Skip to content

יעקב פרי, ראש השב"כ לשעבר, מועמד ברשימת לפיד

יעקב פרי, מועמדו של יאיר לפיד, שיהיה כנראה "הביטחוניסט" הבכיר ברשימה, מייצג גם את שכבת המנהלים הבכירים בעולם העסקים. היום התפטר פרי מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון של "מזרחי-טפחות". לפני כן היה פרי מנכ"ל חברת "סלקום", עוד לפני שזו טעמה את נחת זרועו של שר התקשורת, משה כחלון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יעקב פרי (68), ראש השב"כ לשעבר, הוא המועמד של יאיר לפיד, על משבצת ה"ביטחוניסט". לפיד ניסה לגייס למשבצת זו גם את סגן הרמטכ"ל לשעבר, האלוף במילואים משה קפלינסקי – אך עד עתה לא קיבל ממנו תשובה חיובית. דמות ביטחונית אחרת, שכן תצטרף לרשימתו, היא האלוף במילואים אלעזר שטרן, ראש אכ"א לשעבר – שהיה שותף מרכזי להכנת תכניתו של יאיר לפיד לשוויון בנטל.

בין השמות האחרים, שמדובר עליהם כי יצטרפו למפלגתו של לפיד, גם ראש עיריית הרצליה, יעל גרמן, ניצב בדימוס מיקי לוי והעיתונאי עופר שלח.

"כוח ושכל והמון ניסיון". לפיד ופרי במסיבת עיתונאים משותפת (צילום: ציפי מנשה)
"כוח ושכל והמון ניסיון". לפיד ופרי במסיבת עיתונאים משותפת (צילום: ציפי מנשה)

במסיבת עיתונאים שהתקיימה הערב בירך לפיד את פרי על הצטרפותו ואמר: "יעקב פרי הוא כוח משמעותי המצטרף למפלגת "יש עתיד" מפני שהוא מאמין, כמוני, שצריך להחליף את השיטה הפוליטית הישנה, שבה הפוליטיקאים דואגים רק לעצמם במקום לאזרחי המדינה. מדובר באדם ששירת את מדינת ישראל עשרות שנים בתחום הבטחוני והוא מביא לנו כוח ושכל והמון נסיון. אני שמח וגאה שאדם כמו פרי, שכבר הציעו לו את התפקידים הכי בכירים במדינה, בוחר לעזוב קריירה נוחה ומפנקת, ולהצטרף ל"יש עתיד" כדי לשרת את הציבור. זו הפוליטיקה החדשה שעליה אני מדבר מהיום הראשון.  יעקב פרי יהיה שותף מלא להובלת "יש עתיד" בבחירות הקרובות ובלי ספק יתרום מנסיונו הבטחוני והכלכלי גם לנו, וגם לי.

 יעקב פרי: "אני סומך על יאיר לפיד שיביא לשינוי מהותי ויסודי והחלטתי להצטרף אליו ולסייע לו. לפיד מציג שורה של פתרונות ישימים ואפקטיביים לבעיות שמטרידות כל אזרח בישראל  – בשינוי השיטה, בחינוך, בדיור, בשוויון בנטל. צריך לשנות ואפשר לשנות. אני מאמין שביחד עם הנבחרת המצוינת של "יש עתיד" ובהובלתו של יאיר לפיד, נוכל יחד להביא בשורה אמיתית לאזרחי מדינת ישראל".

"יש עתיד" אינה ביתו הפוליטי הראשון של יעקב פרי. לפני יותר משנה, בינואר 2011 התפקד פרי לתנועת "קדימה". כיהן כראש השב"כ בין 1988 ל-1995. לאחר פרישתו מהשירות נכנס לעולם העסקים ושימש כנשיא חברת סלקום ועד היום כיהן כיו"ר בנק מזרחי טפחות ויו"ר עמותות שונות. היום התפטר מתפקידו זה, שעות ספורות לפני מסיבת העיתונאים שבה תוצג מועמדותו לציבור.

יעקב פרי, האיש שבא מהביטחון ומההון הגדול (צילום: יקי צימרמן)
יעקב פרי, האיש שבא מהביטחון ומההון הגדול (צילום: יקי צימרמן)

יעקב פרי נולד בתל אביב. התחנך בנתניה, שם סיים את לימודי התיכון. לאחר שירותו הצבאי למד פרי באוניברסיטה העברית בירושלים ובאוניברסיטת תל אביב לתואר ראשון בלימודי מזרחנות והיסטוריה של ארץ ישראל. בצעירותו ובתקופת לימודיו ניגן פרי בחצוצרה ולקח חלק בתזמורת הסימפונית של הגדנ"ע, בתזמורת "קול ישראל ירושלים", בתזמורת הסימפונית של חיפה ובתזמורת צה"ל.

את הקריירה שלו בשב"כ החל פרי במרץ 1966, אז גויס לשירות הביטחון הכללי והוכשר כאיש שטח במגזר הערבי. בתחילת דרכו שרת כאיש שטח במרחב הצפוני ולאחר מלחמת ששת הימים שירת באיזור השומרון עד 1972, כשמונה לתפקיד מטה בכיר במרחב ירושלים, יהודה ושומרון. ב-1975 מונה לראש מחלקת ההדרכה של השב"כ, ושלוש שנים מאוחר יותר מונה למפקד המרחב הצפוני.

ב-1981 מונה פרי למפקד המרחב הגדול ביותר בשירות, מרחב ירושלים ויהודה ושומרון, תפקיד אותו מילא במשך שש שנים. במאי 1987 מונה למשנה לראש השירות, יוסף הרמלין. בסיפרו "הבא להרגך" מספר פרי כי סייע, כרכז שב"כ, לשר הביטחון דאז משה דיין בעת שהאחרון חפר באופן לא חוקי באתר ארכאולוגי באיו"ש. באפריל 1988 מונה על ידי ראש הממשלה, יצחק שמיר, לראש שירות הביטחון הכללי. כראש השב"כ ביצע שינויים ארגוניים כתגובה לשינויים בהערכות המצב הביטחוניות והמדיניות, תוך היערכות להתמודדות עם האינתיפאדה ומאוחר יותר עם ההיערכות החדשה שיצרו הסכמי אוסלו.

בנובמבר 1994 יצא יעקב פרי לחופשת לימודים בבית הספר לעסקים של אוניברסיטת הרווארד בבוסטון, שם למד בפקולטה לעסקים, וסיים לימודי ניהול תקציב, שיווק וכלכלה. באפריל 1995 פרש יעקב פרי משירות הביטחון הכללי והצטרף לסקטור העסקי עם מינויו לנשיא ומנכ"ל חברת סלקום. בינואר 2003, לאחר 8 שנים בהן ניהל את החברה, פרש פרי מניהול חברת סלקום ומאז ועד היום הוא כיהן כיו"ר הדירקטוריון, דירקטור או יועץ חיצוני בשורה של חברות ציבוריות.

המרכזי שבתפקידיו היה עד היום יו"ר הדירקטוריון של בנק מזרחי-טפחות. תפקידים נוספים שמילא הם, בין היתר, יו"ר הדירקטוריון של חברת "ליפמן הנדסה אלקטרונית בע"מ", יו"ר דירקטוריון בחברת "מגל" מערכות ביטחון ויו"ר הדירקטוריון של החברה "בי קונטקט". יעקב פרי משמש גם כיועץ חיצוני בחברת "אווירונאוטיקס", יצרנית מזל"טים, בחברת "Cellglide" המספקת שירותים סלולריים ובקרן ההשקעות מרקסטון.

בנוסף לכך כיהן פרי בשורה של תפקידים ציבוריים. בין השנים 1995-2000 פעל כמתאם ראש הממשלה לנושא השבויים והנעדרים. בנוסף, כיהן כחבר הנהלה בארגונים רבים ובהם התזמורת הסימפונית ירושלים, המועצה הציבורית לתרבות ואמנות והיה פעיל במרכז ההנצחה לחללי קהילת המודיעין, יו"ר הקרן לעידוד קולנוע ישראלי איכותי, יו"ר ההנהלה של האקדמיה למוזיקה ע"ש רובין ויו"ר מסע ההתרמה "הקש בדלת" מטעם האגודה למלחמה בסרטן.

ב-2009 נבחר לתפקיד יו"ר הדירקטוריון של בית התפוצות‏. בנוסף משמש כיו"ר אגודת ידידי בית החולים "שיבא", חבר במועצה ציבורית, המרכז ללימודי ביטחון, המרכז האוניברסיטאי אריאל.‏‏

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן