Skip to content

ערבי ישראלי, בחג הקורבן הזה אל תהיה הכבש

לערבים בעלי זכות בחירה אסור להצביע עבור מפלגות יהודיות אנטי-ערביות. ערביי ישראל, אל תצביעו למפלגות שמנהיגיהן לא סופרים אתכם. תנו את קולכם לאיזו מפלגה ערבית שתבחרו – ותדרשו מהנציגים שלכם שפעלו למענכם. עד שיגיע הדור הבא של היהודים וגם של הערבים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אנחנו – המוסלמים וגם הדרוזים – חוגגים היום את חג הקורבן. אבל אני אשמח אם כל הערבים במדינה – מוסלמים, דרוזים, נוצרים ושאר העדות – לא נהיה, כרגיל, הקורבן הקבוע של המדינה בכלל ובמערכת הבחירות הבאה עלינו לרעה בפרט. מעולם לא חשבתי שאכתוב את מה שאני עומד לכתוב במאמר הזה. והמסר, הבקשה והדרישה שלי היא חד-משמעית: ערבי יקר, אוי ואבוי לך אם תצביע הפעם  למפלגה יהודית. כי כולן, ללא יוצא מהכלל, שולחות לעברך אצבע משולשת ומנצלות אותך. לכן, ערבי יקר, תפסיק להיות הקורבן. אל תצביע יותר למפלגה יהודית. בחיים לא חלמתי שאומר את הדברים האלה, אבל כשכולם אפילו לא מזכירים אותנו, ומתחרים ביניהם מי יותר קיצוני ואלים מול עם אחר, כבוש – פשוט אין ברירה; חייבים לחזק את המפלגות הערביות. נקודה.

צילום: TCJ2020 / FreeDigitalPhotos.net

מעולם לא חשבתי שאסור לערבי להצביע למפלגה יהודית. לא ראיתי בכך צעד פסול. זכותו של כל אחד להצביע למפלגה ככל שהוא מוצא לנכון. אבל בזמן שנתניהו וליברמן (ביחד ולחוד) מתחרים על מי יותר אנטי-ערבי ומי יפחיד יותר את אזרחי ישראל מפני תושביה הערביים – אסור בשום פנים ואופן לערבי-ישראלי אפילו לשקול הצבעה למפלגות האלה. ולא תאמינו, אבל יש ערבים רבים ששקלו להצביע ליכוד או ליברמן.

זאת ועוד: גם אותם ערבים ששוקלים לתמוך בשלי יחימוביץ' והעבודה –  שישכחו מזה. הנה, רק השבוע היא הציגה את האג'נדה המדינית שלה. ושוב אותה גישה ימנית ושוב אותו נרטיב אנטי-ערבי, בלי הגינות וצדק כלפי העם הפלסטיני הכבוש. ואם מביטים פנימה, מגלים שגם מנהיגת מפלגת העבודה כלל לא סופרת את ערביי ישראל, אזרחי המדינה. מישהו תפס אותה בהתייחסות כלשהי ביחס לערביי ישראל? אתם מתכוונים או רוצים להצביע לדמגוגית הזו, שמנסה לתפוס טרמפ על גלי השנאה נגד הערבים? אהיה עדין ואומר שהיא בסך הכל תופסת טרמפ על גל הימניות והאנוכיות היהודית. זה די והותר.

גם המועמדים החדשים מזמרים את אותן זמירות ימניות ישנות

ערבים רבים שוקלים להצביע לפנים החדשות של הפוליטיקה, ליאיר לפיד. אלא שהוא כבר הוכיח שהוא בסך הכל הלפיד של ביבי. אותו לפיד, שמשחק אותה כאילו מדובר היה בשחקן הוליוודי שמשחק בסרט זול, ונואם עם מוזיקת רקע לאומנית להגברתה מוטיבציה, מספק עוד ועוד הצהרות ימניות. והוא כמובן מחזק אותן בתנועת ראש רבות משמעות, שמושאלות מסרטים אמריקניים פטריוטיים. ולא שוכח להתארח ולנאום באוניברסיטה החדשה של אריאל, שממוקמת  – כזכור – על אדמה פלסטינית כבושה. וברוב חוצפתו הוא גם שולל מהפלסטינים את זכויותיהם בירושלים המזרחית.

יאיר לפיד (צילמה: ציפי מנשה)
הלפיד של ביבי (צילמה: ציפי מנשה)

בכל הכבוד, אי-אפשר לזהות עניין חדש כלשהו בבשורות שלפיד מביא. נהפוך הוא: הוא בסך הכל מייצג עוד סניף עלוב של הימין הישראלי. ואוי ואבוי אם ערבי אחד יצביע לו. אוי ואבוי אם ערבי אחד ייתן קול לדמגוג הזה. הוא תוקף את ביבי הימני, ותוקף את ליברמן הימני-קיצוני – אבל מספק הצהרות אולטרה-ימניות בעצמו. פתטי.

הדברים הללו תקפים גם לכל מפלגה יהודית אחרת. כי בסופו של דבר כולם אותו דבר – כולם אנטי-ערבים. כולם רומסים את זכויותיו של עם כבוש. וכולם כאיש אחד אפילו לא מתייחסים אלינו, ערביי הארץ, הנאמנים והישרים יותר מכל אותם פוליטיקאים קטנים.

ושיהיה ברור: אנחנו, הערבים, ממש לא מיעוט כאן. שיעור של כמעט רבע מהאוכלוסייה הכללית לא יכול להיחשב מיעוט. אז מדוע אנחנו לא מנצלים את הכוח הזה לטובתנו? למה אנחנו נשארים מאחור? איך זה שאין לנו כל השפעה?

הדור הזה אבוד – הדור הבא יהיה אחר; יהודים וגם ערבים

מעולם לא התחברתי לשום מפלגה ערבית. יש בי אכזבה קשה מהמפלגות הערביות, ואני גם לא מוכן לאמץ את הגישה שמה שהם רואים משם, אני לא רואה מכאן. להיפך: אני רואה בדיוק את מה שהם רואים. אני יודע שקשה להם. אני מכיר את המכשולים. אבל יש הרבה דרכים להשפיע ולהיות גורם בעל כוח. הנציגות הערבית בכנסת היא גורם שיש לו כוח, אבל היא לא מפעילה אותו. ולכן ממש לא מעניין אם אתם לא מתחברים לתע"ל, חד"ש, בל"ד או המפלגה האסלאמית; אם אתה ערבי בעל זכות בחירה – פשוט תן את קולך לאחת מהן. אני אומר את זה כבר מעכשיו, שלושה חודשים לפני הבחירות, בשביל שיהיה לכם די זמן לחשוב על כך. כי היום אף אחד לא סופר אותנו ואת הזכויות שלנו במדינה. אף אחד.

תפסיקו להיות גם הקורבן שלא סופרים אותו וגם הכלב שהולך להצביע, שוב ושוב, לאותן מפלגות אנטי-ערביות. אל תהיו הכבש של חג הקורבן. אל תצביעו למפלגות שמנהיגיהן לא סופרים אתכם. ולא, מפגש נידח עם ערבים באירוע של המגזר, על הבקלאוות וכנאפה, אינו נחשב. שיזכירו אותנו באירוע שלהם? שיתייחסו למצוקות שלנו? לקיפוח? לעוולות? חס וחלילה. זה פשוט לא קורה. ולמרבה האירוניה, הפוליטיקאי היחיד שהזכיר את ערבי ישראל במשפט אחד עם כולם היה דווקא אריה דרעי, כשהתארח בשבוע שעבר באולפן חדשות ערוץ 2.

אני מאוד מקווה שהפעם לא תטעו, ושלמרות ועל אף הכל תתנו את קולכם למפלגות הערביות. ואני גם מקווה שהמפלגות הערביות, אם יקבלו את הקולות שלנו, ידאגו לנו באמת. כי החל ממערכת הבחירות הזו – ערבי שיצביע למפלגה יהודית ייחשב בעיני בוגד עלוב. לפחות עד להודעה חדשה, עד שהדור היהודי המבוגר ייעלם מהזירה הפוליטית. כי הדור היהודי הצעיר, כמו זה הערבי, הוא דור שונה.

[related-posts title="מאמרי בחירות נוספים"]. 

5 Comments

  1. חאסכייה אנט
    26 באוקטובר 2012 @ 19:44

    לכותב המאוכזב . אני שואלת אותך איך הציבור הערבי הגיע למצב הזה שאף אחד לא סופר אותו ? שכל המפלגות מנצלים אותנו בשביל הקולות ! ברגע הפכת את העם היהודי לעם אויב ! ומדינת ישראל למדינה פאשיסטים !! תמיד טוב לנו לכאוב ולבכות זה הכי נוח בעולם !! אתה מבקש מהאזרחים הערבים לחזק את המפלגות הערביות ,למה ? מה עשו במשך 60 שנה המפלגות הערביות לערבי ישראל ! רק גרמו לנו צער ואכזבה , שנאה ודחייה !! אתה מבקש מהם לחכות עוד דור עד שילכו לעולמם המבוגרים ערבים ויהודים !! אבל שכחת שעקרונות וערכים לא נכחדים לעולם וזה עובר מדור לדור !! אדון יקר זה הזמן לשינוי ,זה הזמן לעשות מהפכה בחברה הערבית ! ח׳כ הערבים הם האחראים על מצבנו אל תאשים אחרים !אנחנו חיים הכי טוב מכל מדינות ערב !! אני יודעת שיש גזענות ואפליה אבל הכל נתון לשינוי בלי אלימות ושנאת חינם !!

  2. חיים פרידמן
    26 באוקטובר 2012 @ 16:09

    הכותב היטיב לתאר מדוע "לא סופרים את (הח"כים) הערבים". כולם מתמסרים רק להזדהות מוחלטת עם הפלסטינים, כולל החמאס בעזה, ולא לקידום המגזר הערבי בארץ. כל מי שמעז לחשוב אחרת מוקע מייד כבוגד, כולל ע"י כותב המאמר. לפני ערביי ישראל יש רק שתי אפשרויות: או השתלבות מלאה במדינה, כולל הסתייגות מכל המתנכל לה, או הזדהות עם אוייבי המדינה על כל המשתמע מכך. ולמה להצביע עבור מפלגות ערביות שאינן עושות דבר למען מצביעיהם? לא עדיף, לשיטתו של הכותב, להחרים את המפלגות הערביות כדי לאלץ אותן לפעול למען הציבור הערבי? אגב, איך בדיוק ממשלת ישראל מנצלת את הערבים אם חלקם במסים קטן לעין שיעור מחלקם באוכלוסיה?

  3. יריב דה בוטון
    26 באוקטובר 2012 @ 15:33

    דעה זו נשענת על הנחות יסוד שגויות לחלוטין.
    אם היה מעשה בהיסטוריה של ישראל שפגע בפלשתינאים יותר מכל – הרי הוא תהליך אוסלו (אף יותר משהוא פגע בישראלים). והוא מסוג הדברים שישמחו לקדם ה"מפלגות הערביות" (שאינן אלא מפלגות אנטי-ציוניות). הנחת היסוד שתהליך הידברות עם אש"פ הוא בהכרח טוב לפלשתינאים והופך עם כבוש לעם משוחרר היא טעות יסודית. גם אם כביכול הוחלפו פני השלטון ששלט ביושבי הגדה המערבית ועזה מפנים יהודיות לפנים ערביות – הרי שהפלשתינאים הרבה פחות חופשיים היום מבעבר – כפי שרבין אמר – 'בלי בג"ץ ובצלם'. ולעניין הפעולות למען המגזר הערבי, אני לא זוכר ששמעתי אי-פעם פרסומות ברדיו לקידום המגזר הערבי, עד שלפני כמחצית השנה יצא קמפיין מטעם משרד ראש-הממשלה http://www.pmo.gov.il/BranchesAndUnits/hamigzar/Pages/default.aspx שקורא למעסיקים יהודים לשקול את העסקת העובדים בלי להתחשב בשיוכם האתני (הדוגמא במשדר היתה לקבלת אדריכל ערבי לעבודה), ומעבר לכך – ההשקעה בקידום המגזר הערבי בממשלה זו היה חסר תקדים בהיקפו. כן, בלי להשית עוד ארכי-טרוריסטים כשליטי העם הפלשתינאי.

  4. יותם
    26 באוקטובר 2012 @ 15:10

    ומה עם מרצ?

    • Einy
      11 בנובמבר 2012 @ 17:42

      "למה אנחנו נשארים מאחור?"
      כי בפיסקה הראשונה, בדלת הראשית, בראש מעייניך, נמצאות הבעיות של עם אחר, העם הפלסטיני. זה למה.

      ערבים ישראלים הם לא עם כבוש, אלא עם משוחרר. ערבים ישראלים יותר משוחררים מערבים בכל ארצות ערב. מפתח השיוויון נמצא בידיי הערבים הישראלים, הם רק צריכים להשתמש בו. הם צריכים הנהגה שתפעל למען האינטרסים של הקהילות והמדינה שלהם, ולא של אחרים. מפתח השיוויון נמצא בעשייה שתביא לכך שערבי/ה ישראלי/ת יהיה/תהיה כשירה לכהן כרמט"כל ,ראש ממשלה, ו/או נשיא/ה במדינת ישראל. מפתח השיוויון נמצא בידי בוחרי מפלגה ערבית שיכולה להיות אלטרנטיבה מועדפת גם לישראלים יהודים.
      מפתח השיוויון נמצא במצב שבו ——–אמפטייה כלפי העם היהודי וסיבלו, והכרה בזכותו לעצמאות וביטחון בארצו——- לא יראו לערבים ישראלים כקונפליקט עם האינטרסים שלהם.

      העולם משתנה. אנשים יותר מתוחכמים מבעבר. הם יותר חזקים אל מול עמדות הכח המסורתיות, והם פחות מוכנים לוותר על איכות ורמת חייהם בשביל רעיונות עם בסיס מפוקפק. אנחנו צריכים אביב ישראלי, אבל אביב אמיתי, של פריחה ולא הרס. נפריח את השממה שבין ערבים ויהודים באינטרסים משותפים, בעשייה משותפת באקדמיה, במחקר, בתעשייה, במנגנוני החוק והמשפט, במוזיקה, באיכות הסביבה, בהגנה, בפוליטיקה, כייאה לאזרחי מדינה משותפת. זה ישפר את הדמוקרטייה ואת איכות החיים בישראל, לטובת כל אזרחיה.

      אסיים בברכת חיים טובים לכולנו, אמן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן