Skip to content

האחיות המוסלמיות – הנשים שבצל "האחים"

מזכירת הנשים בתנועת "האחים המוסלמים" לא חושבת שנשים צריכות לתבוע את זכותן ומשאירה מלאכה זו לגברים. הי מספקת הצצה ייחודית לתוך תנועת "האחים" ולפעילות הנשים במסגרתה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מזכירת הנשים בתנועת "האחים המוסלמים" לא חושבת שנשים צריכות לתבוע את זכותן ומשאירה מלאכה זו לגברים. היא מספקת הצצה ייחודית לתוך תנועת "האחים" ולפעילות הנשים במסגרתה

מאת רן סיבוני

מנאל אבו חסן, מועמדת מטעם "האחים המוסלמים" בבחירות 2011
מנאל אבו חסן, מועמדת מטעם "האחים המוסלמים" בבחירות 2011

ב-22 בדצמבר 2011, נערכה במצרים 'צעדת משחררי מצרים' תחת הסיסמה "נשות מצרים – קו אדום". הצעדה נערכה בעקבות גרירתה של נערה מצרית בכיכר א-תחריר על ידי כוחות הביטחון, מספר ימים קודם לכן. בראיון ל'א-שרק אל-אוסט', ד"ר מנאל אבו חסן, מזכירת הנשים במפלגת 'החירות והצדק', גינתה את השתתפות הנשים במצעד ופתחה בפנינו צוהר לעולמן של הנשים במפלגה האסלאמית.

ד"ר אבו חסן, היא מרצה לתקשורת באוניברסיטת 6 באוקטובר (בעיר הנקראת באותו שם) ופעילה כ-25 שנים במפלגת 'החירות והצדק', הזרוע הפוליטית של מפלגת 'האחים המוסלמים'. לדברי אבו חסן, במפלגה פעילות כ-3000 חברות, שמאחוריהן "עם הומה, צבא של נשים ואהבה לאחים המוסלמים".

ד"ר אבו חסן מספרת על תהליך קשה, המורכב משלבים רבים וארוכים, אותו יש לעבור על מנת להפוך לפעילה מן המניין. התהליך נמשך בין 4 ל-10 שנים, ומתחיל בגיל צעיר. הבנות מתחנכות על ערכי המוסר של "האחים המוסלמים" ובהמשך דרכן משתלבות בשיעורים המועברים על ידי הפעילות הוותיקות. לבסוף, עליהן לסיים תכנית שלמה הכוללת דעוה (הטפה דתית), תפילה, התנהגות ראויה ופעילות חברתית. לדברי אבו חסן, בתנועת "האחים המוסלמים" אין הבדל בין נשים וגברים. הנשים באגודה מיוצגות על ידי 12 אמנות כלליות ואמנה אחת מיוחדת עבורן, בדומה לקוראן, אשר עוסק בנשים בכל סורה (פרשה) שבו, אך מכיל גם סורה מיוחדת עבורן, 'סורת א-ניסא' (פרשת הנשים).

פעילות הנשים בשורות "האחים המוסלמים" התחזקה בעקבות המהפכה שהביאה להפלת שלטונו של מובארק בינואר אשתקד. זאת, לדברי אבו חסן, מכורח הסכנה שהייתה טמונה בפעילות פוליטית גלויה של הנשים במפלגה, אשר הייתה עלולה להוביל למעצרן. על כן, העדיפה הנהגת "האחים" כי פעילותיהן תתקיימנה תחת מעטה של סודיות. אבו חסן טוענת כי, משטרו של מובראק "ייבש" את מקורות הדת באמצעות הדרכה והסברה, ומאמינה כי זהו הגורם המשמעותי ביותר, שהביא להצטרפותן של נשים הכמהות להכרת הדת, פרשנותה ושמירה על ערכי הקוראן, למפלגה האסלאמית.

שמירה זו על ערכי הקוראן באה לאחרונה לידי ביטוי בסירובן של נשות "האחים" להשתתף ב"מצעד משחררי מצרים" שנערך בעקבות גרירת הנערה בכיכר א-תחריר ב-18 בדצמבר האחרון. לדברי אבו חסן, "מי שתפקידו להגן על הנשים המצריות הוא העם המצרי ולא הנשים לבדן. הגבר צריך להיות לצד האישה, היא לבדה אינה יכולה לקבל את זכויותיה ואסור שתלך לחפש אחריהן. ניסיון להגנה על זכויותיה נחשב לפגיעה בכבודה. האם אין לה בעל, אח או בן שיגן עליה?"

ומה בעתיד? פעילות "האחים המוסלמים", מייצגות כיום כ-70% מבין עשרים הנשים שהצליחו בבחירות, והן מעוניינות להגדיל את ייצוגן במרכזי ההנהגה של התנועה ואף לעמוד בראש משרד ההדרכה (המהווה את הרשות המבצעת הגבוהה במפלגה). לפיכך, הציעה אבו חסן להנהגת האגודה להכפיל את ייצוג הנשים בפרלמנט באמצעות "ייצוג לא רשמי": כל חבר פרלמנט של מועצת העם יהיה מיוצג על ידי אישה. לדבריה, הנהגת האגודה הבטיחה לבחון את הצעתה ולא קיימים מכשולים העלולים לטרפד את הצעתה ואף מינוי למשרה כלשהי, פרט למשרת נשיאות הרפובליקה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן