Skip to content

פפו ספנות זכתה במכרז להפעלת נמל אילת

הזיכיון הוא לתקופה של 15 שנים עם אפשרות להאריך את תקופת הזיכיון בעשר שנים נוספות. הבעלות על המקרקעין נשארת בידי המדינה ולחברה ניתנה הזכות להפעלת הנמל בלבד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברת פפו ספנות זכתה במכרז להפעלת נמל אילת לתקופה של 15 שנים, עם אופציה להארכה בעשר שנים נוספות, בתנאי שתעמוד ביעדים שהציבה המדינה במסגרת המכרז. החברה זכתה בזיכיון לתפעול נמל אילת על פי כתב הסמכה, שבו הגדירה המדינה את כל החובות והזכויות של החברה כחלק מתפעול נמל אילת ובהתאם לצו האינטרסים המבטיח את השמירה על האינטרסים הלאומיים, כלכליים-ביטחוניים של מדינת ישראל בנמל אילת. הבעלות על המקרקעין נשארת בידי המדינה ולזכיין ניתנת הזכות להפעלת הנמל בלבד.

צעד נוסף בשינוי מבנה ניהול הנמלים

כבר לפני שנים החליטה המדינה שיש צורך לאומי בשינוי המבני בענף הנמלים. לפיכך, בהתאם לרפורמה בנמלים שהחלה בשנת 2005, הוחלט כי ניהול הנמלים בישראל יתבצע בשלב ראשון על ידי חברות הנמל שהן חברות ממשלתיות ולא על ידי גורמי ממשלה. העברת הניהול התפעולי של נמל אילת לידיה של חברה פרטית הינו צעד נוסף בהשלמת השינוי בנמלי ישראל, כמקובל במודל ניהול נמלים בעולם, שלפיו המדינה היא בעלת התשתיות בעוד שמסופי הנמלים מנוהלים על ידי גורמים פרטיים.

פיתוח תחום המכולות

לתפיסת המדינה, העברת זיכיון הפעלת הנמל לחברה פרטית תביא לפיתוח ולמימוש הפוטנציאל האסטרטגי והכלכלי הגלום בו למשק ולענף. העברת הזיכיון לידיים פרטיות תחזק ותגביר את התחרות בענף הנמלים בישראל, תייצר ערך לצרכן הישראלי, ליצואנים, ליבואנים ולכלל המשק הישראלי. כל זאת, באמצעות התייעלות, העלאת רמת השירות, הפחתת תעריפים למשתמשי הנמל, שיווק שירותי נמל וגיוונם, ובכלל זה יצירת קווי הובלה חדשים לרבות קווי מכולות, דרך אילת. לשם כך התחייבה החברה לפתח את תחום המכולות, תחום המהווה תנאי למימוש האופציה להארכת הזיכיון.

שלבי מימון הזיכיון

בחודש ספטמבר הוגשה הצעת מחיר על-ידי פפו ספנות בסכום של 100 מיליון שקל, בגין החזקת הזיכיון לתקופה של 15 שנה, ובתוספת של 90 מיליון שקל עם מימוש האופציה להארכת הזיכיון בעשר שנים נוספות. לאחר משא ומתן שהתנהל בין נציגי רשות החברות לבין נציגי החברה, סוכם על הצעת מחיר משופרת. התמורה הכוללת שתקבל המדינה בעבור העברת הזכות לניהול ותפעול הנמל ל-15 שנים הבאות, תינתן בכמה שלבים: מחיר התחלתי במזומן בסך 105 מיליון שקל, בנוסף ישולמו עוד 15 מיליון שקל כתלות במחזור ההכנסות של החברה, מעל רף הכנסות שמשקף את ההכנסות בשנים האחרונות בנמל, ותוספת של 105 מיליון שקל, שישולמו למדינה עם מימוש האופציה לעשר שנים נוספות.

חלק נוסף משיקולי המדינה למתן הזיכיון נובעים מתוכניתה העסקית של חברת פפו ספנות, ניסיונה בתחום הספנות והנמלים ויכולתה לשכלל את פעילות הנמל, כפי שהשתקפו מתוך הצעתה במכרז.

בראש הוועדה הבין-משרדית למתן הזיכיון עומד מ"מ מנהל רשות החברות רוני פרידמן וחברים בה משנה למנהל רשות החברות מאיר שמרה, היועץ המשפטי של משרד האוצר עו"ד יואל בריס, סגן בכיר לחשבת הכללית במשרד האוצר אבי גבאי, וסגנית היועצת המשפטית ברשות החברות עו"ד אביטל בירגר, המשמשת יועצת המשפטית לוועדה. משקיפי הוועדה: נציג משרד התחבורה ונציגי רשות הספנות והנמלים.

שטייניץ: בעתיד גם בנמלי אשדוד וחיפה

"אנחנו מקווים שהמהלך יתרום תרומה משמעותית לפיתוח נמל אילת, לעיר אילת, ולפיתוח הנגב כולו. מבחינתנו הצלחת המהלך בנמל אילת פותחת את הדלת למהלכים נוספים של התייעלות והפרטה בעתיד גם בנמלי חיפה ואשדוד", מציין שר האוצר, יובל שטייניץ.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן