Skip to content

סקר ראשון: הגוש המשותף יאבד מכוחו

סקר ראשון מאז הכרזת האיחוד: "הליכוד ביתנו" מאבד 5 מנדטים" מכוחו היום. פעילים בליכוד ידרשו בוועידה המתכנסת ביום שלישי, הצבעה חשאית על איחוד הרשימות. "מישהו נכנס ללחץ בגלל הסקרים וירה לעצמו ברגל", התבטא בחריפות אחד מהפעילים. תגובת ליברמן על הסקר: "מעולם לא עסקנו בבוכהלטריה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תוצאות מפתיעות לסקר ראשון שנערך אמש, מיד לאחר ההודעה של נתניהו וליברמן, על הקמת הגוש המשותף לליכוד ול"ישראל ביתנו". על פי הסקר הזה ייווצר שוויון מוחלט, של 60:60 בין שני הגושים, והרשימה המאוחדת "הליכוד ביתנו" תאבד חמישה מנדטים מסך כל המנדטים שיש כיום לשתי המפלגות.

הליכוד ביתנו: האם ההימור נכשל? ( (צילום: הפייסבוק של ראש הממשלה)
הליכוד ביתנו: האם ההימור נכשל? ( (צילום: הפייסבוק של ראש הממשלה)

ואלו תהיינה תוצאות הבחירות, במנדטים, על פי תוצאות הסקר הזה: "הליכוד ביתנו" – 33 מנדטים; "העבודה" – 27; "יש עתיד" – 18; המפלגה המאוחדת של הציונות הדתית – 13; המפלגות הערביות – 10; ש"ס – 9; מרצ – 5; יהדות התורה – 5. עפ"י סקר זה "קדימה" ומפלגת "עצמאות" של ברק, לא עוברות את אחוז החסימה.

הסקר נערך ע"י חברת הסקרים "פאנלס פוליטיקס". הסקר יצא לדרך לאחר שידור ההודעה בדבר האיחוד בין הליכוד ל"ישראל ביתנו". בסקר הטלפוני השתתפו 305 משיבים וטעות הדגימה שבו – 5.6 אחוזים.

בינתיים גוברת התסיסה בליכוד לקראת ועידת הליכוד, שתתכנס ביום שני אחר הצהריים, כדי לאשר את ההסכם על הקמת הבלוק המשותף עם "ישראל ביתנו". רבים מפעילי הליכוד וגם חלק מאלו הרואים עצמם כמועמדים לכנסת מסתייגים ואף מתנגדים להקמת הבלוק המשותף. פעילים בליכוד העריכו, כי "תהיה עריקה המונית של מסורתיים-מזרחיים לש"ס של דרעי". אחרים העריכו כי תומכי ליברמן, שיסתייגו משיתוף הפעולה של הליכוד עם החרדים והדתיים – יצביעו ללפיד. "מישהו נכנס ללחץ בגלל הסקרים וירה לעצמו ברגל", התבטא בחריפות אחד מפעילי הליכוד. חלק מן הפעילים האלה ידרשו בוועידת הליכוד הצבעה חשאית, כדי להפיל את ההסכם עם "ישראל ביתנו".

את "נס המרד" בעניין זה הניף כבר אמש השר מיכאל איתן, שהתבטא בחריפות רבה נגד ההחלטה. "ההסכם הזה יביא לחיסול הליכוד. הוא איום על הדמוקרטיה הישראלית", אמר השר איתן. "אין לנו בעיה בקיום הסכמים קואליציוניים איתם, אבל אנחנו לא מעוניינים להכניס אותם לתוך הבית שלנו באופן שישנה את פני הליכוד", אמר. השר איתן הודיע, כי ידרוש בוועידת הליכוד לדחות את ההסכם עם "ישראל ביתנו".

במסיבת עיתונאים שכינס בצהריים הגיב ליברמן על הסקר הראשוני, הצופה ירידה לשתי המפלגות. "מעולם לא עסקנו בבוכהלטריה של המספרים", אמר. "מהות הרבה יותר חשובה – וחשוב שאנחנו מקימים את המחנה הלאומי הרחב, המסורתי, ההיסטורי, שהוביל את המדינה שנים רבות. אנחנו חייבים לעבור למציאות של מפלגות גדולות. לעולם, כנראה, לא נגיע למציאות של שתי מפלגות כמו בארה"ב – אבל חובה להגיע למציאות של 4-5 מפלגות גדולות. חייבים להבטיח משילות ויציבות. האיומים והאתגרים שאנחנו מתמודדים אתם מעבירים אותנו למקום אחר לחלוטין. אין שום אלטרנטיבה אחרת לרשימה הזאת".

"לא עוסק בבוכהלטריה". ליברמן. (צילום: יוסי זמיר)
"לא עוסק בבוכהלטריה". ליברמן. (צילום: יוסי זמיר)

ליברמן לא שלל את האפשרות ששתי המפלגות יתמזגו בעתיד למפלגה אחת, אבל הדגיש כי מדובר בתהליך ארוך. הוא הזכיר את הסכם גח"ל (גוש חרות-ליברלים – צ.ז.) משנות ה-60 שאיחד את תנועת החרות עם המפלגה הליברלית והביא רק ב-1977 למהפך בשלטון. "כרגע מדובר בריצה של שתי מפלגות שונות ברשימה אחת", אמר. "לא התחלנו את ההרפתקה משום מקום. במשך שנים עבדנו כתף אל כתף ושתי המפלגות האלה היו האדנים של יציבות שלטונית בשנים האחרונות. חשוב להבין שיש תהליכים טבעיים, דינמיקה טבעית – ואני חושב שאנחנו צועדים בקצב נכון מאוד".

על התנגדותו של השר מיכאל איתן למהלך, אמר ליברמן: "לבי לבי על השר מיכאל איתן. אני מבין את המצוקה שלו בתוך הליכוד. קיבלתי טלפונים אתמול מכל חברי בליכוד, מראשי ערים ומחברי מרכז, עד 2 בלילה, כשסגרתי את הפלאפון. גם היום בבוקר קיבלתי טלפונים מרגע שפתחתי את הפלאפון. לפי הטלפונים האלה המגמה היא ברורה: 90 אחוז מהאנשים שהם באמת אנשי ליכוד תומכים במהלך הזה".

לשאלה האם יוכל לממש את מצע מפלגתו בנושאי דת ומדינה, אמר ליברמן: "אנחנו באופן ברור חושבים שאי אפשר להפריד את הדת מהמדינה, במדינת ישראל. אנחנו העם היחידי שיש זיהוי מוחלט בין דת לבין לאום. מה שחייבים להפריד זה בין יהדות לבין עסקנות. מי שמסתובב במועצות דתיות, מי שמכיר את כל תעשיית האישורים לכשרות  – מבין שזה חילול השם. יש לזה ביטוי יפה ברוסית: כמה שמתקרבים יותר לכנסייה – כך מתרחקים מאלוהים". ליברמן הודה כי יצטרך להתפשר בחלק מעקרונות מפלגתו. "אי אפשר לכפות רק צד אחד. לא רק בתחום דת ומדינה, אלא גם בתחום הגיוס לצבא ולשירות הלאומי. אלה דברים שאנחנו מאמינים בהם ופעלנו בהם. הסיעה היחידה בכנסת, שכל 15 חבריה הצביעו בעד שירות החובה, לכל אזרחי ישראל – היתה ישראל ביתנו".

ליברמן גילה עוד כי "הדיבורים על איחוד הרשימות התחילו לפני שנה וההחלטה הסופית התקבלה כמעט לפני חודשיים".

יושבת ראש מרצ, ח"כ זהבה גלאון, קראה בעקבות דברי ליברמן, למפלגת העבודה ול"יש עתיד" – לשתף פעולה עם מרצ מיד אחרי הבחירות, ולהקים חזית להגנה על הדמוקרטיה מפני הסכנה האורבת לה נוכח האיחוד בין נתניהו וליברמן: "על מנהיגי מפלגות המרכז-שמאל להתחייב כעת בפני אזרחי ישראל כי ישלבו ידיים ויחסמו את הקמתה של מפלגת ביברמן, המהווה סכנה ממשית לדמוקרטיה ולעתיד המדינה", אמרה גלאון. "ממשלת ביברמן תעשה שתי מלחמות: אחת באיראן ואחת נגד הדמוקרטיה. ולכן, הבחירות האלה הן על מאבק על זכויות האזרח ואופיה הדמוקרטי של מדינת ישראל – אתמול סוגייה זו הפכה למרכזית במערכת הבחירות".

2 Comments

  1. יגאל כהן-רחובות
    26 באוקטובר 2012 @ 12:08

    כפי שביבי מקריב את המדינה למען המפלגה, כך הוא מקריב את המפלגה למען עצמו, היא דאזנט גיב אה דם.

    • עוזי חיימוביץ
      26 באוקטובר 2012 @ 14:30

      בא זרזיר אצל עורב ותוך כדי ויכוח ניקר העורב את עיניו,זעק הזרזיר חתיכת דפוק אייך אוכל לעזור לך בלי עניים? ענה העורב לא את עזרתך רציתי,אלא את עיוורונך רציתי.צעק הזרזיר מה תרויח מזה? ענה העורב כלום, זה לא ענין של רוח והפסד,זה ענין אחר לגמרי.נו במה הענין התחנן הזרזיר והתחנן, אמר העורב להוכיח לכולם שאתה אדיוט ואני המביא זאת לידיעת כולם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן