Skip to content

אושרה הצעת יחימוביץ' לשנות את השריונים

יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', הצליחה הערב במבחן הכוח הגדול ומול התנגדות עזה היא ביטלה בוועידה את ה"שריונים" למחוזות ולמגזרים במפלגת העבודה. מעתה יצטרכו המתמודדים לכנסת להתחרות בבחירות ממשיות גם על המשבצות האלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תוך ויכוח סוער, שעלה לא פעם לטונים גבוהים ואף לצעקות "בוז" – אישרה הערב ועידת מפלגת העבודה את הצעתה של יו"ר מפלגת העבודה, לבטל את שיטת ה"שריונים" לנציגי המחוזות והמגזרים השונים – ולהפוך אותה לשיטת "הבטחת הייצוג". על פי שיטה זו יישמרו המקומות למחוזות ולמגזרים השונים – רק למי שיתמודדו בבחירות דמוקרטיות, ולא למועמדים ש"יוצנחו" ללא בחירות.

(צילום ציפי מנשה)
אני מתמודדת על כהונת ראש ממשלת ישראל. יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ' ודוד ליבאי (צילום ציפי מנשה)
(צילום: ציפי מנשה)
תמיכת הצעירים (צילום: ציפי מנשה)
(צילום: ציפי מנשה)
ניצחון למרות ההתנגדות הרחבה (צילום: ציפי מנשה)

בכך הסתיים בנצחונה של יחימוביץ' מבחן הכוח הגדול ביותר שאותו הייתה צריכה לעבור במפלגתה, מאז הוכרז על הבחירות. בתום ההצבעה, שבה ניצחה, פנתה יחימוביץ' לצירי הוועידה בנאום נצחון. "נתניהו היה הראשון לזהות שכנראה הניצחון לא מונח בכיסו", אמרה לקול תרועות משתתפי הוועידה. "אל תתנו לכל מיני פנטזיות של אנשים, שרוצים להגיע למערכת הפוליטית מספסל הנאשמים, לבלבל אתכם. אני מתמודדת על כהונת ראש ממשלת ישראל. אנחנו יכולים! כן אנחנו יכולים!"

להצעת ההחלטה שהביאה יחימוביץ הייתה התנגדות רחבה מצד נציגי המגזרים השונים ונציגי המחוזות במפלגת העבודה. בניגוד למחטף שנעשה אתמול בוועידת הליכוד – שם לא התאפשר אפילו לשר מיכאל איתן לשאת דברים ולהסביר את התנגדותו לשילוב הרשימות של הליכוד ו"ישראל ביתנו" – בוועידת מפלגת העבודה עלו נציגים המתנגדים להצעתה של יחימוביץ' ונימקו את התנגדותם להצעתה.

מג'אדלה: אי אפשר לשנות את כללי המשחק תוך כדי משחק

אחד החריפים שבמתנגדים היה ח"כ ר'אלב מג'אדלה. "אנחנו מפלגה דמוקרטית וזכותו של כל אחד להגיד את דעתו", אמר לקול מחיאות כפיים. "אי אפשר לשנות את השיטה ולשנות את כללי המשחק תוך כדי משחק. זה בלתי אפשרי ולא ראוי וזה לא יהיה. לקחו מחוזות ואמרו להם תתמודדו עם יתר חברי המפלגה. אני אגלה לכם סוד, אני רוצה להיבחר על ידי חברים שלי ולהיות נציג אותנטי בפני הציבור שלי. היינו מפלגה שונה מאחרים עם מקום לערבים, לדרוזים, לקיבוצים ולמושבים. למה אנחנו רוצים לדחוק את הוותיקים ואת המחוזות מתוכנו? יש מקום לכולם. עלינו להמשיך את השותפות עם הציבור הערבי והדרוזי. עלינו לשמור על אחדותנו. אנחנו רוצים לדחות את ההצעה הזאת״.

(צילום: ציפי מנשה)
רגע של נחת (צילום: ציפי מנשה)
(צילום: ציפי מנשה)
תמיכת הוותיקים (צילום: ציפי מנשה)
אווירה של "מחליפים את השלטון" (צילום: ציפי מנשה)
"מחליפים את השלטון", לפחות בתוך המפלגה (צילום: ציפי מנשה)

יחימוביץ', שהופרעה לא פעם בנאומה, הסבירה כי שיטת "הבטחת הייצוג" תבטיח בחירה דמוקרטית. "לא יהיו יותר תופעות שאדם נבחר באלף קולות וייצג את מדינת ישראל בכנסת. כולם בוחרים את כולם. נכון, זה מפרך אבל מי שיגיע – יעשה זאת אחרי תהליך ארוך ודמוקרטי. ככל שהרשימה תהיה קרובה לרצונו של הציבור, כך יהיו מקומות רבים לכולכם. ותיקים וחדשים, מרכז פריפריה, ערבים יהודים, אני מבקשת את אמונכם".

הוועידה נפתחה באירוע טקסי לזכרו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין. נכדתו של רבין, נועה בן ארצי, אמרה בטקס: "תהליך השלום הוא תנאי לצדק חברתי. תנו לפוליטיקה לפדות את כבוד הנרצח והשיבו אותו לבית הזה ולבמה הזו. זה היה רצח פוליטי עם מטרה פוליטית והישג פוליטי, אבל איכשהו הפוליטיקה לא מצליחה להרים את הכפפה הזו וליצוק בה תוכן כבר 17 שנה".

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ' אמרה: "רצח רבין לא התרחש בחלל ריק שנה לפני הרצח התמלאו הרחובות בנושאי הארונות נושאי התמונות והפולסא דנורא. מי שהשתלטו אז על הרחוב לא ייצגו את החברה הישראלית וגם לא את מי שהתנגדו באופן לגיטימי למהלכים של רבין".

שתי נשים בכל עשירייה

עפ"י הצעת יחימוביץ' שהתקבלה יובטחו בכל עשירייה, ברשימת חברי הכנסת של "העבודה", שתי מקומות לנשים – לא כולל יחימוביץ' עצמה, שעמדה על כך שהעובדה שהיא אשה לא תחשב לצורך הבטחת יצוג לנשים.  המקומות שיובטחו לנשים ברשימה: 5, 9, 14, 19 24, 29 ו-34, 36.

(צילום: ציפי מנשה)
מצטרפת. מרב מיכאלי (צילום: ציפי מנשה)

המקומות שיובטחו לשאר המגזרים: מושבים וקיבוצים – מקומות 17 ו-25; ערבים ודרוזים –  מקומות 18 ו-26; עולים – מקום 20; שכונות – מקום 21; שרון שומרון – מקום 22; מרכז – מקום 23; דן – מקום 27; נגב ודרום- מקום 28; חיפה – מקום 30; תל אביב- מקום 33; ירושלים- מקום 31.

מחמירים יותר בנושאי קלון וטוהר מידות

בפני הוועידה הובאה גם הצעת החלטה לפיה מי שהורשע בעבירות אשר באופיין הן עבירות קלון או מתחום טוהר המידות, לא יוכל להיבחר לכל כהונה מטעם העבודה – מציר ועידה או חבר מועצת סניף ועד חבר כנסת. בעבודה מתכוונים להיות מחמירים עוד יותר ממה שמחייב החוק לגבי חברי כנסת, ולהאריך ל-13 שנים ממועד ההרשעה את האיסור על ההתמודדות. בעבודה מתכוונים לבצע בחירות ממוחשבות, הדומות במתכונתן הטכנית לפריימריז שמקיים הליכוד.

בינתיים הודיעה היום גם העיתונאית מרב מיכאלי כי בכוונתה להתמודד על מקום ברשימת המפלגה לכנסת לקראת הבחירות בינואר. "אני באה למפלגת העבודה כי אני מזדהה עם ה-DNA האידיאולוגי שלה לאורך השנים, צדק חברתי ושלום עם שכנינו. אני באה למפלגת העבודה כי אני לא רוצה לשמוע יותר פוליטיקאים שמפחידים אותי ואותנו. אני רוצה להיות חלק מהנהגה שנותנת תקווה ועושה דברים כדי שבאמת תהיה תקווה למדינה טובה יותר. אני רוצה להיות חלק מהנהגה שלא מפחידה ולא מפחדת, אלא רואה עתיד של שגשוג ושל שלום, ועושה מה שצריך כדי להשיג את העתיד הזה", אמרה מיכאלי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן