Skip to content

ההכרעות שלצד בחירת הנשיא

לצד הבחירות לנשיא ולקונגרס, קיימו חלק מהמדינות הבוחרות גם משאלי עם בנושאים שהחקיקה בהם שנויה במחלוקת: נישואין חוקיים לגייז, לגאליזציה של מריחואנה, המתת חסד והעלאות מס
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מלבד הבחירות לנשיאות, לסנאט ולבית הנבחרים משמשות הבחירות בארצות הברית גם הזדמנות למדינות השונות להביא להכרעה חוקים שנויים במחלוקת שהמדינה אינה מצליחה – או אינה רוצה – להגיע בהם להסכמה בין המחוקקים לבין עצמם. למעשה, הצבעות אלה הן בגדר משאל עם לכל דבר ועניין, ותכופות הן משמשות כזירה לשינוי הדרגתי של אופי המדינה. ושוב – ב"מדינה" הכוונה לכל אחת מהחמישים המרכיבות את ארצות הברית של אמריקה, ולא לפדרציה כולה.

הנה כמה דוגמאות. במדינות הניו-אינגלנדיות מרילנד ומיין הכריעו הלילה המצביעים לטובת חוק המאפשר נישואין חוקיים בין בני זוג חד-מיניים. בשני המקרים לא היה מדובר ברוב סוחף (במרילנד 52% ובמיין 53.4%) אבל זה מספיק. במינסוטה דחו התושבים הצעת חוק שנועדה לאסור על נישואין כאלה. במפתיע או שלא במפתיע, כל המדינות הללו שייכו את עצמן בבחירות לנשיאות למחנה הדמוקרטי, הנחשב סובלני יותר כלפי זכויות החד-מיניים.

(צילום: Getty Images)
מסצ'וסטס בחרה להצביע נגד המתת חסד (צילום: Getty Images)

גם נושא הלגאליזציה של סם המריחואנה עמד להכרעה ציבורית. מדינות וושינגטון, מסצ'וסטס, מונטנה וקולרדו תמכו; אורגון וארקנסו התנגדו. פה כבר החלוקה ברורה פחות, משום שבעוד ארקנסו היא מדינה שמרנית (לא כולל החריג הנשיאותי, ביל קלינטון, דמוקרט שהיה מושל המדינה ונתמך על ידה בהתמודדויותיו על הנשיאות), אורגון היא בעלת מסורת דמוקרטית.

אחת ההצבעות היותר מסקרנות התקיימה במסצ'וסטס, מדינה ליברלית מאוד, המזוהה עם שבט קנדי, אבל גם מדינת הבית של מיט רומני, שמשל בה במשך שתי קדנציות. על הפרק עמדה השאלה אם להתיר או לאסור המתת חסד של חולה אנוש על ידי רופא, הצעה שזוכה לתמיכה בקרב מדינות ליברליות ברחבי העולם. אבל מסצ'וסטס בחרה להצביע נגד. אמנם ברוב דחוק (49.3% בעד, 50.7% נגד), אבל שוב – מספיק כדי למנוע את האפשרות החוקית הזו בשנים הקרובות, לפחות.

נושאים נוספים שעמדו להצבעה כוללים הצעה לאפשר בעלות פרטית על בתי קאזינו באורגון; הצעה לאפשר תרומה פוליטית כניכוי ישיר מתלוש השכר בקליפורניה; הצעה להקים קרנות למימון הפלות בפלורידה;  וכן הצעות להעלות מסים שונים בכל התחומים, החל ממס חינוך בקליפורניה, עבור דרך מס על טבק במיזורי וכלה בהעלאת מס מכירות בדרום דקוטה. כל ההצעות הללו נחלו כישלון חרוץ. לעומת זאת, עבר תיקון המרחיב את האיסור הקיים על עישון במדינת צפון דקוטה, כמו גם תיקון המרחיב את ההימורים במרילנד ומטיל חובת תשלום שכר לימוד גם על מהגרים בלתי חוקיים באותה מדינה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן