Skip to content

נתניהו וליברמן ברשימה משותפת: "הליכוד ביתנו"

עוד בטרם החלה מסיבת העיתונאים, הודיע השר מיכאל איתן על התנגדותו למהלך ותבע את כינוס ועידת הליכוד. ח"כ יואל חסון (קדימה): "חבירת נתניהו את ליברמן הערב-מחייבת איחוד גוש השמאל-מרכז תחת הנהגה אחת". ח״כ הרצוג, יו״ר סיעת העבודה: ״איחוד ביבי-ליברמן הוא הוכחה לפאניקה שאחזה בשני המנהיגים מפני המגמה הברורה של רצון העם להחליף את השלטון"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הליכוד ביתנו" – זה יהיה שמה של הרשימה המשותפת לליכוד ול"ישראל ביתנו" – שעליה הודיעו הערב רשמית ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ, אביגדור ליברמן.

על הקמת הרשימה המשותפת – שתהיה מורכבת משתי מפלגות נפרדות בגוש פרלמנטרי אחד – הוחלט במהלך מגעים שהתנהלו "מתחת לרדאר" בתקופה האחרונה. נתניהו וליברמן החליטו על כך כצעד מקדים, לקראת אפשרות של איחוד בין מפלגות מרכז ושמאל, בצד השני של המפה הפוליטית וכדי לקדם אפשרות שאהוד אולמרט יקים גוש גדול נגדי. עם הצטרפותו של אריה דרעי לש"ס גרמה לחששות בקרב הליכוד – מחשש שש"ס תגרוף קולות ממצביעים מסורתיים מזרחיים של הליכוד.

נתניהו וליברמן (צילום: עמוס בן גרשון / לע"מ)
גוש פרלמנטרי אחד. נתניהו וליברמן (צילום: עמוס בן גרשון / לע"מ)

דקות אחרי הדיווח על האיחוד התייחס לכך השר גדעון סער, בתכנית "שש" עם עודד בן-עמי. ואמר כי מרכז הליכוד עדיין צריך לאשר את המיזוג הזה. "בראייה הלאומית, יש לליברמן ולנתניהו עמדות משותפות שרואות את טובת כלל הציבור", אמר סער.

רה"מ נתניהו שוחח עם יו"ר הכנסת ריבלין בעניין הריצה המשותפת של הליכוד עם ישראל ביתנו בבחירות הקרובות ועדכן אותו בפרטי ההסדר. ריבלין אמר לנתניהו, כי הוא "רואה בחיוב גיבוש של כוחות פוליטיים שיתרום ליציבות השלטון בטווח הארוך ויסייע בחיזוק המשילות בישראל". ריבלין העריך, כי גם הכנסת ה-19 תסבול מפיצול רב של מפלגות, ואמר כי "השותפות של הליכוד וישראל ביתנו תפחית את הלחצים הפוליטיים שנגרמים עקב מספרן הרב של המפלגות הסקטוריאליות שהולך וגדל עם השנים".

[related-posts]

גם משה פייגלין מיהר לברך ופרסם בעמוד הפייסבוק שלו: "אני מברך את ראש הממשלה נתניהו ואת שר החוץ ליברמן על הסכם האיחוד וקורא לראש הממשלה לצרף גם את שאר מרכיבי המחנה הלאומי למפלגה לאומית אחת גדולה".

אולם עוד בטרם כונסה מסיבת העיתונאים היו כבר גם קולות נגד, מתוך הליכוד. השר מיכאל איתן תבע את כינוס ועידת הליכוד וקרא לחברי הוועידה לדחות את הרעיון של איחוד הליכוד עם תנועת ליברמן "הסכם זה, אם יצא לפועל, יהיה הסכם חיסול תנועת הליכוד, ואיום על הדמוקרטיה הישראלית", אמר איתן.

גם ח"כ כרמל שאמה הכהן, השמיע קולות של הסתייגות: "אסור שאיחוד הליכוד וישראל ביתנו לצד היתרון לגודל יפגע באופי ובדרך הליכוד יתר על המידה. לדעתי נפתח פתח לחזרת משה כחלון למקום השלישי ברשימה המשותפת".

אתמול נחשף אתמול בחדשות 10 סקר שהוזמן על ידי ליברמן ובוצע על ידי ארתור פינקלשטיין – ועל פיו ישראל ביתנו תקבל 14-16 מנדטים ותהיה מפלגה שלישית, לפני מפלגת העבודה עם 13 מנדטים. על פי אותו סקר, מפלגתו של אולמרט אמורה לקבל 22 מנדטים והליכוד צפוי לזכות ב-22-24 מנדטים. יתכן כי ההחלטה נבעה גם כתוצאה מהסקר הזה.

הרשימה לכנסת תורכב בשיטת ה"ריצ'-רץ'" על פי גודלן היחסי של שתי הרשימות בכנסת הנוכחית.

ח״כ יצחק הרצוג, יו״ר סיעת העבודה, הגיב: "איחוד ביבי-ליברמן הוא הוכחה לפאניקה שאחזה בשני המנהיגים מפני המגמה הברורה של רצון העם להחליף את השלטון. זו קואליציה קיצונית, אנטי חברתית ורעה לישראל המוכיחה את האמת-נתניהו מחושק בידי הקיצונים! העבודה היא האלטרנטיבה היחידה להחלפת השלטון הקיצוני הזה״.

יו"ר מרצ, זהבה גלאון: "הערב עובר הפשיזם מהספסלים האחוריים בליכוד אל קדמת הבמה אם לא לכס הנהג. מפלגת הליכוד ביתנו היא איום אסטרטגי על המאפיינים הדמוקרטיים של ישראל. מול החזית הפשיסטית, יש להקים חזית להצלה לאומית ממלתעות הטירוף הליברמני. על מפלגות המרכז להתחייב כבר עתה שלא יצטרפו ל"ממשלת ביברמן". אני מתחייבת שמרצ לא תצטרף".

ח"כ יואל חסון (קדימה): "חבירת נתניהו את ליברמן הערב-מחייבת איחוד גוש השמאל מרכז תחת הנהגה אחת. הציבור הישראלי לא יסלח למי שיעמוד בדרכו של איחוד נדרש שכזה. הבחירות הללו הן הזדמנות להחליף את שלטונו של נתניהו ולחולל מהפך אמיתי ומשמעותי במדינת ישראל. ללא איחוד מפלגות השמאל והמרכז נתניהו ימשיך לעמוד בראשות הממשלה עוד קדנציה וזאת בכוחנו למנוע".

סתיו שפיר, המועמדת ברשימת העבודה לכנסת: "יש למהלך הזה משמעות אחת מבחינתנו: הצורך בהתגייסות מלאה, של כולם, על החיים, כמו בקיץ ההוא".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן