Skip to content

יש פתרון זול ללקויי שמיעה

יצרניות מכשירי השמיעה הן קרטל לכל דבר, הן שומרות על רמת מחירים גבוהה ויצרו מצב שרק 10% מלקויי השמיעה בעולם כולו משתמשים במכשיר שכל כך חשוב לאיכות חייהם. מתברר שיש כביש עוקף לקרטל הזה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מגבר קול או מכשיר שמיעה 25 או 2000 דולר

חירשים הם אנשים שלא שומעים דבר. אל הקטגוריה הזו נכנסים לקויי שמיעה כבדים כמוני, שמכשיר שמיעה מסוגל להגביר להם טווח תדרים כלשהו. זה עדיין לא לשמוע, ולא בהכרח להבין אבל בהחלט מהווה שיפור ברמת החיים.

מחירם של מכשירי שמיעה נע בין 800 ל-2000 דולר ליחידה, כשרוב הנזקקים להם, זקוקים לשניים (אחד לכל אוזן). גם עם 50% החזרים מקופת החולים עדיין מדובר בהוצאה אסטרונומית ועוד לא דיברנו על אחריות, שדרוגים ותיקונים.

מבחינה טכנולוגית מכשירי שמיעה אינם שיא התחכום. מדובר במגבר קול ממוזער, מערכת סינון צלילים ולא הרבה יותר מזה. דיגיטלי? הכל היום דיגיטלי. ערוצי שמע. תעזבו שטויות, מי שלקוי שמיעה לא זקוק לכלום חוץ מלהגברה, האוזן שלו לא מתמודדת עם טווח תדרים כזה שהוא יוכל להבחין בהבדל.

שוק מכשירי השמיעה בעולם הוא קרטל של מספר חברות גדולות שהחליטו זה מכבר שהן לא מעוניינות בכל שוק לקויי השמיעה, אבל בהחלט מוכנות למצוץ את לשדם של אלו שיכולים להרשות לעצמם מכשירים במחיר אסטרונומי. דהיינו הקצפת של הנזקקים.

כדי להבין מה גודלו של השוק הרי לכם כמה מספרים.

18% מתושבי מערב אירופה (וישראל בתוכם) לקויי שמיעה ברמה זו או אחרת.
14% מתושבי ארה"ב וקנדה הם לקויי שמיעה (ההבדל המספרי נובע מתכנון אורבני שונה וחשיפה לרעשים יומיומיים).
10% מכלל לקויי השמיעה מרכיבים מכשירים.
100% מכלל לקויי השמיעה זקוקים להם ו/או יזדקקו להם.

אם כן, חברות הקרטל, ביניהן סימנס הגרמנית ואוטיקון הדנית ועוד 5-6 אחרות, אינן זקוקות להשקעה גבוהה מדי בפרסום ושיווק. היות שהשקעה בפיתוח ואפילו בעיצוב כבר כמעט לא קיימת, הם מוכרים מוצר פשוט למעשה במחיר גבוה מאוד. התואר "מוצר רפואי" אינו רלוונטי, שכן מכשיר שמיעה איננו מרפא כלום. מכשיר שמיעה מגביר את אותם תדרים שלקוי השמיעה עדיין שומע. התדרים אותם הוא איננו שומע אבודים לנצח.

ואם להיות מדויקים, לקוי שמיעה זקוק להגברה בעיקר בזמן תקשורת בינאישית, ולאו דווקא כשהוא מסתובב ברחוב.

זה מספר שנים שאני מפשפש בחנויות ובאתרים בכל העולם ומחכה לבואם של הסינים. כן, הסינים הם אלו שיצילו את המצב, הם אלו שיכולים לשבור את השוק, אבל כדי לשבור את השוק הם יצטרכו לעבור מערכת מסיבית של לוביזם ויחסי ציבור של החברות הגדולות שלא קופאות על השמרים, ולחברות כמו סימנס יש מספיק כוח כדי לשנות חוקים.

אי לכך נאלצות החברות הסיניות לשווק את המוצרים שלהם תחת הקטגוריה גאדג'טים, מגבירי קול. היום מצאתי מגביר קול כזה אחרי שנואשתי מהתיקונים החוזרים ונשנים של המכשיר הימני שלי, שכבר עבר את תקופת האחריות, ונשבעתי שאני לא שופך יותר כספים מיותרים על זה.

ואיזו מציאה.

המכשיר נמכר בתור מגבר קול פשוט, נראה כמו מכשיר שמיעה מהדור הישן, מגביר עוצמת קול באופן יוצא מהכלל עם סינון של רעשים. חסכוני יחסית בצריכת סוללות, בעל שש דרגות הגברה, אבל הכי חשוב – מגביר עבור לקוי שמיעה שכמוני (ששומע חמישה אחוזים מאדם רגיל) את התדרים הרלוונטיים עד כדי כך שאני יכול לנהל שיחה סוף סוף בלי להזדקק לריכוז של שען בקריאת שפתיים. נכון שהוא לא אסתטי כמו הדגמים החדשים וקשה להסתיר אותו, אבל עבור לקוי שמיעה איכות החיים קודמת לאסתטיקה. הוא סולידי ועמיד, אם כי (כמו כל מכשירי השמיעה) אינו עמיד בפני מים.

והמחיר? בסביבות ה-25 דולר!

מאות מיליונים של לקויי שמיעה בכל העולם לא רוכשים מכשיר שמיעה בגלל מחירו, ומסתבר, כמו שצפיתי וכתבתי לא פעם, שאפשר גם אחרת. בדיוק כפי שאפשר לרכוש משקפי קריאה במחיר של 2-3 דולר, אין שום סיבה שאי אפשר יהיה לרכוש מכשיר שמיעה במחיר שווה לכל כיס.

אין לי ספק שלרבים העניין האסתטי חשוב במיוחד ולאחרים חשוב השם שעל המכשיר ומבחינתי שימשיכו לקנות מכשירי שמיעה ב-2,000 דולר, אחרי הכל זה כספם. אבל לרובנו חשוב פשוט לשמוע, ואין שום סיבה שנזדקק למשכנתה למטרה הזו.

17 Comments

  1. עמית מנדלזון
    17 ביולי 2013 @ 9:53

    כלום לא מצדיק מחיר כזה פרט אולי לחמדנות המכשיר הנל משמש אותי נאמנה ועושה עבודה נהדרת אני עומד לבדוק שישה נוספים ואולי אפילו לוותר על ה"רשמי"

    • ענת גולפור
      4 במרץ 2014 @ 14:22

      עמית שלום
      שמחתי לקרוא את הכתבה המעניינת שלך.
      אכן עלות מכשירי השמיעה בארץ גבוהה מאוד.
      אין לי ניסיון כלל במכשירי שמיעה או במגביר שמיעה
      אך לאחרונה חלה אצלי ירידה של 25 אחוז בשמיעה
      והייתי מעוניינת לרכוש את מגביר השמיעה שדיברת עליו.
      האם לאור ניסיונך אתה יכול להמליץ על מכשיר מסוים.
      אודה להתייחסותך

  2. LV
    15 ביולי 2013 @ 10:35

    מאמר מסקרן, גם אני תהיתי עד כמה המחירים הגבוהים של מכשירי השמיעה מוצדקים.
    לפי הבנתי כשאתה רוכש מכשיר שמיעה בארץ (מכשיר שנכנס לתעלת האוזן) בונים אותו לפי המבנה של תעלת האוזן וכביכול מתאימים את טווח התדרים המוגברים בהתאם לטדרים בהם יש ירדה אצל הרוכש.

    נדמה לי שהשאלה העיקרית היא עד כמה יש בעיה להשתמש במגביר קול שמגביר את כל טווח התדרים ולא רק את התדרים שאינך שומעה. תשובה לשאלה זו ניתן לקבל רק מגורם מוסמך ומבין ולא על סמך תחושה סובייקטיבית.
    כמו כן ברור שכדי למנוע נזק יש להקפיד לא להגביר את עוצמת השמע יותר מדי.

    נ.ב. חיפוש של המילים Hearing Amplifier בEBAY מציג המון אופציות מסקרנות בטווח מחירים של 8-30$.
    http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Hearing+Amplifier&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR4.TRC1.TRS0&_nkw=Hearing+Amplifier&_sacat=0

  3. מעוז
    5 בנובמבר 2012 @ 3:15

    האם המכשירים מגיעים עם מצב T?

    • עמית מנדלזון
      5 בנובמבר 2012 @ 9:02

      לא אין לו מצב טלפון, אבל למען האמת לרבים מהמכשירים הסטנדרטים היקרים הסירו את מצב הטלפון, אישית אף פעם לא הצלחתי להשתמש בו

  4. ראובן
    31 באוקטובר 2012 @ 19:02

    האם מתאים לאוזן ימין ושמאל מבחינת התאמה לתעלות האוזן? האם יש מכס בנוסף ? האם הוא טוב לכל היום כדי לשמור על תקשורת סבירה עם הסביבה, מעבר לנושא עלות?
    תודה
    ראובן

    • עמית מנדלזון
      31 באוקטובר 2012 @ 19:06

      הוא מתאים לשתי האזניים והאזניה שלו מוגנת היטב ומסתובבת על הציר. כמו מכשירים רבים אחרים הוא מגיע עם אזניה מסיליקון שלא מחייבת יציקה והתאמה מוחלטת לתעלת האוזן, אפשר להשתמש בו כל היום, אם כי כמו שכבא אמרתי מבחינת עיצוב הוא מהדור הישן וקצת מגושם. אני לא חושב שיש איזהשהו מכס על משכיר בעלות 20-25 דולר ולא חשוב מה הוא עושה

  5. שמיר
    31 באוקטובר 2012 @ 18:27

    עמית שלום,
    אינני יודע מהי השכלתך בתחום האודיולוגיה, אך בתור לקוי שמיעה אני יכול לומר בהחלט שהמאמר שלך סובייקטיבי לחלוטין.
    ליקוי שמיעה משתנה מאדם לאדם, כמו גם יכולת הבנת דיבור. לומר ש"התדרים אותם הוא לא שומע אבודים לעד" זה בדיוק ההפך מהמצב שלי. יש תדרים רבים שאני לא שומע ללא מכשיר שמיעה מתקדם.
    אינני מסכים שחברות מכשירי השמיעה הן קרטל. זול עולה ביוקר ועל איכות משלמים. תראה לי יצרן סיני שמייצר מוצר שמשתמשים בו כל יום, כל היום, למשך 5-10 שנים, והוא לא מתקלקל מלבד ניקוי פה ושם. תוסיף לזה צורך בהחלפת בטריות פעם בחודש. עם כל הכבוד, השקעה של 10-20 אלש"ח פעם ב-5 שנים היא לא משמעותית. כמה אתה משקיע ברכב חדש?
    חבל שתטעה את הציבור בהצהרות כאלה ואולי עדיף שתסייג את המאמר שלך.
    בברכה
    שמיר

    • עמית מנדלזון
      31 באוקטובר 2012 @ 18:41

      שמיר
      אני לקוי שמיעה מלידה, וכמעט בן חמישים היום. מגיל 17 אני משתמש במכשירי שמיעה של מיטב החברות ואין אחד מהן ששרד יותר מ-6 חודשים ללא תיקון. בשלב מסויים הם גם יוצאים מתחום האחריות ועולים הון תועפות לתקן. עכשיו בו נחזור לטווח התדרים, אתה אומר בדיוק את מה שאני אומר. גם לי יש תדרים שאני עדיין שומע ולכן אני זקוק למכשיר שיגביר אותם, אבל גם לך וגם לי יש תדרים אבודים ! אותם כבר אי אפשר להגביר. לפי מכתבך ליקוי השמיעה שלך קל יחסית לשלי אבל זה לא משנה את העובדה שכל טווח התדרים שאתה זקוק לו דורש הגברה.
      זול אולי עולה ביוקר אבל ביוקר בטח עולה ביוקר. אם אני היום צריך לתקן את המכשיר הימני שלי שנדפק שלוש פעמים בשנה האחרונה סתם מ..זיעה שחדרה אליו והוא כבר יצא מתחום האחריות הוא יעלה לי 900 דולר ויצטרך לעשות את הדרך צרפת ישראל ארה"ב ישראל צרפת. אני מעדיף לרכוש מכשיר ב-25 דולר כי אני זקוק לו רק לתקשורת בינאישית, וההוצאות עליו בחיים לא יגיעו להוצאות על מכשיר כמו של סימנס אוטיקון ואחרות. ואפילו לא יתקרב. אבל גם במאמר אני כותב, מי שמרגיש בנוח עם הוצאה של 800-2000 דולר למכשיר ולשדרג אותו כל 4 שנים (כי כבר אי אפשר לתקן אותו , לא מיבאים יותר, צריך לשלוח למעבדות בחו"ל וכיו"ב) שיבושם לו. אני צריך פתרון זמין ונוח תקשורת וכמוני רבים אחרים. יש לי מכשיר שעלה 1500 יורו מת על המדף ומכשיר שעלה 20 יורו שעובד כמו שעון שוויצרי בכיס שלי. את הראשון יעלה לי לתקן 900 יורו את השני יעלה לי להחליף 20 יורו. כמה טוב אתה בחשבון ?

  6. עמית מנדלזון
    30 באוקטובר 2012 @ 21:00

    ועוד משהו ירון הרעיון הוא לחסוך כסף ולא לרכוש איפון בשביל אפליקצית בדיקה

    • ירון
      30 באוקטובר 2012 @ 21:43

      הסיוע בישראל למבוגרים מעל גיל 65 הוא של 3000 ש"ח ממס בריאות + 1045 ש"ח מהביטוח המשלים, מידי שלוש שנים, לכל אוזן. סכום המכסה עלות של מכשיר בסיסי. כך שהיום אין בעיה פיננסית משמעותית.
      בנוסף יש הסדרים של חלק מקופות החולים שקובעים את מחיר המכשיר של היבואנים המרכזיים ויוצרים הנחה נוספת.
      לגבי הנזק מעוצמה גבוהה מידיי. ההגברה של עד 40 דציבל כפי שציינת לגבי המכשיר היא בנוסף לעוצמת השמע. כך שאם שיחה רגילה היא בעוצמה של שישים דציבל, בתוספת ההגברה המכשיר מפיק לכוון האוזן מאה דציבל.
      מה שעלול לקרות שהמכשיר עצמו ייפגע בשמיעה ויגרום לתהליך שרשרת בו מגבירים יותר את העוצמה ופוגעים בשמיעה שוב.
      לדעתי חיוני לבדוק את העוצמות בהם משתמשים במכשירי השמיעה לרבות עזרי שמיעה כגון אוזניות לטלוויזיה וכדומה. ספקי הציוד ומכוני השמיעה רוצים למכור והם בעלי אינטרס מנוגד לעיתים לבריאות הלקוח.

      • עמית מנדלזון
        30 באוקטובר 2012 @ 22:30

        ירון כעקרון יחסית לשאר העולם ישראל באמת מסייעת אבל…. מחיר המכשירים גבוה מבמקומות אחרים, וביטוח משלים לא לכל אחד יש, איך שלא תסתכל על זה יש יותר מדי אנשים שלא משתמשים במכשיר בגלל מחירו ולא חשוב כמה סיוע הם יקבלו. אתה כנראה לא מודע לזה אבל אדם לקוי שמיעה כמוני והרבה פחות ממני לא שומע נקודה, כך שמה שאתה מגדיר כ"שמיעה קיימת" זה מספר תאורטי לחלוטין. מטרת המכשירים הללו היא לתקשורת, שם יש לנו בעיה, אין לנו בעיה ברחובות במילא גם אם אנחנו מזהים רעשים אין לנו מושג מהם ומהיכן באים, אבל בשיחה זה חיוני, ושם אתה מגביר בדיוק עד כמה שאתה צריך ואף מכשיר מדידה לא יכול לומר ללקוי שמיעה כמה הוא צריך להגביר טוב יותר ממנו. הבעיה היא שכולם רוצים למכור יקר ולאף אחד אין אינטרס להציג מחירים נמוכים למרות שכולם יודעים שהטכנולוגיה היא בולשיט. וכולם משתמשים בטיעוני שאתה משתמש אבל שוכחים דבר אחד חשוב, נזק כבר נגרם, ונזק עצבי הולך ומתדרדר, ואין דרך למנוע את זה אבל אם נוכל לשפר את איכות חיינו בלי לרעוב ללחם מדוע לא .

  7. עמית מנדלזון
    30 באוקטובר 2012 @ 20:58

    ירון אין דבר כזה הגברת יתר עבור לקוי שמיעה. מספרים ותאוריות לא יכולים להסביר את ההבדל בין לשמוע ובין להבין. המכשיר הזה מגביר עד 40 דציבל. ויש לו 6 דרגות הגברה. אפילו אני לא משתמש ביותר מ-3 במקרים חריגים בדרך כלל 2. אולי כדאי שאסביר מה ההבדל בין לשמוע ובין להבין. בשיחה פנים מול פנים רובינו קוראים שפתיים ונסתדר ברמה זו או אחרת. אבל אם יפנו אלינו את הגב אז נשמע קולות בלבד (במקרה הטוב). עם מגבר ולא צריך יותר מזה נוכל להוריד את התלות בקריאת שפתיים שהיא עבודה מעייפת במיוחד, וככל שאתה עייף יותר כל מוגבלת היכולת שלך. ונוכל להעביר את העומס לאזניים. הקרטל של החברות הגדולות עשה מזה סיפור "רפואי" כביכול, אבל אין בזה שום דבר רפואי. תקשורת היא שם המשחק אבל אם מכשיר עולה לך 2000 דולר זה כבר לא תקשורת זה בעיה פיננסית

  8. ירון
    30 באוקטובר 2012 @ 20:21

    תודה על הכתבה.
    בכל במכשירי השמיעה האחרים אני מציע לבדוק שאין הגברת יתר שעלולה להזיק לשמיעה לאורך זמן.
    יש באייפון מספר אפליקציות חינמיות של מדידת דציבל כמו noise watch שניתן להשתמש בהם.
    ככל הידוע לי מעל 85 דציבל עלול להגרם נזק.

  9. עמית מנדלזון
    30 באוקטובר 2012 @ 20:05

  10. צבי
    30 באוקטובר 2012 @ 16:52

    תודה לך הן עבור המאמר המאלף והן עבור התגלית המעלפת ! … כן זה אכן מעניין מאוד.

    אבל … את הממש-מתבקש אתה פשוט שכחת לציין : מי הוא היצרן של המכשיר הפשוט והנפלא הזה ?!?
    היכן אפשר להשיגו בישראל ?? … האם המכשיר אכן משווק ונמכר כאן בישראל ??? … האם יעילותו אכן מוכחת ??

    אני מעז להאמין שרבים-רבים ירצו לשמוע ולקרוא את תשובותיך לשאלותיי שלעיל.

    אודה לך מאוד אם תיאות לענות לי ולכולם.

    בכבוד רב ,

    צבי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן