Skip to content

אשדוד על קו הזינוק

אשדוד, עיר עם חוף ים, מרינה ונתונים בסיסיים טבעיים למכביר, לא הצליחה עד כה לעלות על מפת התיירות. עכשיו מקווים בעיר שפרויקטים חדשים כמו "פארק אשדוד ים" ושני בתי המלון הראשונים ברמה של חמישה כוכבים, יביאו למפנה המיוחל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
המרינה באשדוד, שבה 550 מקומות עגינה, כשאחד המזחים מיועד לספינות גדולות במיוחד. (צילום: עיריית אשדוד)
המרינה באשדוד, שבה 550 מקומות עגינה, כשאחד המזחים מיועד לספינות גדולות במיוחד. (צילום: עיריית אשדוד)

ערים בישראל שהצליחו למתג עצמן כערי תיירות פנים ותיירות חוץ הן כאלה שהתמקדו בעיקר בנושא ייחודי שמאפיין אותן. כך תל אביב מתגה עצמה כעיר ללא הפסקה וכמרכז בינלאומי לקהילה ההומו לסבית; ירושלים כמרכז היסטורי ליהדות, לנצרות ולאיסלם; כרמיאל כעיר המחולות; חולון כעיר הילדים; עכו כעיר צלבנית ורחובות כעיר המדע. אשדוד, לעומתן, לא הצליחה עד כה למצוא תחום שייחודי לה במידה כזו או אחרת.

לפני שנתיים עלה הרעיון למתגה כעיר רב תרבותית שכן חיים בה בני 99 עדות. הרעיון לא צלח, משום שרב תרבותיות מאפיינת גם ישובים אחרים וגם את ישראל כולה. בימים אלה, כשהחל להינשא באוויר ריח הבחירות לרשויות המקומיות, עלה רעיון חדש: למתג את אשדוד כעיר תרבות.

קשה להניח שרעיון זה יקרום עור וגידים, שכן יש מי שכבר מי שמזוהות ככאלה, בהן ת"א וירושלים.
לאשדוד יש נתונים בסיסיים שעשויים לסייע לה להפוך לעיר תיירות. בעיר שמונה חופי רחצה נקיים, מרופדים בחולות זהובים ובהם שירותים שעומדים לרשות הציבור, בהם שירותי הצלה – והכל בחינם, כולל החניה במגרשים רחבי הידיים. אחד מהחופים, "החוף הנפרד", משמש באמצע השבוע את האוכלוסייה החרדית ובשבתות הוא פתוח לציבור הרחב. חוף נוסף מתוך השמונה פועל לאורך כל השנה ולא רק בעונת הרחצה. באשדוד שפע של מסעדות, מסוגים שונים, ששמען יצא למרחוק, בהן גלאט כושר.

אשדוד ממעוף הציפור: חוף הקשתות, חוף רחצה עם מסעדות ובתי קפה. מאחוריו - התאטרון בפארק אשדוד ים. (צילום: עיריית אשדוד)
אשדוד ממעוף הציפור: חוף הקשתות, חוף רחצה עם מסעדות ובתי קפה. מאחוריו - התאטרון בפארק אשדוד ים. (צילום: עיריית אשדוד)

מרינה מהגדולות בישראל

אשדוד, שבראשה עומד ד"ר יחיאל לסרי, היא העיר החמישית בישראל במספר התושבים, עם כ-240 אלף תושבים. שטחה המוניציפלי של אשדוד 49.1 קמ"ר, מהם 3,500 דונמים של פארקים וגנים.

הים הוא משאב טבע משמעותי ביותר לאשדוד. בנוסף לחופי הרחצה, יש בה מרינה שהיתה אמורה להיות מוקד פעילות של תיירות ימית נכנסת. זו אחת המרינות הגדולות בישראל, שבה 550 מקומות עגינה, כשאחד המזחים מיועד לספינות גדולות במיוחד. בניגוד למחסור במקומות עגינה במרינות בהרצליה, בת"א וביפו, במרינה באשדוד, שאינה רחוקה מהן גיאוגרפית, יש עדיין מקומות עגינה לישראלים שמתגוררים בסביבה ולתיירים מחו"ל שהם בעלי ספינות.

הבעיה היא שהמרינה באשדוד אינה מוגדרת כנמל כניסה לישראל ויציאה ממנה, מעמד שיש למשל למרינות באשקלון ובהרצליה. לכן רק מעט מהספינות מחו"ל שנכנסות למרינה באשקלון, בוחרות להמשיך למרינה באשדוד. אמנם במהלך השנים קיבלה עיריית אשדוד הבטחות מהממשלות לדורותיהן שהמרינה באשדוד תשמש כנמל בינלאומי – אך שעד היום זה לא קרה וספק גדול אם יקרה אי פעם.

האוניית הקרוזים אמסטרדם מתקבלת במחולות בנמל אשדוד. (צילום: עירית רוזנבלום)
אוניית הקרוזים אמסטרדם מתקבלת במחולות בנמל אשדוד. (צילום: עירית רוזנבלום)

תיירות נכנסת מחו"ל מגיעה גם לנמל אשדוד על סיפוניהן של אוניות הנוסעים הרבות הפוקדות אותו. הבעיה היא שהאוניות מגיעות לנמל אשדוד ליום אחד בלבד והתיירים נוסעים לבקר בירושלים ובתל אביב. עיריית אשדוד מנסה זה שנים לעניין את סוכני האוניות בביקורי התיירים באשדוד. היא מארגנת קבלות פנים על הרציף, בהשתתפות נגנים ורקדנים וכן הסעות ללא תשלום לעיר, אך זה לא ממש נושא פירות.

שני המוזיאונים העירוניים באשדוד מהווים עוגן תיירותי למבקרים רבים. הוותיק בהם הוא מוזיאון קורין ממן לתולדות הפלשתים. בימים אלה עומדים להרחיבו ולהפכו למוזיאון הבינלאומי היחיד בנושא. המוזיאון הצעיר יותר הוא מוזיאון לאמנות ששוכן במבנה ייחודי.

מוזיאון מכוניות נדירות

בעיר יש מוזיאון נוסף, פרטי, שהוא החמצה גדולה. מדובר במוזיאון המכוניות, בהן נדירות, בבעלות אספן המכוניות רפי הרשקוביץ'. המוזיאון ממוקם באיזור התעשייה הצמוד למוסך רלקס, שגם הוא בבעלות הרשקוביץ'. המוזיאון, שבו כל המכוניות במצב של נסיעה, הוקם לפני 36 שנים. עד לפני 14 שנים שכן המוזיאון, כמו מוזיאוני המכוניות בגני התעשייה של סטף ורטהיימר בתפן, באולם אסתטי ומשולט. הכניסה הייתה ללא תשלום והמבקרים גם נהנו משתייה חמה וקרה ללא תשלום. המוזיאון שאומנם לא הניב רווחים לבעליו, היווה אטרקציה תיירותית שהעירייה הרבתה להתגאות בה ואף השתמשה במכוניות עתיקות, ללא תמורה, לצילום קמפיינים תיירותיים ולאירוח אישים רמי מעלה שהגיעו מדי פעם לעיר.

למרות תרומתו של הרשקוביץ' לעיר, סירבה העירייה לזכות אותו בארנונה על אולם התצוגה. מכיוון שכך, נאלץ בעל המוזיאון להוציא את המכוניות לחצר ולהפוך את שטח אולם התצוגה לחלק מהמוסך. כתוצאה מכך נגרמו למכוניות נזקים מאבק, מצואת ציפורים ומקרינת השמש. למרות המצב ממשיך הרשקוביץ', שהנושא הוא בנפשו, לקבל מבקרים לאחר תיאום טלפוני. המבקרים מתקבלים בחיבוק ובסבר פנים יפות.
מספר הטלפון לתיאום ביקור במוזיאון המכוניות 08-8522470
אתר: [email protected]

פסל חוצות באשדוד: צפרדע עם שמשיה - שלד רשת עם פרחי העונה. (צילום: רבקה יניב)
פסל חוצות באשדוד: צפרדע עם שמשיה - שלד רשת עם פרחי העונה. (צילום: רבקה יניב)

קבוצות מבקרים שמגיעות למוזיאונים בעיר, משלבות באותה הזדמנות גם סיורים באשדוד עצמה. לפני מספר שנים שילטה החברה העירונית לפיתוח התיירות באשדוד "חופית" כ-45 אתרים בולטים בעיר, בהם אתרים היסטוריים, ואף הפיקה מפה בה מצוינים האתרים, כך שאפשר לטייל בעיר בעזרת המפה באופן עצמאי.

אשדוד היא עיר יפה, עם בנייה אדריכלית יוצאת דופן, מלאה בכיכרות ובגנים, מאות פסלי חוצות – בהם פסלים ייחודיים של בעלי חיים שגופם בנוי מרשת מתכת ושזורים בהם פרחי עונה מרהיבים. כמו כן יש באשדוד טיילת חוף וטיילת ספורט עם שפע של מתקנים לאימון אישי.

בנוסף, בצמוד לאשדוד משתרעות שמורות טבע, בהם הדיונה הגדולה, שהיא אחת הדיונות האחרונות שנותרו בישראל ושמורת השיטה המלבינה, המקום היחיד בישראל בו גדל עץ זה. אתרים נוספים שזוכים למבקרים רבים מחוץ לעיר הם שני פארקים שהכניסה אליהם חופשית. פארק עד הלום שבמרכזו פילבוקס, והנמצא בכניסה הדרומית לעיר. הפארק ממוקם בנקודה בה נעצר הצבא המצרי במלחמת השחרור ובשנים האחרונות נעשו בו עבודות פיתוח נרחבות.

פארק נוסף, פארק לכיש, ממוקם בכניסה הצפונית לאשדוד. הפארק בנוי לאורך נחל לכיש ויש בו, בין היתר, פינות ישיבה מוצלות, פינות בעלי חיים, פסלים בנושאים תנ"כיים ופארק אתגרים שהכניסה אליו בתשלום. העירייה מנסה מדי פעם להפוך את הפארק למוקד אטרקציה. כך, למשל, קיימה בסוכות בפארק לכיש פסטיבל יין בתשלום, שזכה למבקרים רבים. אלא שפסטיבלים בנושא זה יש בישראל ובאיזור אשדוד למכביר. לדוגמה, בימים אלה מתקיים פסטיבל היין המסורתי באזור יואב יהודה ובנובמבר יתקיים לראשונה בקיבוץ זיקים פסטיבל יין שמיוצר ביקבים בקיבוצים.

המלונות שיעשו היסטוריה

מה שעוד מנע מאשדוד את מיתוגה כעיר תיירות היתה העובדה שנכון להיום לא פועל בה עדיין שום מלון ברמה גבוהה. עובדה זו גרמה לכך שחברות ומפעלים באשדוד נאלצים לשכן את אורחיהם באשקלון, בה יש מלונות של ארבעה וחמישה כוכבים ולעיתים בבאר שבע ובתל אביב.

דווקא בתחום זה יש בשורה. עד תחילת 2013 עומדים להיפתח באשדוד שני בתי מלון ברמה של חמישה כוכבים. האחד הוא מלון בבעלות משותפת של חפ"א (החברה העירונית לפיתוח אשדוד) והיזם האשדודי שמעון צרפתי. המלון ממוקם בחוף הדרומי בעיר והוא ינוהל על ידי רשת אפריקה ישראל תחת המותג קראון פלאזה. המלון הוא בעל עשר קומות ועוד שלוש קומות מסחר. המלון כולל 150 חדרי אירוח משופרים, 32 חדרי אירוח דה לוקס, תשע סוויטות, סוויטה נשיאותית, טרקלין עסקים, מועדון בריאות וספא, בריכת שחייה מקורה ומרכז אירועים וכנסים.

המלון הנוסף הוא מלון הסוויטות WEST , שינוהל על ידי רשת טמרס בחוף לידו, במרכז אשדוד, שהוא בבעלות היזם האשדודי יחיאל אבו. המלון הוא בן שמונה קומות וכולל בין השאר 113 סוויטות, ספא, חדרי כושר ובריכה מקורה.

התיאטרון בפארק אשדוד ים נחנך בהופעה של שלמה ארצי. (צילום: עיריית אשדוד)
התיאטרון בפארק אשדוד ים נחנך בהופעה של שלמה ארצי. (צילום: עיריית אשדוד)

פרוייקט נוסף שעשוי לקדם את התיירות באשדוד הוא "פארק אשדוד ים" שההשקעה בו מוערכת בכ-70 מיליון שקל. לאחרונה נחנך בפארק השלב הראשון – התיאטרון – בהופעה של שלמה ארצי. התיאטרון נמצא תחת כיפת השמים צופה אל פני הים ומצויד בחידושים טכנולוגיים מתקדמים של מולטימדיה וקול. יש בו 4,500 מקומות ישיבה בנויים ועוד מספר זהה של מקומות ישיבה על הדשא.

הפארק בו ממוקם התיאטרון ושהקמתו אמורה להסתיים במהלך 2013 ישתרע על פני שטח של 200 דונם ויכלול בין השאר אגם עם מזרקה מזמרת – עם דמיון מסויים למזרקה בברצלונה – מדשאות, שבילים, פינות חמד, חורשות טבע עירוני, אזורי משחק, טיילת היקפית להולכי רגל, שבילי אופניים, גן סלעי א"י, גן פסלים תנ"כי ועוד.

כעת לא נותר אלא להמתין ולראות אם הפרויקטים החדשים אכן יעלו את אשדוד על מפת התיירות בישראל.

את מפת התיירות של העיר אפשר לקבל ב"חופית" החברה העירונית לפיתוח התיירות שנמצאת בבניין העירייה טל' 8545481- 08.
אתר חופית :www.goashdod.com .

פארק לכיש בנוי לאורך נחל לכיש ויש בו, בין היתר, פינות ישיבה מוצלות, פינות בעלי חיים, פסלים בנושאים תנ"כיים ופארק אתגרי. (צילום: עיריית אשדוד)
פארק לכיש בנוי לאורך נחל לכיש ויש בו, בין היתר, פינות ישיבה מוצלות, פינות בעלי חיים, פסלים בנושאים תנ"כיים ופארק אתגרי. (צילום: עיריית אשדוד)

* רבקה יניב היא כלת "פרס זיו לעיתונות", בעבר עיתונאית ב"מעריב" ובקבוצת "הארץ"

2 Comments

  1. קורין אנדרסון
    26 באוקטובר 2012 @ 19:44

    אהבתי את הכתבה….אוי אשדוד עיר ילדותי.. (: (: ורבקה, שלום לך מורתי היקרה. (: (:
    כותבת את על העיר הענקית הזו . כמה שהיא גדלה. פארקים סביב לה וקניונים, מוזיאונים והמון המון אזורים.
    כבר לא רק א' ב' ג' וד'…או מרכז אחד .. והמרובעים אך קראנו להם?.. (:
    מה שכן באמת בשורות טובות , הגיע זמן שיהיו לעיר הים הזאת בתי מלון ואפילו רק שתיים כאלה מכובדים ויפים.
    ומה קורה עם החוף של העיר העתיקה? אני מקווה מאוד שלא תיתנו לאף יזם להרוס את פינת הקסם הקדומה הזו. כי אין כבר חופים כאלה בארצינו אז תלחמו על כך ,תושבי אשדוד היקרים. , לא נראה לכם שהמגדלים כבר מזמן עברו את השחקים? … לאן עוד תגיעו ? נכון העיר קסומה וענקית אבל חוף ים עם עתיקות שמורה כזו טבעית חייבת להישמר . גם הילדים והנכדים שלנו יסכימו איתנו. ואני בטוחה שגם קשישי העיר והדור שלי ועוד כאלה שים אשדוד שמור להם בפינה קטנה בלב., אז בבקשה תמשיכו לשמור על הסביבה הזו שקיבלתם במתנה.
    ולהגיד לכם את האמת,,, אני לא בטוחה איזו אשדוד אני אוהבת יותר…….
    כל טוב לכולכם.

  2. עמית קרטס בנין
    24 באוקטובר 2012 @ 20:54

    שכחתם עניין חשוב – יש באשדוד את מרכזי הקניות הכי נוחים ויפים בארץ, כולל מותגים יוקרתיים, עם חניות וחנויות אין סופיות, מחירים מדהימים, מגוון אדיר ובמרחק 25 דקות מת"א.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן