Skip to content

האם גוגל תצטרך להפריש רווחים למדיה?

קולות המחאה של המדיה באירופה (בצרפת בעיקר) הגיעו גם לאזניו של נשיא צרפת פרנסואה הולנד, שהודיע שהוא תומך בחוק שיחייב את גוגל לחלוק הכנסות שמקורן בחדשות עם העיתונות שייצרה אותן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
לחלוק הכל רק לשמור על הכסף

העיתונות מנהלת זה זמן רב משא ומתן עם ענק האינטרנט ומנוע החיפוש "גוגל" על חלוקת רווחים שמקורם בחדשות ובמאמרים. תגובת אריק שמידט מגוגל היתה עד היום "למידע אין שום ערך". תגובה זו העלתה את חמתם של הגופים הרלוונטיים והעלתה את הנושא אל שולחנו של נשיא צרפת פרנסואה הולנד. שנדרש להגיב על אפשרות של חקיקת חוק שיחייב את גוגל ושאר מנועי החיפוש לחלוק את הרווחים שלהם, שמקורם במידע חדשותי (שמקורו בגופי המדיה השונים).

מי שהחל לגלגל את כדור השלג הזה היא נטלי קולין, נשיאת איגוד העיתונים והמגזינים לפוליטיקה וחדשות כלליות. "הגענו למסקנה שאין לנו את היכולת לנהל מו"מ עם הענק האמריקני, ולכן אנחנו מעדיפים להפנות את האנרגיה שלנו לכיוון החוקי", אומרת קולין. "היום אמור אריק שמידט להיפגש עם נשיא הרפובליקה. נקווה שיגיע לפגישה עם הצעות קונקרטיות", היא מוסיפה.

מאז החלו המגעים לגבי החקיקה, הוציאה גוגל נייר עמדה בו היא מצהירה שמדובר בסכנה לאינטרנט וגישה לחופש המידע. ואיימה שאם חוק כזה יעבור היא תפסיק למדד את אתרי החדשות הצרפתיים (והגרמניים) במנועי החיפוש שלה. איום שכזה מבהיר היטב את כוחה של גוגל כמונופול ועלול לעלות לה ביוקר רב.

גוגל כביכול מאמינה באינטרנט חופשי ובמדיניות "אל תעשה רע" אבל מגלגלת בצרפת בלבד 1.1 מיליארד יורו מפרסום על בסיס של 40 יורו למבקר ייחודי לשנה. בו זמנית העיתונות הצרפתית מרוויחה 150 מיליון יורו על פי 1-2 יורו למבקר ייחודי. "זאת אומרת שלמידע ולחדשות יש ערך, למרות דבריו של שמידט, אלא שגוגל איננה מוכנה לחלוק את ההכנסות עם מקורות המידע" מוסיפה גברת קולין

לחוק המוצע יש כאמור תמיכה של נשיא צרפת וממשלת צרפת ובמהותו הוא מדבר על חלוקת הכנסות בין אתרי החדשות שמייצרים את החדשות לבין מנועי החיפוש שממדדים אותם, ונהנים לכאורה מהכנסה ללא הוצאה. החוק הנ"ל אמור לשמור על איזון ביחס למצב השוק. כך, למשל, בימים אלו יש עלייה של 7% בפרסום במנועי החיפוש, אך במקביל  ירידה של 6% בפרסום באנרים במדיה העצמאית.

הקרב רק החל, אם כי יש באירופה תמיכה די נרחבת למדיניות הנ"ל והחוק אמור לעבור בגרמניה ומיד אחריו בצרפת, כשאיטליה, ספרד, פורטוגל ומדינות אחרות לא יפגרו אחריהן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן