Skip to content

ריבלין: בין הירדן לים תוכל להתקיים רק מדינה אחת

הכל החל כאשר יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, תקף את רעיון חלוקת הארץ וההיפרדות של שני העמים. לא היה צריך יותר מזה והכנסת הפכה לזירת התגוששות מילולית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הישיבה המיוחדת שקיימה היום מליאת הכנסת, לזכרו של ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין, הייתה אמורה להיות ממלכתית ונקייה מהתנצחויות פוליטיות. אבל מערכת הבחירות המתקיימת ברקע עשתה את שלה – והישיבה החגיגית הסתיימה בקולות צורמים של מחלוקת פוליטית.

עומדים דום לזכר יצחק רבין. אולם המליאה הפך לזירת התנצחויות. (צילום: צלם הכנסת)
עומדים דום לזכר יצחק רבין. אולם המליאה הפך לזירת התנצחויות. (צילום: צלם הכנסת)

דווקא יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, שתקף באופן גלוי את רעיון ההפרדה בין שני העמים באמצעות חלוקת הארץ – העלה את הטמפרטורות באולם המליאה. "חלקתי על רבין אז, ועודני חולק עליו", אמר ריבלין. "היום בציבוריות הישראלית, הולכים וגוברים הקולות, מימין ומשמאל, שסודקים את הקונצנזוס המדומה סביב רעיון ההיפרדות. בין הירדן לים, תוכל להתקיים רק מדינה אחת. אני סבור שהקונספציה של אוסלו יסודה בטעות, והיא כלל איננה ישימה בין הירדן לים. כיום ממרחק הזמן, כמעט 20 שנה מאז אוסלו, ניתן לטעון בברור כי רעיון ההפרדות בין העמים – כשל. הוא מעולם לא הצליח להתנחל בלבבות  של שני העמים, ולא הבשיל לכדי פתרון מדיני ארוך טווח. רעיון ההפרדות לא הצליח עם הכרזת האו"ם, לא בהסכמי שביתת האש, ולא בניסיונות של אוסלו א' ו-ב', בהסכם חברון, בטאבה, בוואי פלנטישן ובאנאפוליס. הוא נכשל משום שהפרדיגמה שעמדה בבסיסם של כל אותם ניסיונות יסודה בהתכחשות למציאות החיים שלנו כאן".

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', שינתה את נוסח נאומה לנוכח דבריו של יו"ר הכנסת – והגיבה: "אחרי ששמעתי את נאומך נאלצתי לשנות את מה שהתכוונתי לומר מלכתחילה, משום שההצגה הקיצונית של הפתרון לסכסוך המתמשך בינינו ובין שכנינו שוב זורקת אותנו לרגרסיה, למקום אחר בו אנחנו עוסקים רק בסוגיית הגבולות ושוכחים שיש לנו גם מדינה. הדברים שאמרת, רובי, מטלטלים אותנו טלטלה עזה לשסע שאינו קיים באמת משום שהציבור בישראל לא רוצה עוד בחזון שהצגת. הוא לא מעוניין בו. אין כמעט אדם בישראל שרוצה לחיות במדינה דו לאומית. הדברים האלו לא עולים בקנה אחד אפילו עם מצביעי הליכוד ועם ראש הממשלה נתניהו. מי מהאזרחים מבקש לחיות במדינה דו לאומית? מי מוכן לוותר על החזון הציוני של מדינה יהודית ודמוקרטית? האם יהיה פה רב יהודי? האם יהיו כאן כאלה שזכאים להצביע וכאלו שלא? איך נשמור על צביוננו כעם? הפתרון הזה של 'מדינה דו לאומית' נשמע, לצערי, גם בשוליים הקיצוניים של השמאל וגם בשוליים הקיצוניים של הימין- לשמוע זאת ממך רובי, זה דבר קשה לעיכול. העמדה הזו כל כך מסוכנת לחזון הציוני".

יחימוביץ' המשיכה: "התופעה הבזויה שנקראת תג מחיר היא תזכורת למה שיכול לצמוח בשדות האנטי דמוקרטיה. במערכת בחירות שעומדת להיות מאד אמוציונלית, אני קוראת להתווכח ולא להסית ואני מקווה שביום השנה אפשר להסכים לפחות על הדבר הזה. מקצתם של אלה המדברים היום על משילות, שרוצים שיתנו להם כוח למשול, לא נתנו לממשלת רבין למשול והפכו אותה בהסתה פרועה לבלתי לגיטימית".

גם יו"ר האופוזיציה, שאול מופז, נשא נאום נוקב. "היום אפשר לומר כי לא הפנמנו את מעשה הרצח", אמר. "לא פעלנו מספיק מבחינה חינוכית, חברתית, משפטית וחוקתית כדי לעקור מגופה של האומה את נגיפי השנאה ההרסנית כלפי האחר. פעם קראנו להם 'עשבים שוטים'. היום זהו עידן הפריחה של אותם עשבים שהפכו לעשב המאיים להרוס כל חלקה טובה במדינת ישראל. היום העשבים השוטים שותים מהבאר שכולנו שותים ממנה, ומי שמשקים אותם הם ראשי המפלגה העתידית שעל הקמתה התבשרנו לפני ימים, אותה חתונה סהרורית וקיצונית המלווה לחופה במארש המלחמה".

מופז התייחס גם למערכת הבחירות הקרובה: "אותם עשבים נמצאים גם בין קירות הבית הזה ומנסים לפורר אותו. הם מנסים להעביר חוקים לא דמוקרטיים שיקרבו את המדינה אל סופה. היום בו אנחנו זוכרים את יצחק רבין, אנחנו חייבים לשאול את עצמו איזו מדינה אנחנו רוצים פה".

 שר הביטחון אהוד ברק: "מורשתו של רבין גדולה יותר מכל מעשה פוליטי שעשה. היא קשורה למהות הציונית של האבות המייסדים של מדינת ישראל. היא חלק בלתי נפרד מהציונות החילונית שמטרתה לבסס את האחיזה הציונית והמעשית ולא המשיחית. עוד עז ועוד דונם, עוד רובה, עוד טנק ועוד מטוס. לכונן כאן חברה יציבה, מדינה יהודית ודמוקרטית. מורשתו המדינית הבינה כי רק הפתרון של שתי מדינות לשני עמים יבטיח את עתיד המפעל הציוני. כל דרך אחרת תוביל אותנו בהכרח למדינה דו לאומית או למדינה לא דמוקרטית.

"אני משוכנע שריבלין הוא דמוקרט", אמר ברק, "ואני מציע לו לשאול את עצמו מה יקרה כשמיליוני אזרחים ערבים יצביעו לבית הזה. רבין היטיב להבין שירידה מהמסלול של שתי מדינות לשני עמים מבשרת את ראשית הסוף של הציונות ולא ראשית גאולתנו. מי שירה בגבו ירה בגב החברה הישראלית. חבל שהאזכרה נפלה קורבן לקרבה לבחירות".

 ראש הממשלה בנימין נתניהו סיפר על מפגשיו עם רבין, כשהחל את דרכו הפוליטית: "הדבר העיקרי שרבין הבין הוא שכוחו של צה"ל וכוחה של מדינה ישראל הם הערובה לביטחוננו באיזור. היינו חלוקים על הרבה מאד נושאים אבל היו גם לא מעט הסכמות. אפילו כשהיו ביננו חילוקי דעות, תמיד האמנתי שרבין עשה את מה שלהבנתו שירת את האינטרס הלאומי בצורה הטובה ביותר".

נתניהו התייחס לרצח ואמר כי "ביום הנוקב הזה, שעה שאנו מציינים את הרצח הנורא והבלתי נתפס של ראש הממשלה בישראל על ידי אזרח ישראל, רצח של ראש ממשלה יהודי על ידי יהודי, עלינו לזכור שהעובדה שיריבינו הפוליטיים אינם מסכימים איתנו אין פירושה שאכפת להם פחות ממדינתנו ועתידה. אנחנו חוזרים על מחויבותנו לאחדות מדינת ישראל. אחדות זו שום כדור של מתנקש לא יוכל לנפץ".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן