Skip to content

הוכר כנכה צה"ל בגלל התפרצות פסוריאזיס

בית משפט השלום קבע כי מחלת הפסוריאזיס התפרצה אצל איש הקבע עקב עבודה אינטנסיבית על מטוס 15-F
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית משפט השלום בראשל"צ קיבל ערעור של איש צבא קבע, מבנאי המטוסים בחיל אוויר, שטען כי לקה במחלת הפסוריאזיס כתוצאה מלחצים נפשיים וגופניים שנגרמו לו בעבודה אינטנסיבית וחסרת תקדים בהיקפה על תיקון מטוס 15-F, שעבר תאונה קשה. לאור קבלת הערעור הוכר העובד, העובד עדיין בתפקידו במסגרת החיל, כנכה צה"ל  והוא יהיה זכאי לתגמולי נכות מיום התאונה. 

מטוס F-15 פלקון
מטוס F-15. תיקון אינטנסיבי במשך שנה (צילום: דו"צ)

בפסק הדין דחה בית המשפט את טענות משרד הביטחון כי אין כל קשר בין המחלה שהתפרצה אצל העובד  לבין הפרויקט שעבד עליו שנה שלמה, ושבגינו נטען שלקה במחלה. פסק הדין קובע, כי יש לקבל את טענות העובד, שיוצג על ידי עו"ד ענת גינזבורג המתמחה בתביעות נזיקין ונכי צה"ל, לקשר המובהק שבין העבודה על הפרויקט לבין התפרצות המחלה, וזאת לאור סמיכות הזמנים בין התפרצות המחלה לבין תנאי הדחק הנפשיים והגופניים שליוו את העבודה על הפרויקט.

פסה"ד מתאר את האירוע המיוחד  שהתרחש בשנת 1994: מטוס F-15, שעלותו 50 מיליון דולר, התרסק בהגיעו לנחיתה על המסלול בבסיס חיל האוויר. הסיבה לתאונה הייתה כבל שנמתח לרוחב המסלול ושהביא לכך ששלושה כני נסע של המטוס נשברו והוא נאלץ לנחות נחיתת אונס. בחיל האוויר התלבטו אם לתקן את המטוס או להשביתו לנוכח היקף הפגיעה, ולבסוף החליטו לתקנו.

בנטל ביצוע העבודה נשא צוותו של העובד, שנאלץ לעמוד בלוח זמנים קשיח והיה נתון לביקורת קפדנית וצמודה של בכירי החיל. גוף המטוס נבנה מחדש בתנאי עבודה החשופים לקור ולחום קשה ביותר, במהלך 12 שעות עבודה ביום במשך שנה שלמה. אם לא די בכך, הרי שעל המערער וחבריו הוטל להמשיך ולטפל במטוסים האחרים שעליהם הם מופקדים, במקביל לעבודה על המטוס.

בתקופה קשה, בלתי אפשרית וחריגה ביותר זו התפרצה אצל החייל מחלת הפסוריאזיס. קצין התגמולים סירב להכיר במחלה ככזו שנגרמה עקב השירות הצבאי, והאיש ערער כאמור לבית המשפט.

טענות עו"ד גינזבורג והמומחה הרפואי מטעמה, פרופ' אריה אינגבר, התקבלו ע"י ביהמ"ש בפס"ד מנומק  והמחלה הוכרה כמחלה שנגרמה תוך ועקב תנאי שירותו של החייל. כמו כן, חויב אגף השיקום בתשלום 9,000 שקל הוצאות ושכ"ט.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן