Skip to content

המוסד חי בסרט

ראשי המוסד לשעבר וחברים בכירים בארגון ששמותיהם חסויים, התכנסו בסוף השבוע בסינמטק ת"א לצפות בהקרנת הבכורה של הסרט "שפתיים חתומות", שמתרכז באחד מראשי המוסד, יצחק חופי. שר הביטחון, אהוד ברק, קרא מעל הבמה "לערוך תספורת קצרה" לסרט, שמנסה לחשוף את הסיפורים והאנשים שמאחורי המבצעים הגדולים. הסרט יוקרן בקרוב בערוץ 1
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
"איש לא כוחני עם הרבה כוח". חופי בסרט

אירוע נדיר ויוצא דופן התרחש בסוף השבוע (שישי בצהריים) בסינמטק תל אביב: ראשי המוסד לדורותיהם, מלבד מאיר דגן (שכולם איחלו לו החלמה מהירה), התכנסו באולם הסינמטק, יחד עם קהל מוזמנים, כדי לצפות בהקרנת הבכורה של הסרט הדוקומנטרי "שפתיים חתומות". הסרט, הפקה של מחלקת התעודה בערוץ 1, מתיימר לחשוף טפח משיטות הפעולה של המוסד ואת הסיפורים והאנשים שמאחורי המבצעים הגדולים.

הסרט של הבמאי והעיתונאי ירין קימור, המפיקה דורית סטריק והצלם עדי ששון מתרכז באישיותו של יצחק (חקה) חופי, שהיה ראש המוסד בשנים 1982-1974, באחת התקופות הסוערות במדינה.

זו הפעם הראשונה שבה שישה ראשי מוסד נחשפים ומספרים מול המצלמה על פעילות הארגון הסודי ביותר במדינה. לצד חופי מופיעים בסרט ראשי המוסד: צבי זמיר (1974-1968), נחום אדמוני (1989-1982), שבתי שביט (1996-1989), אפרים הלוי (2002-1998) ומאיר דגן (2011-2002).

בסרט נחשפים מבצעים מיוחדים, חיסולים, שיטות פעולה ועקרונות עבודה, לצד סיפורי אנושיים. פה ושם כבר שמענו את הסיפורים הללו, שבמשך שנים רבות היתה השתיקה יפה להם. הסרט מנסה לחדור עמוק יותר ולחשוף פרטים נוספים, בעיקר מתקופת כהונתו של חופי, אבל כפי שמודה הבמאי קימור "לא פיצחנו את סודות המוסד, אבל הצלחנו לחשוף אותו יותר לציבור".

צילום נדיר: רבין בתחפושת (מימין) וחופי במרוקו, שנות ה-70

בסרט נפרשת בפנינו דרכו הייחודית של חופי לפקד על הכפופים לו תוך שיתוף פעולה מלא ובשיטת היררכיה "שטוחה", שמביאה אותו לשטח יחד עם פקודיו כמעט בכל פעולה מבצעית חשובה. הסרט מתרכז באישיותו הכובשת של חופי, בשקט שלו, בקור הרוח והאיפוק. "חופי היה איש לא כוחני עם הרבה כוח".

לעתים, האיפוק והשקט שלו היו, אולי, מיותרים. כאלוף פיקוד הצפון לפני מלחמת יום הכיפורים התריע חופי בפני הדרג הצבאי והמדיני על הסכנה הצפויה מפני הסורים ועל הצורך בהיערכות מיוחדת מפני מלחמה צפויה. אולם אזהרותיו של חופי לא התקבלו ברצינות. חופי לא התפטר או יצא לתקשורת. חשוב לציין שזו היתה תקופה אחרת וגם התקשורת היתה שבויה ב"קונספציה" ובתחושת הכוח והיהירות, ששררו אחרי מלחמת ששת הימים, ושיתפה פעולה, בדרך כלל, עם הממסד הפוליטי והצבאי.

יחסיו של חופי עם הדרג המדיני לוו בחילוקי דעות גם במקרים אחרים. כמו, למשל, התנגדותו הנחרצת לתקיפת הכור בעיראק מול תמיכתם של ראש הממשלה מנחם בגין ושל סגנו של חופי אז, נחום אדמוני, שהיה מעורב בהכנת הסרט.

בסרט אנו למדים על מעורבותו הרבה של חופי בהסכם השלום עם מצרים כמו גם בביסוס יחסי ישראל-מרוקו, על תפקידו המכריע בהעלאת יהודי אתיופיה ועל מעורבותו בחיסול גורמים עוינים כאלה ואחרים: מרדיפת הנאצים, דרך מותו המסתורי של ודיע חדאד ממתכנני חטיפת המטוס לאנטבה, ועד חיסול מדעני גרעין לפני הפצצת הכור בעיראק.

פעם ראשונה שכל ראשי המוסד מדברים. דגן

מפיו של חופי איננו למדים הרבה על פעילותו, שכן מרבית הזמן הוא שומר על שפתיים חתומות, כשם הסרט. בכל מקום שיש ספק, אין ספק. הוא שותק. השתיקה הולמת את צניעותו ואת אופיו הדיסקרטי. "אם זה היה תלוי בי, הסרט הזה לא היה נעשה", הוא אומר למצלמה. את הסיפורים המעניינים אנו שומעים מהסובבים אותו וממי שהיו לפניו או אחריו בתפקיד.

הסרט מספק הצצה על כל מה שאפשר לומר על המוסד מפיהם של ראשי המוסד הלוקחים חלק בסרט ומפיהם של ראשי אגפים במוסד, ובראשם "מייק", שעמד בראש אגף קיסריה, חוד החנית במבצעי המוסד ומפיו של ראש אגף תבל.

רוב העדויות ניתנו מול המצלמה בכנות מלאה ובפתיחות מפתיעה. כך למשל מספר שבתי שביט על כישלון שהיה אחראי לו תחת פיקודו של חופי, אך זכה ממנו לביקורת בונה וחופי סירב לקבל את בקשת ההתפטרות של שביט. עדויות אחרות ניתנות, עדיין, בפנים מטושטשות למניעת זיהוי הדוברים המתארים שיטות פעולה של המוסד וסיכול פיגועים, וחושפים סיפורים אישיים ואנושיים, מאחורי הקלעים של המבצעים הגדולים, כולל היחס לסוכנים החשאיים ואופן הבחירה שלהם.

איך זה עובד באמת

בסיום האירוע עלה חופי על הבמה וריגש את הצופים בדבריו. לשאלת הקהל לגבי נחיצות התקיפה באיראן ענה: "תשובתי היום כפי שהייתה בעבר" – ולנו נותר רק לנחש למה הוא מתכוון. שר הביטחון, אהוד ברק, בירך את חופי על פועלו ואף פנה מעל הבמה לצנזורית הראשית, שנכחה באולם, בהצעה "לערוך תספורת קלה" לסרט, שבו, לדבריו, נחשפים פרטים, שהשתיקה עדיין יפה להם. בסרט מופיעים גם העיתונאים איתן הבר, שלמה נקדימון ורונן ברגמן, שהרבו לכתוב על המוסד ולצטט "מקורות זרים".

לאחר האירוע הודה אחד מבכירי המוסד: "המתואר בסרט הוא מה שהציבור מכיר ויודע ואין כאן סודות חדשים". לגבי חופי הוסיף ואמר: "מדובר באישיות יוצאת דופן, אשר פיו ולבו שווים".

דבר אחד או שניים כן למדנו מהסרט – ראש המוסד לשעבר, איש ללא חת, קצין בכיר בצבא, לוחם אמיץ, איש הפלמ"ח וקיבוצניק בנשמתו, מזיל דמעה רק כשמדובר במשפחה, בנכדים ובנינים. ואם הוא לא היה ראש מוסד? הוא חלם להיות נהג בחברת דן, "כי לא היה לי מקצוע ואהבתי לנהוג". הכול שאלה של טיימינג.

הסרט "שפתיים חתומות" עם או בלי "תספורת", יוקרן ביום שני, 12 בנובמבר, בערוץ 1.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן