Skip to content

נתניהו מנסה לבלום את ההתנגדות למיזוג הרשימות

שני סקרים סותרים שהתפרסמו הערב בערוצים המסחריים - מגבירים את הבלבול. עפ"י הסקר בערוץ 10, "הליכוד ביתנו" יקבל רק 35 מנדטים - שבעה פחות מכוחן של שתי המפלגות היום. אך עפ"י הסקר שפורסם בערוץ 2 - הרשימה המשותפת שומרת על כוחן של שתי המפלגות ביחד ומגיעה ל-42 מנדטים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בלשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עושים מאמץ לבלום, את ההתנגדות הגדלה והולכת בליכוד, למיזוג הרשימות לכנסת של הליכוד וה"ישראל ביתנו". בשעות אחר הצהריים הפיץ ראש הממשלה הודעה קולית מיוחדת לחברי מרכז  הליכוד – ובה קרא להם להגיע מחר לוועידת הליכוד ולתמוך ברשימה המשותפת.

עוד סיסמת בחירות של הרשימה המאוחדת
עוד סיסמת בחירות של הרשימה המאוחדת

"חברי לליכוד, שלום, מדבר בנימין נתניהו. אני קורא לכם לבוא מחר בשעה 17:00 לגני התערוכה בתל אביב ולתמוך בהצעה להביא רשימה משותפת לכנסת של הליכוד וישראל ביתנו", נאמר בהודעה. "שיהיה ברור: הצעה זאת משאירה את הליכוד כמפלגה עצמאית שתמשיך את דרכנו, בשמירה על ביטחון ישראל, ארץ ישראל ומורשת ישראל. הריצה המשותפת לבחירות בפתק אחד היא להבטיח שהליכוד ימשיך להנהיג בעוצמה את מדינת ישראל. בואו להצביע בעד, כי מדינת ישראל זקוקה לליכוד חזק".

אחר הצהריים זימן אליו נתניהו את ראשי הרשויות המקומיות מטעם הליכוד ואת ראשי הסניפים ופעילים מרכזיים – כדי להפעיל את השפעתו עליהם. בסיום הפגישה טענו בסביבתו של נתניהו כי הייתה תמיכה גורפת בראש הממשלה  בין ראשי הרשויות, ראשי הסניפים והפעילים של הליכוד. "המהלך הזה יבטיח שנוכל להוביל את המדינה בעוצמה לעוד ארבע שנים", אמר נתניהו. "המהלך נותן לליכוד ולי את הכוח למשול ואת הכוח לשנות. כדי להמשיך את המהלכים האדירים שעשינו ובראש ובראשונה כדי להוריד את מחירי הדיור, צריך ממשלה חזקה שנשענת על גוש חזק". ראש הממשלה קרא לכולם לבוא מחר יחד איתו ולתמוך במהלך בוועידת הליכוד.

בין מתנגדי ההסכם בליכוד היו אחר הצהריים כאלה שטענו כי הושגו 400 החתימות, הדרושות כדי להפוך מחר את ההצבעה בנושא להצבעה חשאית. אם תתקבל ההצעה להצבעה חשאית בוועידה מחר, היא עלולה לפעול לרעת נתניהו ולהפיל את הצעתו. עם זאת, ההחלטה על הצבעה חשאית תתקבל רק אם כל החותמים יהיו נוכחים במהלך כינוס ועידת המפלגה.

השר מיכאל איתן: מוביל את המאבק באיחוד הרשימות (צילום: מהאתר של מיכאל איתן)
השר מיכאל איתן: מוביל את המאבק באיחוד הרשימות (צילום: מהאתר של מיכאל איתן)

חרף ההתנגדות הרחבה, היא עדיין לא התפרצה במלואה אל מעל פני השטח. בישיבת שרי הליכוד שתקו כל שרי הליכוד ונמנעו מלתמוך בדבריהם באיחוד הרשימות. השר היחיד שהתבטא באופן גלוי נגד – ומארגן באופן גלוי גם את החתמת צירי הוועידה על הדרישה להצבעה חשאית – היה השר מיכאל איתן. הוא דרש מנתניהו לראות הסכם כתוב עם ליברמן ונתניהו השיב לו כי הסכם כזה יהיה בקרוב. השר מיכאל איתן לא הרפה ושאל אם ליברמן יכול להיות שר הביטחון בממשלה הבאה. תשובת של נתניהו הייתה, כי הוא יוכל להיות שר הביטחון"אבל הבנתי ממנו שהוא מעוניין להמשיך לכהן כשר החוץ".

מיכאל איתן המשיך אתמול ומנה שלוש סיבות להתנגדותו למיזוג הרשימות. "אין בינינו לבין ליברמן התאמה אידאולוגית", אמר. "ליברמן אינו מקדש את זכויות הפרט ואת עליונות החוק. אלו לא סיסמאות של השמאל. הליכוד מחויב לזה".

עוד הזהיר השר איתן, כי רשימה מאוחדת כזו תתן לליברמן ולמפלגתו גרעין שליטה על הרשימה המאוחדת. "נותנים לליברמן מעמד של מס' 2 ברשימה – אבל הוא יהיה מספר אחד בסיעת הליכוד", אמר איתן. "בניגוד לחברי הליכוד שדנים באופן דמוקרטי על כל נושא, לליברמן יהיה בלוק של שליש מחברי הסיעה, שיעשה כל מה שהוא יאמר לו. כך ייווצר גרעין שליטה שבאמצעותו הוא יוכל להשתלט על הליכוד".

השר איתן הזהיר גם מפני החשבון המוטעה שבצירוף שתי הרשימות – שייתן ביחד פחות מנדטים, מאלו שיש לכל רשימה בנפרד.

הערב פרסמה ח"כ מירי רגב בעמוד הפייסבוק שלה הבטחה כי תפעל כדי לשמור על צביון הליכוד: "לקראת הועידה מחר, ישנם הרבה חששות ואי ודאות של פעילים מהשטח, תחושות מובנות וטבעיות למהלך מסוג זה של איחוד. אני בטוחה שמחר רה"מ נתניהו יסביר בוועידה את הסיבה לאיחוד וכיצד האיחוד יחזק את הליכוד ואת הנהגתו של ראש הממשלה. עלינו החובה ואחריות לשמור בכל מצב על ערכי הליכוד והפנים החברתיות והלאומיות שלו. אמשיך לפעול בכדי לשמור על הצביונו וערכיו של הליכוד ולהוביל את המחנה החברתי-לאומי בו".

בינתיים מתפרסמים הערב שני סקרים סותרים, על השפעת איחוד שתי הרשימות של הליכוד ו"ישראל ביתנו". סקר של חדשות 10 מנבא הערב (ראשון) אכזבה לראש הממשלה, בנימין נתניהו. על פי הסקר, לו היו הבחירות נערכות היום, הליכוד-ביתנו הייתה מקבלת 35 מנדטים, כ-7 מנדטים פחות מכפי שיש לשתי המפלגות בכנסת כיום.

 במקום השני בסקר, שנערך על ידי חברת פרויקט המדגם בפיקוח פרופסור קמיל פוקס, ניצבת מפלגת העבודה בראשות שלי יחימוביץ' עם 23 מנדטים. ש"ס, לאחר חזרתו של אריה דרעי, מקבלת בסקר 14 מנדטים, ומפלגת "יש עתיד" של יאיר לפיד עם 13 מנדטים.

 הרשימה המשותפת של הבית היהודי והאיחוד הלאומי מקבלת 9 מנדטים, לעומת 6 ליהדות התורה. קדימה של שאול מופז מתרסקת בסקר נוסף עם 5 מנדטים בלבד, בעוד שמפלגת העצמאות של אהוד ברק כלל לא עוברת את אחוז החסימה. מרצ זוכה ל-4 מנדטים, והמפלגות הערביות ל-11.

 לעומת זאת יכול נתניהו לשאוב עידוד מממצאי סקר המהדורה המרכזית של חדשות 2, רשימת הליכוד-ביתנו צפויה לגרוף 42 מנדטים ולהיות הגדולה בכנסת הבאה. הסיעה הגדולה אחריה, לפי הממצאים, היא העבודה – שממוקמת בפער ניכר עם 23 מנדטים. את הסקר ערך מכון "מאגר מוחות" בניהולו של ד"ר יצחק כץ. השתתפו בו 504 נשאלים.

עפי סקר זה יקבל יאיר לפיד 9 מנדטים; ש"ס – 13 מנדטים; קדימה – 3 מנדטים; מפלגות ערביות – 10 מנדטים; "עצמאות" – 3 מנדטים; יהדות התורה – 5 מנדטים; מרצ – 6 מנדטים ומפד"ל – 5 מנדטים.

הבוקר נפגש ראש הממשלה נתניהו עם הכלכלן פרופ' שלמה מעוז ועם חברת הכנסת שפרשה מ"קדימה", יוליה שמאלוב ברקוביץ' – ובירך אותם על הצטרפותם לליכוד. "אתה הליכוד האמיתי", אמר לשלמה מעוז. "ניסיונך הרב יסייע בעיקר בהורדת מחירי הדיור". ליוליה שמאלוב ברקוביץ' אמר: "אני שמח שאת מצטרפת לליכוד, זה חיבור טבעי. משום שאת מאמינה בדברים שאנו מאמינים, בביטחון ישראל, בארץ ישראל ובמורשת ישראל. אני בטוח שתוכלי לתרום לנו רבות".

נתניהו למעוז: "אתה הליכוד האמיתי" (צילום: דף הפייסבוק של ראש הממשלה)

שר החינוך, גדעון סער, העלה בישיבת שרי הליכוד להביא את דו״ח השופט אדמונד לוי לדיון ולקבלת החלטות בישיבת הממשלה הקרובה. "לא מדובר בנושא של בחירות ואין מניעה להביאו לדיון וקבלת החלטות בנושא", אמר, "ועדת השופט לוי לא עבדה בזמן בחירות והדוח לא נכתב לקראת בחירות". שר החינוך אמר עוד, ששוחח עם היועץ המשפטי לממשלה בנושא והתרשם שאפשר להגיע להסכמה, ולו חלקית, בנושא. רה"מ אמר שיפעל למצות את התהליך מול היועהמ״ש לממשלה וכי הוא מסכים שלא מדובר בנושא שיש לגביו מניעה מטעמי בחירות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן