Skip to content

הקלות והסרת חסמים בייבוא מוצרי מזון לישראל

אלו חלק מהמלצות ועדת המזון שיוגשו ביום א' הקרוב לאישור הממשלה • ההמלצות שנועדו להבטיח תחרות בשוק קמעונאות המזון והסדרת יחסי ספקים-קמעונאים, כוללות בין היתר איסור על רכישת שטחי מדף על ידי ספקים גדולים והגבלת יכולתם של קמעונאים להתרחב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאת כתב פקספוד

בין המלצות הוועדה: איסור על רכישת שטחי מדף על ידי ספקים גדולים
בין המלצות הוועדה: איסור על רכישת שטחי מדף על ידי ספקים גדולים

הקלות והסרת חסמים בייבוא מוצרי מזון לישראל בכלל ובאמצעות ייבוא מקביל בפרט – זו אחת מהמלצות ועדת המזון שיוגשו לאישור הממשלה ביום א' הקרוב (21 באוקטובר), על ידי שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ ושר התמ"ת שלום שמחון. הסדרת יחסי ספקים-קמעונאים כלולה גם היא בהמלצות. בין היתר, יחול איסור על ספקים להתערב בקביעת מספרם או זהותם של ספקים מתחרים ברשת, תיאסר רכישת שטחי מדף על ידי ספקים גדולים, וכן איסור על סדרנות של הספק ברשתות הקמעונאיות. לדבר השר שטייניץ יישום ה המלצות יוביל להוזלה במחיר מוצרי המזון.

ההמלצות כוללות גם יישום "מודל התחרות האזורית", שמשמעותו קביעת הוראות שמטרתן קידום והבטחת תחרות בשוק קמעונאות המזון. קרי, שליטה והגבלת פתיחת סניפים חדשים של הרשתות הקמעונאיות. כך, יוסמך הממונה על ההגבלים העסקיים להגביל את יכולתו של קמעונאי גדול שמחזיק בנתח של מעל 30% מפדיון המכירות בקבוצת תחרות של חנות שלו, מלפתוח חנות נוספת באזורי ביקוש. כמו כן, בהוראת שעה, יוסמך בית הדין להגבלים עסקיים להורות לאדם המחזיק בנתח של יותר מ-50% מפדיון המכירות בקבוצת תחרות ויש לו לפחות שלוש חנויות באזור הביקוש הרלבנטי, על צמצום היקף זכותו בחנות או על מכירת זכותו לאדם אחר.

בהצעה ייכלל גם איסור שיוטל על כל קמעונאי גדול המחזיק ביותר מ- 30%מפדיון המכירות –  להיות צד להסדרים שיגבילו קמעונאים אחרים מלהתקשר בחוזה מקרקעין למכירה, להחכרה, להשכרה, להקמת חנות או כל פעילות מתחרה בתחום המזון באזור הביקוש הרלבנטי לחנות שאליה מתייחסת אותה קבוצת תחרות.

במטרה להגביר את שקיפות המחירים בתחום המזון ומוצרי הצריכה, תוצע קביעת הסדרים בחוק שיחייבו קמעונאי לפרסם באופן פומבי באמצעים אלקטרוניים את מחירי המוצרים שהוא מוכר באופן שיאפשר לבצע על בסיס הפרסום כאמור השוואה של מחירים, בזמן אמת.

עוד בהצעה: הסמכת שר התמ"ת להתקנת תקנות לחיוב הקצאת שטח מדף למוצרים מפוקחים, פרסום השוואה בין לאומית של מחירי מוצרים המיובאים לישראל, ופרסום בחנויות של המחירים הסיטונאיים של פירות וירקות המפורסמים על ידי משרד החקלאות.

הידיעה פורסמה ב"פקס פוד" – עיתון למקבלי ההחלטות בענף המזון והמשקאות
התמונה באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן