ושל עמים רבים אחרים".

הנשיא התייחס לאתגרים ולהזדמנויות בפניהם ניצבת מדינת ישראל ואמר:  "על ישראל ליטול יוזמה כדי שיעדיה יובילוהַ ולא המאורעות ישבשו את מדיניותה או יסכנו את זהותה. מוסכם שצריך להיות ערוכים מול כל סכנה. ונכונים לקדם שלום ככל האפשר. האתגרים לפנינו מגוונים: בטחונים, חברתיים וכלכליים. הם אינם קיימים בנפרד. הם איברים בגוף אחד. אבל עלינו לקבוע עדיפויות לאומיות כי הרבה תלוי בנו. אנו מדינה עצמאית. איננו מדינה בדלנית. ההגנה על שלום המדינה ואזרחיה מוטלת על צה"ל ושלוחות הביטחון. על מפקדיהם ולוחמיהם. ועל כלי הנשק האיכותיים ביותר שהמדינה יכולה ליצור או להשיג. ".

הנשיא התייחס לחשיבות האסטרטגית של שמירה על היחסים עם ארצות הברית ואמר: " אנו זקוקים לידידים. ידידים שיסייעו למנוע מלחמות. ידידים שיסייעו למנוע פגיעוֹת מדיניות בישראל. זכינו בידידותה של ארצות הברית. זו ידידות שאין דומה לה. באופיה המושתת על ערכים. בדרכה השוחרת שלום. בתמיכתה הדו מפלגתית. שיש בה התחשבות ונדיבות. העזרה הביטחונית שהעניקה לנו ארצות הברית לאורך השנים וזו שהיא מעניקה לנו גם בשעה זו, מראים שמעשיה אינם נופלים מהבטחותיה. ואנו מודים לה על כך. ברצוננו לטפח ידידות עם כל העמים. עם שכנינו ועם רחוקינו מבלי לאיים על זולתינו".

"ר הכנסת, נשיא המדינה וראש הממשלה בהתכנסות בלשכת יו"ר הכנסת לפני ישיבת פתיחת מושב הכנסת במליאה (צילום: דוברות הכנסת)
יו"ר הכנסת, נשיא המדינה וראש הממשלה בהתכנסות בלשכת יו"ר הכנסת לפני ישיבת פתיחת מושב הכנסת במליאה (צילום: דוברות הכנסת)

הנשיא פנה לחברי הכנסת והתייחס לבחירות הקרבות ואמר: "מערכת הבחירות נועדה לסמן יעדים לעתיד. מן הדין שזה יתנהל בכובד ראש. באוזן כרויה. בלשון מאופקת. כשהעיניים נטויות לקרוב ולרחוק כאחת. מערכת בחירות צריכה להיות בגדר סיעור מוחות ולא התנצחות לשמה. אתם מסיימים ארבע שנות כהונה. ידעתם סערות והבאתם גם הישגים חשובים. ידעתם בשעות קשות להתעלות מעל שיקולים מפלגתיים. ועל כך מגיעה לכם תודת האומה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נשא נאום בחירות פוליטי שבו הציג את מה שהוא רואה כהישגי ממשלתו, לעומת כשלונותיה של הממשלה הקודמת בראשותו של אולמרט. "בארבע השנים האחרונות הצלחנו להעביר את המשק מצמיחה שלילית לחיובית, הצלחנו להדוף את המשבר הכלכלי הקשה ביותר שידע העולם בשמונים השנים האחרונות, כך שלא ייפגע במשק הישראלי. המשבר הזה איים למוטט את המשק הישראלי. המשק הישראלי צמח יותר מכל המשקים המפותחים במערב", אמר.

נאומו של ראש הממשלה שוסע בקריאות ביניים רבות. "אם אהיה ראש ממשלה גם בקדנציה הבאה,  התנאי לכניסה לקואליציה יהיה תמיכה ברפורמות ותכנון ושיווק קרקעות", אמר. "בקדנציה הנוכחית השותפים הקואליציוניים והאופוזיציה לא איפשרו להעביר את הרפורמה שהיתה מקלה על מצוקת הדיור".

נתניהו התייחס גם לענייני חוץ וביטחון והדגיש כי בניגוד לממשלת אולמרט, בשתי תקופות הכהונה שלו כראש ממשלה לא היתה אף מלחמה ומפלס הטרור ירד. "הצלחנו להביא ביטחון לאזרחי ישראל ועצרנו את תופעת ההסתננות של מחבלים, מבריחים ושטף של מסתננים, שהיווה איום ממשי על עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

נתניהו הפתיע במתן מחמאה לשר הביטחון לשעבר, עמיר פרץ, שקידם את פרויקט כיפת ברזל והוסיף ש"בממשלה הזו פעלנו ליישם את הפרויקט במהירות האפשרית". עוד אמר כי הממשלה בראשותו "הצליחה להעלות את הנושא האיראני על סדר היום העולמי ולהביא לנקיטת סנקציות אפקטיביות נגדה".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שאול מופז, נשא נאום אופוזיציוני חריף. "בתום ארבע שנות שלטון נתניהו ישראל שהולכת לקלפי היא ישראל חלשה יותר, בודדה יותר, מפולגת יותר, מסוגרת יותר, רעבה יותר ומפוחדת יותר", אמר. "זו לא ישראל שאני מכיר. זו לא דמותה ואסור שאלו יהיו פניה"

מעל במת הכנסת פנה מופז אל אזרחי ישראל ושאל אותם: "האם בארבע השנים האחרונות השתפרו חיינו?  האם אנחנו מדינה טובה יותר? צודקת יותר? רגישה יותר כלפי תושביה? מאוחדת יותר? חזקה יותר? התשובה לכך ברורה לכולנו ואין סיסמת בחירות שתוכל להסתיר את האמת, אין ספין תקשורתי שיכסה על המחדלים והניהול הכושל שהממשלה הזו הובילה בהנהגתו של בנימין נתניהו.

מופז המשיך ותקף את נתניהו: "למה התקפלת בנושא שירות לכל? למה לא טיפלת ביוקר המחיה ובדיור בר השגה? אין לי אלא לקבוע כי האחריות שראש הממשלה כה אוהב להדגיש בתקופה האחרונה היא ממנו והלאה. סיסמה ריקה מתוכן, אחיזת עיניים והונאה ציבורית. האמת היא שראש הממשלה הפקיר כל זירה משמעותית שמשפיעה על החוסן הלאומי, החברתי והביטחוני של מדינת ישראל. שיקול דעת התחלף בגניבת דעת, אחריות פינתה מקומה להפקרות, והפחד תפס את מקומו של הביטחון".

יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין הביע תקווה ש"במערכת הבחירות הקרובה, נזכה לראות דיון איכותי ונוקב, שיותר משהוא 'מכובד' או 'תרבותי' – הוא מכבד את הבוחרים שלו". הוא סיכם את הקדנציות הקודמות: "מה היה לנו כאן בעשור וחצי האחרונים? ראש ממשלה שנפל קרבן לבחירה הישירה; ראש ממשלה שנפל למשכב; וראש ממשלה שנפל בחשד לפלילים. אם כך, רבותיי, מה הפלא שהציבור איבד את אמונו בצדקת היציאה לבחירות והפך ציני ואדיש כלפיהן; מה הפלא שהצבור הישראלי בחר לתת את קולו ל'מפלגות אווירה' במקרה הטוב, ונמנע מלהצביע במקרה הרע".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן