Skip to content

נתניהו: "כיפת ברזל" דיגיטלית תגן מהתקפות סייבר

ד"ר אביתר מתניה סקר היום את פעילויות מטה הסייבר, שהוקם בהחלטת ראש הממשלה. לדבריו, מדובר באיום נרחב לחברה האנושית. "זהו אתגר למדינה אך זו גם הזדמנות כלכלית. ככל שנשקיע באקדמיה ובתעשייה, נקבל את ההשקעה בחזרה, גם בהיבט הכלכלי וגם בהיבט הביטחוני"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שב ומבטיח להקים "כיפת ברזל דיגיטלית", שתגן על המדינה מול התקפות סייבר על מערכות המחשב שלה. נתניהו אמר זאת היום בישיבת הממשלה, במהלך סקירה שנתן ראש מטה הסייבר הלאומי, ד"ר אביתר מתניה, על פעילויות מטה הסייבר, שהוקם בהחלטת ראש הממשלה בתחילת השנה.

"איום הסייבר הוא איום נרחב לחברה האנושית. זהו אתגר למדינה אך זו גם הזדמנות כלכלית. ככל שנשקיע באקדמיה ובתעשייה, נקבל את ההשקעה בחזרה, גם בהיבט הכלכלי וגם בהיבט הביטחוני", אמר ד"ר מתניה. הוא סקר את הפעולות המרכזיות שבוצעו לקידום הטכנולוגיה ולקידום ההון האנושי בפיתוח יכולות הסייבר. בסקירתו הציג ד"ר מתניה את העבודה הנעשית עם כלל המגזרים במשק לחיזוק ההגנה בסייבר – בדגש על קשרי החוץ ההולכים ונבנים עם מדינות מובילות בעולם בתחום הסייבר.

"כיפת ברזל דיגיטלית". נתניהו. (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
"כיפת ברזל דיגיטלית". נתניהו (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

יושב ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל אמר: "הסייבר הוא דוגמה מצוינת לתחום שבו הממשלה יכולה וצריכה להיות מעורבת, כדי לחזק את שיתוף הפעולה הבין משרדי ולייצר מנוע צמיחה חדש למשק".

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "ישראל היא כוח משמעותי בעולם הסייבר. אנחנו מתמקדים בעיקר על בעיית ההגנה של המדינה המודרנית. כפי שפיתחנו באופן חסר תקדים כיפות ברזל, שמיירטות בהצלחה טילים, כך אנחנו מפתחים מעין 'כיפת ברזל דיגיטלית' כדי שתגן על המדינה מול ההתקפות שמכוונות למערכות המחשב שלנו. מטה הסייבר נועד בראש ובראשונה לארגן יכולת הגנתית שמבוססת על שיתופיות של שלושה גורמים: יכולת ביטחונית, הקהילייה העסקית והעולם האקדמי".

בישראל פועל כבר יותר משנה מטה הסייבר לאומי, שעל הקמתו הוכרז ב-18 במאי 2011. מטה הסייבר הלאומי ומשרד המדע והטכנולוגיה ישקיעו 50 מיליון שקל במחקרים ובמלגות בתחום הסייבר והמחשוב המתקדם בשלוש השנים הקרובות. מטרת המטה: להפוך את ישראל למדינה מובילה בתחום הקיברנטי, ומתרכז בהשקעות ובקידום תשתיות טכנולוגיות ותשתיות הון אנושי. המטה כולל נציגים מהגופים העוסקים בהגנה קיברנטית ובהנחת יסודות להסדרה רגולטורים של עולם האבטחה הקיברנטית בישראל.

נזק בסדר גודל של פרל הרבור. שר ההגנה האמריקני פאנטה
נזק בסדר גודל של פרל הרבור. שר ההגנה האמריקני פאנטה

ראש הממשלה נתניהו כבר הכריז בעבר כי ישראל היא אחת המדינות המאויימות ביותר בתחום הסייבר. "כל מדינה מתקדמת מאוימת – ומאחר שאנחנו אחת המדינות הממוחשבות בעולם, אנחנו חשופים במיוחד", אמר נתניהו בסוף חודש מאי, בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), שהתקיים בתל-אביב. נתניהו הדגיש, כי היעד שקבע עבור ישראל הוא שתהיה אחת מחמש המעצמות המובילות בתחום הסייבר בעולם.

לאחרונה התרבו הפרסומים, לפיהם האקרים איראניים פועלים זה חודשים במתקפות חסרות תקדים נגד אתרים אמריקניים. על פי פרסומים אלה מטרת מתקפות הסייבר האלה היא לפגוע במערכות המחשב והאינטרנט של בנקים, חברות תשתית בתחומי תחבורה ותעופה, חברות דלק ומערכות המופעלות על-ידי מערכת הביטחון האמריקנית. איראן השקיעה בלוחמה זו ובאבטחת מידע כמיליארד דולר, ובכוונתה להגביר את פעילותה בתחום זה, בעקבות הסנקציות החריפות נגדה.

שר ההגנה של ארה"ב, ליאון פאנטה, הזהיר לפני מספר שבועות כי ארה"ב עלולה לעמוד בפני מתקפת סייבר קשה ביותר, שתגרום נזק שבחומרתו ובגודלו יהא דומה לנזק שנגרם לארה"ב עקב המתקפה היפנית על פרל הרבור (דצמבר 1941).

[related-posts]

פאנטה אמר דברים אלה בהתיחסו לווירוס המחשבים "שאמון" שפגע במערכות המחשב של חברת הנפט הלאומית בסעודיה. פאנטה אמר כי מדובר במתקפה הרסנית ביותר שנודעה עד כה, היא פגעה בכ-30,000 מחשבים בחברת הנפט הסעודית, והיה צורך להחליפם. "פעילויות הסייבר במפרץ הפרסי הן ההרסניות ביותר במגזר העסקי מאז ומתמיד. חברות פרטיות שפועלות באזור נתונות למתקפות סייבר בהיקף חסר תקדים", אמר.

פאנטה נמנע אמנם מלכוון אצבע מאשימה ישירה כלפי איראן, אבל, הבהיר: "על תוקפים פוטנציאליים להבין, שיש לנו את האמצעים להשיב להם כגמולם בשל ניסיונותיהם לפגוע באמריקה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן