Skip to content

הנושא שהמועמדים לבחירות לא מדברים עליו

הסוגיה המרכזית שמאיימת על המשך קיומה של מדינת ישראל ויש לה השפעה מכרעת על הכלכלה ועל הביטחון היא הכיבוש – השליטה רבת השנים על אוכלוסייה של שניים וחצי מיליון תושבים חסרי זכויות ביהודה ושומרון והמצור על כמיליון וחצי פלסטינים ברצועת עזה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כל הפרשנים תמימי דעים שמערכת הבחירות לכנסת תתמקד בנושאים כלכליים-חברתיים,  והנה מעז אבו מאזן, בראיון לערוץ 2, לקרוע את עטיפת הצלופן הכלכלית-חברתית מעל מערכת הבחירות לכנסת ולהזכיר לנו ולכל העולם שיש כאן כיבוש בן 45 שנים. איזו חוצפה. מה, אין הוא יודע שלא מדברים על נושא רגיש זה ליד השולחן?

קחו לדוגמה את משה כחלון, ששקל להקים מפלגה שתתמקד בנושאים כלכליים-חברתיים ובינתיים חזר בו. מסביבתו נמסר שאינו מתכוון להתמקד בתחומי חוץ וביטחון, אלא בנושאים כמו קידום התחרות במשק, הורדת מחירים ושיפור מצבו של האזרח.

ח"כ שלי יחימוביץ' (צילם: דן בר-דוב)
ח"כ שלי יחימוביץ' (צילם: דן בר-דוב)

גם שלי יחימוביץ', שנתפשה בתחילה כשמאלנית רדיקלית, פועלת באחרונה באופן עקבי כדי להתרחק מתווית השמאל. היא נמנעת מלעסוק בסוגיות מדיניות ובנושאי דת ומדינה וכוכבי המחאה, החברתית שהצטרפו אליה לא חולמים לטפל בכביסה המלוכלכת שמעבר לגדר ההפרדה.

יאיר לפיד חולם בכלל להיות שר החינוך ומבהיר שבכוונתו להתרכז בשיפור הישגי התלמידים. לפיד אמנם מצהיר כמי שכפאו שד על חידוש התהליך המדיני, אך מי שבוחר במכללת אריאל כבמה להכרזה על תהליך מדיני, חזקה עליו שאינו מתכוון להביא את התהליך או את הכיבוש לידי סיום.

יאיר לפיד (צילמה: ציפי מנשה)
יאיר לפיד (צילמה: ציפי מנשה)

אפילו מרצ, מפלגת הבית של השמאלנים, כפי שהיא ממצבת עצמה בשלטי חוצות, משבצת את הנושא המדיני-בטחוני במקום השלישי במצע שלה – אחרי חברה וכלכלה ואחרי דת ומדינה. עם זאת, לזכותה יאמר שהיא המפלגה היחידה הדוגלת באופן מפורש בסיום הכיבוש.

יש כמובן סוגיות אחרות שנזרקות לחלל האוויר: ממשל תקין, ביעור קשרי הון-שלטון, צמצום מספר השרים בממשלה, הדברת האלימות, הורדת מחירי הדיור ועוד ועוד. כל אלה נושאים נכבדים הראויים לטיפול, אבל הסוגיה המרכזית שמאיימת על המשך קיומה של מדינת ישראל ושיש לה השפעה מכרעת על כל אחד מהנושאים האלה היא הכיבוש – השליטה רבת השנים על אוכלוסייה של שניים וחצי מיליון תושבים חסרי זכויות ביהודה ושומרון והמצור על כמיליון וחצי פלסטינים ברצועת עזה. מסוגיה זו מתרחקים המועמדים כמפני אש.

אין לחמוק מהשלכות הסכסוך עם הפלסטינים. המתמודדים בבחירות אינם רשאים "לא לעסוק בנושא המדיני", כי הוא זה שמכתיב את כל היתר – את המצב הכלכלי, את הביטחון הרעוע,  את האלימות, את הידרדרות מעמדה של ישראל בעולם ואת הכרסום בזכויות האזרח בארץ.

כלכלה: עם תקציב ביטחון מפלצתי של כ-60 מיליארד שקל (17% מהתקציב) בתוספת הכספים המוזרמים להתנחלויות מסעיפים חבויים בתקציבי המשרדים האחרים, לא נותרים משאבים לצמצום פערים, להעלאת רמת החינוך, להגדלת היצע הדירות ולהשקעה בתשתיות. נהפוך הוא, עם גרעון של 4% מהתוצר וממשלה שאינה רוצה או אינה מסוגלת לעמוד בפני מערכת הביטחון הרעבה תמיד ובפני הלובי החזק של  המתנחלים, אנו צפויים אחרי הבחירות להעלאות מסים ולייקור השירותים הציבוריים שהמדינה עדיין מספקת, צעדים שיפגעו קודם כל בעניים ובמעמד הבינוני. מי שחושב שהעלאת מסים למאיון העליון, כמו שמציעה יחימוביץ', תמלא את הבור הזה – טועה ומטעה. העלאה כזו לא תצמצם את הגרעון, בהיותה צמודה לתכנית הכרוכה בהרחבה תקציבית ניכרת.

ביטחון: מיותר לציין שהמשך הכיבוש מאיים על ביטחוננו יותר מכל גורם אחר. הוא מלבה את השנאה לישראל בעולם הערבי כולו ובאוכלוסייה הפלסטינית בפרט ומרחיק מאיתנו בני ברית קרובים ורחוקים. לפני שבועיים, בשעה שעשרות אלפי אזרחים בדרום הארץ היו נתונים למטחי טילים מרצועת עזה, התפאר ראש הממשלה  ש"החזרנו את הביטחון לאזרחי ישראל. נקטנו מדיניות תקיפה, שיקמנו את ההרתעה". איזה ביטחון ואיזו הרתעה? מערכת כיפת ברזל, ששרפה כבר למעלה ממיליארד דולר, מתגלה במערומיה, וכל חיסול ממוקד ברצועת עזה מצמיח שניים-שלושה יורשים נחושים יותר.  האמת היא שצה"ל, הצבא החזק (והיקר) ביותר במזרח התיכון, עומד חסר אונים מול כמה עשרות ג'יהדיסטים המפגיזים את אזור הדרום כל כמה שבועות כשהם משביתים מעבודה ומלימודים מאות אלפי אזרחים. כל  מי שעיניו בראשו מבין שאין פתרון צבאי לסכסוך.

ובזירה המדינית: המדיניות הכוחנית של הממשלה קלעה את ישראל לבידוד בינלאומי מסוכן. אין עוד מדינה, מלבד סין המושלת בטיבט, שמקיימת משטר כיבוש ממושך כל כך. בהדרגה נמאסנו על כל העולם, שמכביד את החרמות ואת הגינויים נגדנו. לא תענוג להזדהות היום כישראלי באירופה, וטורקיה – שהייתה מחוז תיירות קרוב וזול – הוצאה אל מחוץ לתחום. אי-אפשר להמשיך להתקוטט עם כל העולם ולהמשיך להטיל את יהבנו על ארה"ב לבדה, שביום בהיר אחד עלולה אף היא להתנער, אם האינטרסים שלה יצדיקו זאת, מהמדינה הקטנה והמעצבנת במזרח התיכון.

אז איפה המפלגה שתישא את דגל השלום במערכת הבחירות? היכן המתמודד האמיץ שיכריז  על סיום הכיבוש ועל הסדר עם הפלסטינים כמשימתו העיקרית כשיגיע לשלטון?  יחימוביץ' תומכת בהתנחלויות, לפיד רוצה תהליך מדיני באריאל, כחלון אמר שלבו בימין, והצמד ביבי את ליברמן – הם הרי אדריכלי המצב האומלל הזה.

>>> עוד מאמרים וכתבות בנושא בחירות 2013

______________________________________________________________________________

מיכל פנט-פלגמיכל פנט-פלג היא כותבת ועורכת. בקריירה הראשונה שלה עסקה במחשבים וסטטיסטיקה וניהלה את מאגר הנתונים למדעי החברה באוניברסיטה העברית בירושלים.

[related-posts title="מאמרים נוספים מאת מיכל פנט-פלג"]

3 Comments

  1. עמוס
    4 בדצמבר 2012 @ 7:49

    מאמר מצוין, נתניהו הדמגוג מפחיד את העם מאירן מהפלסטיניים, מאובמה, ומשאר העולם. הבעיה בעם שמאמין לדמגוג.

  2. זה שמכיר קצת היסטוריה
    6 בנובמבר 2012 @ 13:34

    שלא התרכזת בשיעורי ההיסטוריה שלך ועוד יותר חבל שבבגרותך לא טרחת ללמוד את הנושא , אגב לעולם לא מאוחר !
    אגלה לך, הפלסטינאים אינם הפלישתים במקרא.
    הפלסטינים הם אוסף של פליטים מי מיוזמתו (פליטי עבודה, פליטי רעב) ומי ביוזמת השלטון השולט שגירשם מארצותיהם המקוריות.
    אין ולא אחד מהם היכול לומר שהיה פה לפני יותר מ500 שנה.
    הארץ הזו היא היחידה שהובטחה לאבותינו ולנו.
    כל הפלסטינים בדיוק כמו הסודנים ושאר הפליטים צריכים לשוב למדינתם המקורי ת ועל כך אין מחלוקת.
    אם את כה רוצה בהם תוכלי להצטרף אליהם למעבר למדינתם המקורית מי לאירן מי לעירק מי לסעודיה מי סוריה ומי למצריים סודן וכו'.
    לא נורא, אף פעם לא מאוחר ללמוד.
    כל זה תקציר כמובן 🙂 שבוע טוב.

    • איתי
      7 בנובמבר 2012 @ 9:29

      כמו הפלסטינאים, גם היהודים פליטים, שיכולים לחזור למדינתם המקורית.
      הראייה שלך כ"כ צרה, גזענית ופרימיטיבית, תוך כדי התנשאות על כל מי שמביע דעה, וזה בדיוק רב ישראל רבתי, אתה גם המקרו וגם המיקרו. סיכמת בטקסט שלך את ישראל.
      אז אלוהים הבטיח לך משהו, וזה כתוב בספר, שאבות אבותיך כתבו והפיצו תחת הדת היהודית.
      גם לקבוצות אנשים אחרות יש ספרים, שהאלוהים שלהם כתב, או הכתיב למישהו, וגם שם יש הוראות התנהגות, כמו בתנ"ך שלך.
      אין ספק שההדת והאמונה ביצור שקרוי אלוהים, עושה טוב לאנושות, ולאזור שלנו בפרט.
      אני מרגיש אופטימי, היהודים והמוסלמים ממש קרובים להבנה, כלומר המוסלמים יבינו שהאזור הובטח ליהודים בספר שלהם, ויפנו את השטח בהסכמה, תוך כדי התנצלות.
      יום טוב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן