Skip to content

נגמרה החגיגה: אמצעי תקשורת נסגרים

בפאנל על מעמד העיתונאי, שהתקיים במסגרת כנס אילת לעיתונות, משך כל אחד מהדוברים לכיוון שלו. מו"ל הארץ, עמוס שוקן, הציג גישה, לפיה המדיה צריכה לפעול כמודל עסקי של היצע וביקוש. עמיתיו מהערוצים המסחריים קבלו על המצב הכלכלי הרעוע ותקפו את המעורבות הפוליטית ברשות השידור ששכרה בצדה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כנס אילת לעיתונות

הפורום על מעמד העיתונאי, שייחד את עיקר זמנו למשבר בענף העיתונות, התייחס בין היתר לעובדה שהמו"ל החדש של מעריב, שלמה בן צבי, מתכוון למעשה לשנות את פניו של העיתון על ידי ביטול שני מוספים ויציאה ל"מיקור חוץ" של כתיבה עיתונאית. עמוס שוקן טען, כי מעריב  למעשה לא קיים כבר כמה שנים. ההשוואה הבלתי נמנעת עם עיתון הארץ הובילה להצהרה שלו, לפיה המעבר לדיגיטציה יהיה מחויב המציאות העשוקה ונטולת התקציבים, כמו למשל פתרונות יצירתיים אחרים. לדוגמה, שיתוף פעולה בין עיתונים לחסכון בכוח אדם. הדיון הזה העביר מסר חד: נגמרה החגיגה.

שוקן: "די ברור שבעתיד חלק משמעותי מאוד הוא התפתחות דיגיטלית, אבל עדיין הדבר הזה רחוק מלפצות. ההכנסות שיש בדיגיטל מאוד קטנות ביחס להכנסות בעיתונות המודפסת".

בהתייחס למידע לפיו המו"ל החדש של מעריב, שלמה בן צבי, שוקל לבטל מוספים, סבור שוקן כי סינרגיה בין גופי תקשורת היא אפשרית. המנחה מתן חודורוב שאל ושוקן ענה, כי בתקופה שבה ערכו את מעריב דורון גלעזר ורות יובל, דובר על אפשרות של חילוף חומרים בין הארץ ומעריב.

נדרש חיסכון ופתרונות יצירתיים, למשל שיתוף חומרים. עמוס שוקן (צילום: עדו קינן, ויקימדיה)
מעריב למעשה לא קיים כבר כמה שנים. עמוס שוקן (צילום: עדו קינן, ויקימדיה)

אבי וייס, מנכ"ל חדשות ערוץ 2, דיבר כנציג הבעלים יותר מכל עמיתיו לפאנל, כשתיאר את הפסדי ערוץ 2 וכשתקף את תקציבי רשות השידור ומערך השכר בה. יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, עובד קול ישראל דני זקן, תיאר מצב לא היפותטי שבו "ראש הממשלה ממנה את המנהלים והמנהלים עושים מה שהם חושבים שהוא רוצה, הפגיעה קיימת". זקן אף סיפר, כי השכר הממוצע של עיתונאי ברשות השידור עומד על כ-12,000 שקלים ברוטו בחודש ואילו שכר טכנאי מגיע ל- 24,000 שקלים.

אבי וייס בתגובה: "אני חושב שזו שערורייה שטכנאי מרוויח ב-50 אחוז יותר מעיתונאי". באותה הזדמנות הזכיר וייס לכל הנוכחים את תקציב הרשות, העומד על כמעט מיליארד שקל בשנה למול ממוצע רייטינג של 2%-4%: "את ערוץ 10 רוצחים כשהם מבקשים דחייה של 45 מיליון שקל".

וייס טען שערוץ 2, על אף הרייטינג "המפוצץ", לא מוכר פרסומות וכי מכסת הפרסומות המותרת בשעות הפריים טיים מגיעה ל-42 דקות, מהן מוכר הערוץ רק 25 דקות פרסום בשנתיים האחרונות. אז למה אנחנו לא מרגישים את זה? זו כבר שאלה אחרת כנראה. וייס אמר עוד, כי הקיצוצים בשכר ובכוח אדם יגדלו בשנת 2013.

לצדו של וייס ישב מי שעד לפני כמה ימים היה מנכ"ל חדשות ערוץ 10, אורי רוזן, שהודה כי "בשנה שבה הייתי מנכ"ל לא היה לי רגע אחד של נחת". הוא סיפר איך נאלץ לשתף פעולה עם ארבעה גלי קיצוצים, במהלכם פיטר אנשים. אחד מהם הותיר את ידו מושטת באוויר כשפגש אותו בכנס.

רוזן העלה את הנושא הסבוך של בעלות פרטית וסמכות עריכתית: "שלמה בן צבי ממנה את עצמו, ממה שאני מבין, לעורך הראשי (של מעריב)… בכלי תקשורת פרטיים מובן שהבעלים הם העורכים". אחת התוצאות של מבנה כזה ניכרת בערוץ 10, שביטל לפני כמה חודשים את מהדורת חדשות יום שישי. "החלטה שמאוד לא אהבתי", אומר רוזן, "אבל זו זכותו של הזכיין לקבל החלטות כאלה". ההחלטה נבעה, לדבריו, אך ורק משיקולים כספיים, למרות שהוא מודה בקיומם של לחצים באמצעים שונים, למשל כשטורחים להזכיר לעורך מי הם בעלי המניות שלו. תזכורת לא מקרית. אבי וייס נשאל על ידי רוזן אם התופעה אינה קיימת גם בערוץ 2 ווייס איכשהו הצליח לחמוק מתשובה.

הדברים סביב תקצוב רשות השידור למול הגרעונות בערוצים המסחריים הציפו את סוגיית הסבסוד הממשלתי לאמצעי תקשורת. דווקא מו"ל הארץ, עמוס שוקן, שנמנע להשתפך על מצב התקשורת וסירב להיבהל מתחזית של סגירת אמצעי תקשורת, אמר שבעצם, צריך להסתכל על ביקוש והיצע. הסתכלות כלכלית, לדבריו, מצביעה אולי על כך שבלעדי ערוץ 10 יצליח ערוץ 2 להתקיים ולהצליח: "לי קשה מאוד לראות ממשלה שמסבסדת עיתונים".  שוקן היה מסתפק בכך שיניחו לו לנהל את ענייני העיתון בשקט: "אנחנו במגננה מתמדת". כשל השוק, לדבריו, נובע מעודף עצום של כושר ייצור בענף התקשורת, שמוביל לעמלות המוגזמות בענף הפרסום. "הם (הפרסומאים) חותכים את הקופון שלהם", מסביר שוקן את ההתגייסות של הענף, ובראשו מודי כידון, להצלת ערוץ 10.

שוקן נמנע להשיב לשאלה הישירה של אבי וייס: "קיווית שערוץ 10 ייסגר?" וגם בנושא מעריב, הוא פיקפק בהישגי הוועד, שהשיג הבנה לפיה עוד חמישים עובדים ימשיכו לעבוד בעיתון של בן צבי: "מה שהיה צריך לבדוק, זה שלעיתון תהייה זכות קיום בעתיד. בשביל זה צריך מודל עסקי". 

[related-posts] 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן