Skip to content

חיוני, וחינם: תוכנות חובה למחשב – סיבוב ראשון

קניתם מחשב חדש? אין שום סיבה שבעולם לשפוך עליו עוד כסף, למרות שכולם יעוטו על הכיס שלכם. הרי לכם רשימה של תוכנות שיעשו לכם את כל העבודה. ביעילות ובחינם. מאת עמית מנדלזון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קניתם מחשב חדש? אין שום סיבה שבעולם לשפוך עליו עוד כסף, למרות שכולם יעוטו על הכיס שלכם. הרי לכם רשימה של תוכנות שיעשו לכם את כל העבודה. ביעילות ובחינם. ואם לא נתנו תשובה לכל צרכיכם, כתבו לנו ונחפש עבורכם

מאת: עמית מנדלזון 

קניתם מחשב חדש, הוצאה לא קטנה, ועכשיו צריך תוכנות.  נכון, המחשב שלכם מגיע עם כל מיני תוכנות מובנות, אבל אם הן שוות משהו (וגם אם לאו) הרי שיש סיכוי גדול, שאחרי מספר חודשים, תצטרכו לשלם עליהן, רק כדי לוודא שהן תמשכנה לעבוד. חבל על הכסף! הרי לכם רשימה של תוכנות עבודה מהשורה הראשונה, חיוניות וחינמיות, וזה רק הסיבוב הראשון.

לפני שאנחנו מתקינים תוכנות, בואו ננקה את המחשב מהגרוטאות שמנסים לכפות עלינו (אל דאגה, לכולן יש תחליף):

מומלץ להסיר את ה"אופיס" של מיקרוסופט"! תתמכרו לה, ותשלמו עליה לנצח, שלא לדבר מריטת העצבים בעבודה עליה. אחרי כן ואולי אפילו לפני כן מומלץ מאוד להסיר את ה"נורטון אנטי-וירוס". לא רק שהוא עולה כסף, הוא כבד ומעמיס על המחשב. לגבי יכולתו באיתור וירוסים הדעות חלוקות, אבל יש אסכולה גדולה של אנשי מקצוע שטוענת שהדבר היחיד שהוא לא עושה זה לאתר וירוסים.

ועכשיו, לעבודה:

AVG אנטיוירוס גירסת חינם – אנטי וירוס יעיל, לא תובעני, חינם ומתעדכן אוטומטית, כמו כולם. בעיה אחת היא הנדנוד המתמיד לביצוע "אנליזה" למחשב (אפשר לנטרל אותה מלוח הבקרה שלו). אנאליזה זו בודקת אם יש טעויות בקבצי הרישום, אבל היא לא תסיר אותן. היא תדרוש ממך לרכוש את הגירסה המקצועית כדי להסיר את השגיאות, וגם לזה נגיע.

אבל אם יש לכם קשיים בהתקנה, או שהנדנוד המסיבי עליו דיברתי לא מתאים לכם, או שיש לכם ספק אם אתם מורידים את גירסת החינם, הרי שתמיד תוכלו להוריד את ה-AVAST. אנטי וירוס טוב יעיל וקל מבחינת זלילת משאבים. אם כי מחייב חידוש רישיון אחת לשנה (לא סיפור גדול). אם רוצים להסיר אותו יש לבצע זאת לפי ההנחיות המדוייקות, אחרת הוא ייתקע לכם על המחשב כאבן שאין לה הופכין, אם כי לא יגרום נזק.

עדיין לא סיימנו עם תוכנות האבטחה. תוכנות אנטי-וירוס מסוגלות לאתר וירוסים מסוג מסויים, אבל כשמדובר בתוכנות זדוניות הן כישלון מוחלט. נכון להיום עיקר ההתקפות על מחשבים מופצות מהאינטרנט בצורת תוכנות זדוניות (או "רושעות" ובאנגלית – Malware). התוכנה היחידה ששוה את משקלה בזהב היא Malwarebytes וגם היא חינם. אם לא תתקינו אותה עכשיו הרי שתיאלצו לעשות זאת במוקדם או במאוחר, לכן עדיף שתהיה שם מלכתחילה.

בואו ונחזור לקבצי הרישום, ה-Registry. קבצי הרישום הם אלמנט קריטי במחשב, ולמשתמש אקראי בלי ידע מספק במחשבים אסור בשום פנים ואופן לגעת בהם. הקבצים הללו הם סדרה של הוראות כיצד ומה יעלה על מערכת ההפעלה שלכם, החל מתוכנות וכלה במנהלי תקן של חומרה. קבצי הרישום מתחילים לקבל נפח גדול כשלא מנקים אותם, אבל הנפח איננו הבעיה, הבעיה היא דווקא העובדה שנשארים עליהם שאריות של פקודות חסרות שימוש שמנסות להתבצע. כך, למשל, כל עדכון של החלונות מכניס פקודות חדשות לקבצי הרישום מבלי לנקות את הישנות. אחת התופעות המוכרות של קבצי רישום "מלוכלכים" היא קפיאה של המחשב, שמנסה לבצע פקודה כלשהי אך לא מאתר את הקבצים, שבינתיים כבר הוסרו. לצורך כך יש את ה-Little registry Cleaner – תוכנה קטנה ויעילה, שכדאי להשתמש בא פעם בשבוע לפחות.

תוכנות כיווץ ופתיחה הן חובה בכל מחשב, הן הכלי שמאפשר לנו להעביר קבצים ממקום למקום בגודל סביר מצד אחד, ומצד שני לאכסן בארכיון קבצים בצורת הדחוסה כדי לא להסתבך אחר כך בחיפוש. עם השנים נוצרו מספר לא קטן של פורמטי דחיסה. באופן טבעי עדיף להחזיק בתוכנה בודדת, שמסוגלת להתמודד עם כולם. ה-Peazip היא התוכנה המתאימה לדבר. עם תמיכה במספר גדול של פורמטים, דחיסה יעילה וכמובן, חשוב לא פחות – חינם.

תוכנה לצפיה בקבציי מולטימדיה תמיד רצוייה. מוזיקה, סרטים, במגוון רחב של פורמטים כדי לחסוך מאיתנו את העונש של חיפוש תוכנה עבור כל פורמט. התוכנה המתאימה לנו היא VLC של חברת VideoLan, שהפכה כמעט לסטנדרד היום. מעבר לפונקציות הבסיסיות של נגן מדיה היא מסוגלת להתמודד עם וידאו זורם נכנס משרתי מדיה על האינטרנט ואפילו לשדר.

אם אין לכם עדיין תוכנה לצריבת דיסקים (DVD או CD) גם לזה יש פתרון, והוא נקרא – Burn for Free. זו תוכנה קלה לתפעול ויעילה. אזהרה… בזמן ההתקנה שימו לב לא להתקין תוספים מיותרים. החברה מבססת את הכנסותיה על קידום של תוכנות אחרות שמותקנות בעת התקנתה, לכן רצוי לא לבצע התקנה "עיוורת" (next next next). מעבר לזה היא תשרת אתכם נאמנה ותבהיר לכם שצריבת דיסק איננה סיפור מסובך מדי.

דפדפן הוא כלי חובה לגלישה באינטרנט, ואם אתם קוראים מאמר זה הרי שאתם משתמשים באחד כזה. השאלה היא האם זה הטוב ביותר? המהיר ביותר? אם אתם לא משתמשים ב-Chrome של הגוגל הרי שהתשובה היא: לא, רבתי. אז הורידו אותו והתקינו. מהר מאוד תגלו שחווית הגלישה שלכם נראית אחרת לחלוטין.

הואיל וזרקנו את האופיס המסורתי של מיקרוסופט, אנחנו צריכים תחליף שמסוגל בין היתר לקרוא ולשמור קבצים מ/בפורמט תואם מוצרי מיקרוסופט  (אקסל, פאואר-פוינט, וורד ועוד..) החבילה של Open Office היא החבילה האולטימטיבית וטובה בהרבה מזו של מיקרוסופט, קלה בהרבה והרבה פחות מתסכלת. מובן שיש לה גם גירסה עברית מלאה.

מי שמחפש תוכנה גרפית או תוכנה לעיבוד תמונה יכול לקחת בחשבון את Paint.Net. תוכנה זו מלאה בכלים יוצאים מהכלל, ומספר גדול של מפתחים מייצרים עבורה פילטרים ואפקטים. יש לה אפילו תוכנת-בת ללכידת מסך, חיוני בהחלט לגרפיקאים. אל תיבהלו אם בפעם הראשונה לוקח לה זמן לעלות – בפעם השניה היא כבר לא תזדקק לכך.

תוכנה גרפית נוספת המיועדת יותר לתצוגה, ניהול והמרת קבצים גרפיים היא Infranview. כלי עזר שיחסוך לכם הרבה כאבי ראש במעבר מתוכנה לתוכנה, מפורמט לפורמט.

באינטרנט יש הכל, צריך רק לדעת איך ומה לחפש, לכן אנחנו עומדים לרשותכם. תשאלו ואנחנו נמצא ואם יש לכם המלצה נשמח לשמוע. בלי קשר להמלצותיכם… בקרוב הסיבוב השני של תוכנות חינם.

10 Comments

  1. יוסי תגורי
    5 ביוני 2012 @ 13:29

    שלום ותודה על המידע

    תוכל להמליץ על תכנה להמרת קבצי וידאו (avi divx..)

    תודה

    יוסי

  2. חיימון
    17 בינואר 2012 @ 18:36

    מאמר מצויין – תודה.
    למדתי הרבה.

    כרגע מותקן אצלי Ad-Aware
    מה דעתך עליו בהשוואה ל Malwarebytes ?

    ממליץ להחליף?

    תודה.

    • עמית מנדלזון
      17 בינואר 2012 @ 18:53

      כדאי להיפטר ממנו, הו מתנגש לעיתים קרובות עם תכנות אנטי וירוס שמזהות אותו בטעות כ-spyware לעומת זאת ה-Malwarebytes חיוני כך או כך בעיקר לוירוסים נפוצים כמו זה שמופץ על הפייסבוק או תכנות זדוניות שמציגות את עצמן כתכנות אבטחה. פשוט אין לו תחליף

  3. alefyud
    16 בינואר 2012 @ 20:24

    החלק הארי של תכנות חינמיות אלה הם גרסת ניסיון ואחרי ניסוי אחד של התכנה אתה מתבקש לרכוש את התוכנה המלאה. אז מה בדיוק חינמי פה ?

    • עמית מנדלזון
      16 בינואר 2012 @ 20:43

      פשוט לא נכון אני לא יודע מהיכן אתה ממציא את הנתונים הללו…. אני משתמש בכולן ! וכמוני מיליונים ברחבי העולם ואם כבר אתה מדבר על החלק הארי אולי תפרט כי היחידות שיש להן בכלל אופציה לגירסא בתשלום הן תכנון האנטי וירוס
      אם תרצה אוריד בשבילך את גירסאות החינם המלאות

    • עמית מנדלזון
      16 בינואר 2012 @ 20:55

      ידיד היקר רק לתכנה אחת יש מצב בוא היא תדרוש ממך לרכוש גירסא והיא ה- AVG ורק אם תרצה שהמודול של האנליזה ינקה גם את הרגיסטרי בשבילך והכל הכל כתוב במאמר. בנוסף לכך המאמר מציע גם תחליף לאנליזה של הAVG
      AVG – גירסה חינם לחלוטין אם כי יש אופציה ונודניק לרכישת גירסת פרו
      Malware bytes – כנ"ל – חינם עם אופציה לגירסה מסחרית
      AVAST – כנ"ל

      לכל השאר אין אפילו אופציה לגירסה מסחרית הן ברשיונות GNU דהינו קוד פתוח

  4. alef
    16 בינואר 2012 @ 20:22

    רוב התוכנות המומלצות הן בגרסת ניסיוןף ולא כפי שמציין מר עמית מנדלזון

    • עמית מנדלזון
      16 בינואר 2012 @ 20:25

      כולן חינם אם יודעים איפה לקרוא לכל אחת מהן יש גרסאת PRO שעולה כסף אבל לכולן יש גרסת חינם ולא לנסיון

  5. פלי
    15 בינואר 2012 @ 10:38

    BOS – גיבוי+שחזור אוטומטי, בחינם ללקוחות פרטיים, עד לנפח מספיק לגיבוי מסמכים חיוניים המשתנים מעת לעת ושחזור קבצים שנמחקו

  6. דני
    15 בינואר 2012 @ 10:29

    מעולה, אני יכול לחתום פה על כמעט כל תוכנה שהומלצה, והגעתי אליה בעצמי בסופו של דבר לאחר בדיקה של המתחרות הפופולאריות.
    ראוי לציין במיוחד באמת את Malwarebytes. פשוט חובה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן