Skip to content

כשאמנות פוגשת תעשיה או: החיים מבעד לצינורות בטון

פועלי התעשיה המיוזעים במפעלי "אקרשטין" כאילו לקוחים מתוך סרט הוליוודי בתערוכה שפורצת את גבולות הז'אנר: "עשייה באמנות" של הצלם הבינלאומי דוד קסמן, מהשבוע במוזיאון רמת גן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מרצפות, רעפים, צינורות ותהליכי ייצור במפעלי אקרשטיין מעולם לא נראו טוב יותר. הם מככבים בתערוכת הצילום החדשה של דוד קסמן הנושאת את השם "עשייה באמנות", שנפתחה בסוף השבוע במוזיאון רמת גן לאמנות. 

מסע לתוך קרביה של התעשיה. צילום: דוד קסמן

את התערוכה יזם צביקה אקרשטיין, מנכ"ל תעשיות אקרשטיין ודור שלישי למשפחת תעשיינים, שפנה לצלם הבינלאומי דוד קסמן וחבר אליו למסע מרתק לתיעוד אמנותי של עולם התעשייה, לרגל חגיגות 85 שנה למפעלי אקרשטיין. 

הם שוטטו במפעלים וחרשו את הארץ החל מירוחם, דרך אשדוד ועד חצור הגלילית. בצילומים נראים חומרים תעשייתים ותהליכי עבודה, שנלכדו בעדשת הצלם במפעלי החברה בישראל.

כמו מטילי זהב. צילום: דוד קסמן

הפרויקט, שהחל כתיעוד תהליך העבודה והמרקם האנושי של פועלי שלושת המפעלים, הפך לפרויקט צילום אמנותי אסתטי התופס בעדשה רגישה את היופי שבעבודת כפיים ובתוצרים של החברה. התוצאה הסופית הם צילומים הפורצים את גבולות הז'אנר הסטריאוטיפי, כשחושבים על תיעוד תעשיה כבדה מסוג זה.

קסמן לוקח את הצופה למסע לתוך קרביה של התעשייה, וחושף את הצד התעשייתי המרגש של חיי העבודה באתרים לייצור מרצפות, גלילי בטון וקירות אקוסטיים. המצלמה נעה, תוך תיעוד של המרקם האנושי של הפועלים העובדים במפעלים , מהמונומנטאליות של גלילי הבטון או אבני המרצפות הנראים כמו שורות של מטילי זהב, ועד לגיצים הנתזים מריתוך הצינורות. התוצאה היא מסקרנת צבעונית ואסתטית כאחד.

לעיתים נראה מרחב היצירה התעשייתי המיוזע כצילום אבסטרקט ולעיתים משתקף חלל העבודה כתיעוד חם וואנושי השופך אור על התעשיה מזווית אחרת, שאיננו מצפים לה.  גם הפועלים העובדים במפעלים נראים כעל-זמניים.  כאילו הם לא נמצאים בישראל 2012, אלא לקוחים מתוך סרט הוליוודי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן