Skip to content

אחיות בי"ח יוצאות למאבק: חולים שוכבים במסדרונות כמו הומלסים

המאבק בין האוצר לבין אחיות בתי החולים מחריף: האוצר פירסם השבוע הודעה תקיפה במיוחד, בה טען כי האחיות נוקטות בצעדי מחאה בלתי חוקיים ונוטשות בפועל את בתי החולים, למרות שלא הוכרז סכסוך עבודה. אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות בישראל, זועמת: "מגיע הרגע שצריך להגיד עד כאן"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המאבק בין האוצר לבין אחיות בתי החולים מחריף: האוצר פירסם השבוע הודעה תקיפה במיוחד, בה טען כי האחיות נוקטות בצעדי מחאה בלתי חוקיים ונוטשות בפועל את בתי החולים, למרות שלא הוכרז סכסוך עבודה. אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות בישראל, זועמת: "מגיע הרגע שצריך להגיד עד כאן"

מאת מעין דגן

זועקות את זעקת החולים. אילנה כהן (צילום: אתר הכנסת)

משרד האוצר פירסם ביום שני האחרון הודעה לעיתונות, בה טען כי האחיות נוקטות בצעדי מחאה בלתי חוקיים. לטענת המשרד, האחיות נוטשות בפועל את בתי החולים, למרות שאסור להן לשבות ולא הוכרז על ידן סכסוך עבודה רשמי. גם משרד הבריאות יצא בהודעה דומה.

בהודעת האוצר נמסר, כי "בשבועות האחרונים אנו עדים לצעדים פוגעניים ובלתי-חוקיים שנוקטת הסתדרות האחיות, שמגיעים עד כדי נטישת מחלקות ופגיעה קשה בחולים, וזאת בזמן שהסתדרות האחיות חתומה על הסכם קיבוצי המחייב עבודה סדירה של האחיות ואף ללא שהוכרז סכסוך עבודה כמתחייב בחוק. אין וממילא לא יכולה להיות כל התחייבות כלפי ועד עובדים להגבלת מספר המאושפזים בבתי חולים ביום נתון, הרי משמעותה אי-מתן טיפול רפואי לחולים או סגירת בית החולים".

עוד נאמר בהודעה: "בשנה האחרונה הוחלט על הוספת כאלף מיטות אשפוז, על מנת לצמצם את תפוסת המיטות בבתי החולים, ותוספת של מאות תקני רופאים ואחיות לבתי החולים, בתיאום עם ההסתדרות הרפואית וההסתדרות הכללית, במטרה לשפר את השירות הניתן לחולים. לאף גוף אין זכות לנטוש מחלקות ולפגוע בחולים באופן שיטתי ואנו קוראים לאחיות לשוב באופן מיידי לעבודתן הסדירה".

הודעת האוצר הגיעה לאחר שבאותו יום הורה ועד האחיות בבית החולים "שיבא" בתל השומר לאחיות לעזוב שלוש מחלקות פנימיות ולהשאיר בהן צוות מצומצם בלבד. זאת, לאחר שנרשמו בהן עומסים כבדים שהגיעו עד כדי 127אחוזי תפוסה.

בדיקת דם
לעבוד בתפוסה של 140 אחוז זה לא אנושי (צילום phanlop88)

באותו יום דיווחו גם בתי החולים שניידר (158%), הדסה עין כרם (139%) ואיכילוב (126%) על עומס שחרג מעבר להגדרת ההסכם שנחתם בשנה שעברה בין האוצר להסתדרות האחיות. לפי ההסכם, התפוסה במחלקות הפנימיות בבתי החולים בשנת 2012 לא תעלה על  115 אחוז.

אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות בישראל, רותחת מזעם על הודעת האוצר וטוענת בתגובה, כי "מגיע הרגע שצריך להגיד עד כאן. כאשר הצד השני לא עומד בסיכומים איתו, שלא יבוא בטענות לאחיות". לדבריה, "ניצלו את מוסריות האחיות. לעבוד בתפוסות של 140 ו-150 אחוז זה לא אנושי. אף אחד לא יכול להכריח את האחיות לעבוד בתנאים כאלה".

בנוסף לדברים אלו טענה כהן, כי התפארות הממשלה בדבר הוספת אלף מיטות לאשפוז חולים היא מס שפתיים בלבד. היא נועדה לכסות על "המחדל המתמשך", כלשונה, במערכת הבריאות. "מתפארים באלף מיטות, אבל בסורוקה סגרו מחלקה פנימית. בשרון סגרו. חולים שוכבים בפרוזדורים כמו הומלסים ולא מקבלים טיפול. אני מצדיעה לאחיות שזועקות את זעקת החולים", אומרת כהן.

צילום אילוסטרציה: phanlop88 / FreeDigitalPhotos.net
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן