Skip to content

סתיו קודר מצפה לאיש העסקים אילן בן דב

חברת דירוג האשראי מעלות, בבעלות סטנדרד אנד פורס העולמית, הודיעה על הורדת דירוג האשראי של חברת סקיילקס קורפוריישן שבשליטתו לרמה של CC, כלומר חשש כבד וחוסר אמון ביכולתו לעמוד בהתחייבויותיו אל מול ציבור המשקיעים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סתיו קודר מצפה לאיש העסקים אילן בן דב, בעקבות ההודעה על הורדת דירוג האשראי של חברת סקיילקס קורפוריישן שבשליטתו, על ידי חברת דירוג האשראי מעלות – בבעלות סטנדרד אנד פורס העולמית, וזאת לנוכח החשש הכבד של חברת סקיילקס לעמוד בהתחייבויותיה כלפי המשקיעים.

אילן בן דב
אילן בן דב

מעלות הורידה את דירוג האשראי של חברת סקיילקס קורפוריישן בבעלות איש העסקים אילן בן דב, לרמה של CC, שניתנת כאשר חברה נכנסת למצב של אי-פירעון גבוהה יחסית לחברות ישראליות אחרות במשק. רמה זו נמצאת רק שתי דרגות מעל רמה D, שפירושה, על פי סולם דירוג האשראי של מעלות, הוא מצב שבו חברה הגישה בקשה להליך פשיטת רגל או שהיא נמצאת במצב של כשל פירעון. מבחינת בן דב משמעות הדבר היא חשש כבד וחוסר אמון ביכולתו לעמוד בהתחייבויותיו אל מול ציבור המשקיעים של סקיילקס.

על פי דו"ח הדירוג שהציגה מעלות, השיקולים להורדת הדירוג נובעים מכמה סיבות עיקריות. בדו"ח מציינת מעלות, כי "הטלטלה העוברת על שוק הסלולר בישראל תביא, להערכתנו, לירידה חדה בהכנסות ובתוצאות התפעוליות של פרטנר 2012 ו–2013 בהשוואה ל–2011”. כמו כן, מציינת מעלות, כי "סקיילקס צפויה להמשיך ולהזדקק לדיבידנדים מפרטנר לשרת את התחייבויותיה. עם זאת, אנו מכירים בביטול המדיניות של פרטנר לשנת 2012, שעשויה להעיד על עצמאות גוברת של חברת הבת, בהמשך למגמת הצמצום בתשלום הדיבידנד משנה שעברה. מצב זה אינו מועיל לסקיילקס, שכאמור להערכתנו נשענת על דיבידנדים מפרטנר לצורך שירות החוב שלה".

סקיילקס, כפי שניתן להבין מהדו"ח, מחזיקה בגרעין שליטה של 44.5% ממניות חברת התקשורת פרטנר. מקור ההכנסה העיקרי של סקיילקס מגיע מדיבידנדים שמופרשים מפעילותה של פרטנר. מכיוון שלא ניתן יהיה למשוך יותר דיבידנדים, בן דב יזדקק, במקרה זה, למצוא פתרונות יצירתיים ביותר להחזיר את החוב למשקיעי סקיילקס. כמו כן, שוק התקשורת הסלולארי בישראל הפך לתחרותי יותר ורווחי פחות לחברת פרטנר, שהיא כאמור מקור ההכנסות העיקרי של סקיילקס וחבל ההצלה היחיד של בן דב מפני נושיו.

הודעת הורדת הדירוג של מעלות מסתיימת בתחזית קודרת לסקיילקס ולבן דב. מעלות מעריכה, כי ייתכן שדירוג האשראי של סקיילקס יירד ל-SD, דירוג שניתן כאשר הלווה חדל מלהחזיר חוב מסוים מהסך הכולל, ואפילו ל–D, וזאת אם סקיילקס לא תעמוד בהתחייבות כלשהי בתקופה מסוימת או במידה ותבצע עסקה מתוך מצוקה פיננסית כגון עסקת המרה, רכישה חוזרת של חוב או ארגון מחדש. לקראת סוף הדו"ח, מעלות מציינת כי "פעולת דירוג חיובית אינה סבירה בשלב זה עקב פרופיל הנזילות החלש. עם זאת, אנו עשויים לנקוט בפעולת דירוג חיובית אם יחול שיפור משמעותי בפרופיל הנזילות". הבעת התקווה החיובית של מעלות כלפי דירוג חיובי לסקיילקס, יכולה להחזיר את הצבע ללחייו של בן דב, אך נראה שעוד חזון למועד אם בכלל.

המסמר הנוכחי וסביר להניח הלא אחרון בארון הקבורה, שבו הולכת ונטמנת פעילותו הפיננסית של בן דב בעקבות הורדת דירוג האשראי, באה בצל הגישושים למציאת משקיע פוטנציאלי לרכישת גרעין השליטה בחברת פרטנר. לאור הורדת הדירוג, נראה שבן דב ימצא את עצמו בעמדת נחיתות, אשר לא תקנה לו עמדת כוח והשפעה בבואו למשא ומתן על עתיד פרטנר, ולכן ישנה סבירות כי יצטרך למכור את גרעין השליטה בחברת התקשורת במחיר נמוך יותר ממה שביקש למכור וכך להסב לעצמו הפסד גדול יותר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן