Skip to content

בעלי קרקע בכפר שמריהו תובעים כ-70 מיליון ש' ממע"צ

בתביעה שהוגשה טוענים 99 בעלי הקרקעות, כי הפיצוי המוצע על ידי מע"צ נמוך בהרבה משוווי הקרקע כפי שנקבעה בהערכת השמאי. הקרקעות הופקעו לטובת כביש 531
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תביעת ענקית של 99 בעלי קרקעות בכפר שמריהו הוגשה היום (שלישי) לבית המשפט המחוזי מרכז נגד מע"צ, בדרישה לקבוע את שווי הפיצוי עבור הקרקע הפרטית שלהם, שהופקעה לצורך סלילת כביש 531.  התובעים דורשים, כי  מע"צ תשלם להם את מלוא שווי הקרקע בייעודה החקלאי, ללא כל הפחתה או קיזוז. כמו כן דורשים התובעים לחייב את מע"צ לשלם להם פיצויים בגין כל הנזקים וההוצאות שנגרמו להם בשל ההפקעה. התביעה מתייחסת ל- 95 דונם שבבעלות התובעים, כאשר הסכום הכולל המבוסס על הערכת שמאי עומד על כ-70 מיליון שקל, לפי הערכת השמאי זאב כהן, שעומדת על 742 שקל למ"ר.

כפר שמריהו מלמעלה (צילום: המועצה המקומית)
כפר שמריהו מלמעלה (צילום: המועצה המקומית)

הקרקע שהופקעה נמצאת בחלקות שונות בכפר שמריהו ובהרצליה, ממזרח למסילת הברזל. לטענת התובעים, ידוע כי  שווי הקרקעות בכפר שמריהו, שהינו יישוב מהאטרקטיביים ביותר באזור המרכז ובמדינת ישראל כולה, הינו מן הגבוהים בארץ. אלא, שהערכת שווי הקרקע כפי שנעשתה ע"י שמאי התובעים איננה מקובלת על מע"צ, המחשבת את הפיצוי לפי סכומים נמוכים בהרבה ולפי שווי של 90 דולר למ"ר.

באמצעות עו"ד עודד ישראלי והילה גבאי, טוענים התובעים כי חישוב פיצויי ההפקעה על ידי מע"צ לפי 90 דולר למ"ר נעשה על אף שניתנה הכרעה של בית המשפט המחוזי בת"א (ת.א. 1570/08 קצוביץ נ' מע"צ) בנוגע לפיצויי הפקעה לחלקה סמוכה לחלקות התובעים, שם נקבע שווי הקרקע על סך של 120 דולר למ"ר.

עודד ישראלי
דרישה לפיצוי מלא. עו"ד עודד ישראלי

כדי לחזק את טענתם בדבר שווי הקרקע שהופקעה מציינים התובעים, כי הקרקע האמורה סומנה בתוכניות מתאר שונות ורבות, ככזו המיועדת לפיתוח עירוני ולשינוי ייעוד לבנייה, לרבות למגורים. כך לדוגמה, תמ"א 31 – תכנית מתאר ארצית המשולבת לבניה פתוח ולקליטת עליה – ייעדה את כל שטחו המזרחי של כפר שמריהו לבינוי עירוני. וכך גם תמ"א 35, שייעדה אזור זה ל"מרקם עירוני".

תוכנית הר/1970 קודמה על ידי כל גורמי התכנון הרלוונטיים, וסיכויי אישורה היו גבוהים ביותר, אלא שלנוכח הידיעה על תכניות הדרך המיועדות לאזור, היא הוקפאה ואיננה מקודמת עוד. יש לציין, נכתב בתביעה, כי התוכנית מהווה עד היום את הבסיס לתוכנית האב לכפר שמריהו, בתא השטח המדובר במזרח היישוב.

על פי התביעה, הקרקעות של המבקשים היו בעלי פוטנציאל ודאי לשינוי יעוד. הקרקעות מצויות באזור בעל פוטנציאל כלכלי רב ואם לא היתה נגדעת תוכנית שינוי הייעוד בשל תוכניות ההפקעות, התוכנית הייתה מאושרת. אלא שתוכנית הר/1970 הוקפאה, הקרקעות יועדו להפקעה, וכל ניסיונות המבקשים למנוע את הפקעה ולשכנע את הרשויות שלא לפגוע בקניינם, לא צלחו.

לפיכך, טוען עו"ד ישראלי, קיימת לבעלי הזכויות זכאות לפיצוי מלא, לרבות קבלת פיצויי הפקעה מהמטר הראשון, קבלת פיצויי הפקעה מלאים על השטחים שסומנו לגביהם מגבלות בניhה שונות (אף כי לא סומנו להפקעה) ושפיצויים אלו ישולמו באופן מלא, ללא כל הפחתה. זאת, לאור ההלכות הברורות בעניין, ובשים לב לעיקרון לפיו יש להעמיד את בעל הקרקע באותו מצב בו היה, אלמלא היתה ההפקעה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן