Skip to content

מערכות בטיחות ברכב יוזילו את מחיר ביטוח החובה

הכללת מערכות בטיחות לרכב ברשימת המשתנים בקביעת פרמיית ביטוח החובה, תוכל להוזיל את מחיר הביטוח בשלושים אחוז
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הוועדה המשותפת לוועדת חוקה חוק ומשפט ולוועדת הכספים של הכנסת, אישרה היום משתנים שיכולים להוזיל את מחיר ביטוח החובה לרכב בעד שלושים אחוז. כניסתן של מערכות בטיחות בכלי רכב לשוק מפחיתה את הסיכון לתאונות ואת הנזק מהן, והוועדה החליטה כי יש להכלילן בחישוב פרמית ביטוח החובה לרכב.

"המחירים שהצרכן הישראלי משלם על ביטוח הם מוגזמים" (צילום: דן בר-דוב)

תעריפי פרמיית ביטוח החובה לרכב נקבעים לפי כמה משתנים המשפיעים על רמת הסיכונים. המשתנים שלפיהם קובעות החברות את הפרמיה הם: בעלות הרכב, מטרת השימוש, נפח מנוע, מין וגיל הנהג, שנת ייצור של הרכב, עברו של הנהג – תאונות ושלילת רישיון, וכריות אוויר.

שר האוצר ביקש מהוועדה המשותפת להוסיף משתנים שאף הם ישפיעו על מחירי הביטוח, ובהם: כוחות סוס וסוג הנעת הרכב, מספר כריות האוויר שמותקנות ברכב, ומערכות בטיחות לרכב מסוג בקרת יציבות, (ESP\ESC) מערכת למניעת נעילת גלגלים, (ABS) מערכת התרעה על אי-שמירת מרחק (FCW) ומערכת התראה על סטייה מנתיב (LDW).

מנכ"ל הרשות לבטיחות בדרכים, מר רון מוסקוביץ, אמר: "החדירה של מערכות הבטיחות לרכב לשוק, מאוד נמוכה. אישור המשתנים ייתן תמריץ". לדבריו, "המערכות יכולות למנוע את מותם של עשרות בני אדם בשנה".

מנהל מחלקת ביטוח אלמנטרי במשרד האוצר, מר אסף מיכאלי, אמר כי משרדו "מבקש מהוועדה להוסיף את המשתנים, כדי להתיר לחברות הביטוח להביא אותם בחשבון בקביעת שיעור הפרמיה. קביעת המשתנים, הם בגדר המלצה ולא קביעה". לדבריו "כבר היום, החברות מעניקות הנחה בשיעור של כ-20 אחוז ממחיר פרמיית ביטוח מקיף לבעל רכב שמתקין את המערכות הללו. אישור המשתנים גם בביטוח חובה, יוכל להפחית את הפרמיה בהתאם. ההערכה מדברת על חיסכון שנתי של כ-150 מיליון שקלים".

מנהל תחום אקטואריה במשרד האוצר, מר עומר רקובר, טען כי "כריות אוויר מפחיתות את הסיכון מפני פגיעה בכ-14.2 אחוז. אולם חברות הביטוח מעניקות הנחה של 6 אחוז בלבד ועל כן, ייתכן שההנחה בגין התקנת מערכות הבטיחות תסתכם באחוזים ספורים".

יו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם אמר: "המחירים שהנהג הישראלי משלם על ביטוח מוגזמים, ומי שמוכן להוזיל את המחיר, יבורך". רותם הביע חשש כי יימכרו בשוק מערכות לא יעילות ואולי אף מסוכנות ועל כן דרש כי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תאשר שמערכות הבטיחות אכן עומדות בדרישת החוק ובדרישות הבטיחות. יצרני מערכות יוכלו לפנות למשרד האוצר בבקשה להוסיפם לרשימה.

ח"כ אורי מקלב ביקר את ההחלטה שלא לכלול ברשימת המערכות גם מערכת חיישני נסיעה לאחור. לדבריו, "בשנים האחרונות 59 ילדים נהרגו בתאונות כתוצאה מנסיעה לאחור". במענה לתשובה כי אין תקינה לחיישנים אלו, אמר מקלב "הוועדה מתבקשת לאשר מערכת התרעה על אי-שמירת מרחק והתראה על סטייה מנתיב, ואף להם אין תקן".

כאמור, הוועדה אישרה את הוספת המשתנים, ובכך סללה את הדרך להוזלת פרמיית ביטוח החובה לרכב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן