Skip to content

המשמר החברתי בכנסת, 15.10: פותחים וסוגרים

כמעט כל דיון בכל ועדה נפתח בדברי יו"ר הוועדה, שבישר שבעקבות פיזור הכנסת - המשך העבודה או ההצבעה על הצעת החוק המטופלת שם נדחה עד לכינוס הכנסת הבאה. כלומר עוד תשעה חודשים בהם המדינה נשארת ללא כל חקיקה או עבודה של הכנסת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
המשמר החברתי

יום שני, ה-15 לאוקטובר הוא יום פתיחת מושב החורף. יום חגיגי בדרך כלל. היום הוא חגיגי פי שניים, כי הוא גם יום פיזורה של הכנסת.

כמו עשרות עיתונאים, צלמים, לוביסטים, מאכערים ושאר מתעניינים, גם משקיפי המשמר החברתי הגיעו לכנסת, התפרשו על פני הוועדות, המסדרונות והמליאה והתחילו לדווח. חלקם השכימו קום לדיונים הראשונים של תשע בבוקר, חלקם הגיעו אחר כך, חלקם במזנון בשעות אלו של כתיבת הדיווח, מחכים להחלטות הסופיות בעניין פיזור הכנסת. (בשעה 20:30 השר יולי אדלשטיין מציג את הצעת החוק לפיזור הכנסת מטעם הממשלה לקריאה ראשונה: ואז מתברר כי 42 דוברים נרשמו כדי להתייחס, ולכל דובר שלוש דקות, וזה לפני שהוועדה מכינה את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית.)

להלן סיכום ביניים לאירועי יום אתמול, כפי שראו אותם משקיפי המשמר החברתי:

עשרות חוקים ונושאים לטיפול יאלצו לחכות (צילמה: אסתי סגל)

המון לחש-בחש במסדרונות ובמזנון, המון לוביסטים עם שרוך כתום, כמה לוביסטים בלי שרוך (אחד כזה נצפה מחכה במעלית לעוזי לנדאו. מה הם עשו ביחד לעולם לא נדע. המעלית נסגרה על שניהם), קבוצת הלוביסטים הקשורים לצומת-זמורה-ביתן-מודן-כנרת נשלחה ע"י יו"ר ועדת חינוך, תרבות וספורט, עינת וילף, אל מחוץ לחדר הוועדה.

כמעט כל דיון בכל ועדה נפתח בדברי יו"ר הוועדה, שבישר שבעקבות פיזור הכנסת המשך העבודה או ההצבעה על הצעת החוק המטופלת שם נדחה עד לכינוס הכנסת הבאה. כלומר עוד תשעה חודשים (בהם המדינה נשארת ללא כל חקיקה או עבודה של הכנסת, כשיש כל כך הרבה נושאים חשובים מאוד לטיפול),

המון המון עיתונאים, מצלמות, חצובות וראיונות, כשכמובן חברי הכנסת התמסרו בשמחה ובהתלהבות לאור הזרקורים. (נצפה גם חבר הכנסת לשעבר רן כהן, שהבטיח ראיון או מאמר בנושא הדיור הציבורי).

ארן רונדל מדווח מוועדת הכספים: העברות כספים בפעם האחרונה בכנסת הנוכחית. לא מאוד ברור מה מנסים הח״כים להעביר. מה שברור הוא שמנהל הוועדה מחזיק אצלו עותקים רבים של ההעברות העומדות לדיון, אך הוא מסרב לחלקם לציבור הנוכחים שאינם ח״כים.

תקועים

חוק הספרים, שלקח חמש שנים לגבש אותו ולהצליח להעביר אותו את ועדת שרים לחקיקה ואת הקריאה הראשונה, נשאר עכשיו לא גמור. למרות הדיווחים הקודרים על ריסוק הענף וקריסתו, יהיה צורך לחכות עוד חודשים עד להעברה לקריאה שנייה ושלישית. האם עד אז משהו ישרוד בענף הזה? האם הכנסת החדשה שתקום אחרי הבחירות תעביר אותו?

חוק הרווחים הכלואים, שאין טעם להרחיב עליו את הדיבור.

מצב תאונות העבודה בענף הבניין שמניבות מאות הרוגים ומיליארדים של שקלים שהולכים על תשלומים לנפגעים, ימשיך להתדרדר, אכיפה, לקיחת אחריות, התערבות ממשלתית… יוק.

ועוד עשרות נושאים לטיפול והצעות חוק חשובות שהגיעו לשלב האחרון שלהן, אבל עכשיו ייאלצו לחכות.

ואיפה הממשלה?

מעבר לנושאים הקבועים שזיהינו לאורך השנה שלנו בכנסת – התחמקות של נציגי הממשלה ממתן תשובות ברורות בוועדות, משמעת הברזל שאלקין משליט על הקואליציה שלו, אינטרסים כלכליים שמיוצגים להפליא בכל הצעת חוק ובכל דיון בוועדה, שמענו בכמה וכמה דברי פתיחה או סיום בוועדות השונות את הסיכום העצוב של מצבנו – אין אכיפה של הממשלה ואין בעל בית לכלום. כלומר לפעמים נחקקים חוקים נפלאים באמת, שעונים על צרכים חשובים של הציבור, אלא שאין מי שיאכוף אותם, אין רגולציה, אין ענישה על הפרות החוק, אין כלום…

או במילים אחרות אין תפקוד של הממשלה. לפחות לא בנושאים הקשורים לציבור, וככה החיים ימשכו, החיים עם הסריגה, עם הקרב ועם הסחר-מכר.

העולם מצחיק אז צוחקים

נשמע בוועדת הכנסת שהצביעה על פיזור הכנסת ה-18:

אחמד טיבי: "האמת היא שהופתעתי מהקריאה להקדים את הבחירות, כי זו ממשלה עם הישגים מדהימים. יש הסכם, לא היו הפגנות, כל הזמן שטייניץ מדבר על כלכלה יציבה, ורק בשבועיים האחרונים התפקשש לו קצת – יש חשש מאובדן השקעות. שלא לומר דבר על ההשקעה בפריפריה וביישובים הערביים. ולכן אני מופתע שרוה"מ הולך לבחירות פתע. אני רק מבקש שיאריכו בשבוע אחד. ש"ס מתנגדים ל-22‪.‬1 אבל אנחנו מבקשים שידחו את מועד הבחירות בשבוע או שבועיים בגלל הגשם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן