Skip to content

באיחור של עשור: שני ללא בשר

לגידול ולייצור בשר יש השלכות סביבתיות לא קלות • מגישת חדשות ערוץ 10 בדימוס, מיקי חיימוביץ', החליטה לפתור את הבעיה ברמה מקומית ולגייר לישראל את הרעיון האמריקני הוותיק של 'Meatless Monday' - יום שני ללא בשר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במוצאי שבת, פרסם עיתון הפוסט האמריקני את הידיעה הבאה: "אמריקנים החלו לבחון ברצינות מה הם אוכלים, וכמה. הרבה אנשים מגלים בפעם הראשונה שהם יכולים לאכול פחות ולהרגיש לא פחות טוב – לעיתים קרובות אף יותר טוב". הידיעה התפרסמה בעקבות ההצלחה הפנומנאלית של הקמפיין הממשלתי: 'יום שני ללא בשר'. עדכנית עד כמה שנשמעת הידיעה, היא אמנם התפרסמה במוצאי שבת, אך השנה הייתה 1929 והקמפיין נוצר בזמן מלחמת העולם הראשונה, כדי לסייע במאמץ המלחמתי: Food Will Win the War ("המזון ינצח את המלחמה").

מיקי חיימוביץ' מסבירה על 'יום שני ללא בשר' (צילום: אסף דודאי)
מיקי חיימוביץ' מסבירה על 'יום שני ללא בשר' (צילום: אסף דודאי)

ביום שני השבוע, הושקה בישראל היוזמה הבינלאומית (העכשווית) להפחתת צריכת בשר, או בשמה המוכר יותר: Meatless Monday ("יום שני ללא בשר"). היוזמה המודרנית יותר, החלה בשנת 2003 בארצות הברית, לא ממניעי מלחמה, אלא ממניעים בריאותיים. באותה תקופה, ארצות הברית החלה להבין שהשמנת יתר הפכה לבעיה רצינית, וצריכה מוגזמת של בשר אדום מתבטאת במגוון רחב של מחלות ובעיות תפקוד. היוזמה הפכה לתנועה עולמית בשנת 2009, כשפול מקרטני ושתי בנותיו הרימו את הכפפה בצידו השני של האוקיינוס. במקביל, התנועה גם עדכנה את הטיעונים בעד הפחתת צריכת בשר, שהפכו מבריאותיים לסביבתיים. בדיוק עם נקודה זו, פתחה מיקי חיימוביץ' – מגישת החדשות בערוץ 10 בדימוס, את אירוע ההשקה.

‫"אני מודעת לכך, שתהייה הרבה התעסקות עם האוכל עצמו. הרבה כתבי אוכל יש כאן – אז הייתי רוצה להציג נקודת מבט שונה על מה שבצלחת". אירוע ההשקה נערך במסעדת 'יונה' בנמל יפו, ואכן הרבה כתבי אוכל היו שם. גם הרבה שפים היו שם, ולא רק להביע תמיכה – הם היו שם לבשל. חיימוביץ', בעזרת אבק הכוכבים, הצליחה לרתום את כל השפים הכי נחשבים בתל אביב ומחוצה לה לקמפיין. כל שף יצר למסעדתו שלו תפריט צמחוני, אשר יוגש לאורחים בימי שני, לצד התפריט הרגיל. "אנחנו רוצים שאנשים יבחרו לא לאכול בשר פעם בשבוע, אבל אנחנו לא רוצים להכריח אף אחד", הוסיפה חיימוביץ' בחיוך. לאורך כל האירוע, השפים הגישו מנות נבחרות מהתפריטים הצמחוניים שיצרו. אם אתם חוששים ממתקפת טופו על מסעדות ארצנו, הסירו דאגה מלבכם. מ-24 מנות שהוגשו לטעימה, רק שתיים השתמשו בטופו.

.
אז מה לבשר ולסביבה?

מסתבר שהרבה. האנושות אוכלת יותר בשר, גלובלית. ייצור הבשר העולמי שילש את עצמו בארבעה העשורים האחרונים (אוכלוסיית העולם 'רק' הכפילה את עצמה באותו הזמן). לגידול ולייצור בשר יש השלכות סביבתיות לא קלות. בשנת 2006, האו"ם פרסם דו"ח שאמר ש'משק בעלי חיים' אחראי ל-18% מפליטת גזי החממה בעולם. נתון קשה אם שמים אותו בפרספקטיבה – זה יותר מפליטת גזי החממה של כל אמצעי התחבורה העולמיים. גם צריכת המים של תעשיית הבשר לא יודעת שובע. קילו בשר דורש פי עשרה יותר מים מקילו חיטה (עבור הגידול ותהליך הייצור). אם זה לא מספיק, 95% מגידולי הסויה בעולם הולכים להאכלה של הבשר שאנחנו צורכים. "רק תחשבו כמה פיות רעבים אפשר היה להאכיל עם כל הסויה הזאת", הוסיפה חיימוביץ'.

מיטב השפים הישראליים מכינים מנות צמחוניות (צילום: אסף דודאי)
מיטב השפים הישראליים מכינים מנות צמחוניות (צילום: אסף דודאי)

מיקי חיימוביץ' ושתי שותפותיה לדרך, ליאת צבי ומאיה צוראל, בעלות 'הקליניקה – מותגים ידידותיים לעתיד', מאוד נזהרות שהקמפיין לא ייתפס כגחמה תל אביבית של שפים-מבשלים-ירקות. הן מדגישות את העבודה האינטנסיבית שהן משקיעות בגיוס מועצות מקומיות, בתי ספר, חברות, מפעלים ובתי חולים לתמוך בקמפיין. בתזמון מושלם עבורן, ביום שישי האחרון, מועצת העיר לוס-אנג'לס אימצה את הקמפיין באופן רשמי. זו אותה מועצת עיר שנלחמה בשומנים רוויים ואסרה על מסעדות בתחומה להשתמש בהם. זה ללא ספק הצלחה חשובה לקמפיין העולמי שירוויח מהמומנטום. מדובר באחת הערים הגדולות והמרכזיות בארה"ב ובעולם כולו, בעלת השפעה על דעת קהל לא מבוטלת. מה שהוליווד אומרת שטוב – כולם רוצים גם.

דור הצהרונים

נראה שדווקא עם הדור הצעיר, והצעיר מאוד, המשימה קצת יותר מורכבת. ליאת צבי מסבירה, שההאכלה בגני הילדים ובצהרונים של בתי ספר יסודיים מבוצעת על ידי חברות פרטיות ולא תחת מטריה ממשלתית או עירונית. הקמפיין מתכוון לפעול דרך משרד החינוך ואגפי החינוך במועצות מקומיות, ולשכנעם שיהפכו את 'יום שני ללא בשר' לדרישה דה-פקטו מחברות ההאכלה הפרטיות.

מעניין יהיה לראות מה תהייה תגובת ההורים, לכך שילדיהם יקבלו לאכול בימי שני תפריט על טהרת הצומח: ירקות, דגנים, קטניות ופירות. אפשר כבר לדמיין את מחאת: "הילד צריך B12 בשביל לגדול!". מצד אחר, אותם הורים שיוותרו בעצמם על צריכת בשר בימי שני, יש להניח כי יראו בחיוב שגם ילדיהם יתחנכו ויגדלו עם גישת החיים המעט יותר בריאה, קצת יותר ידידותית לסביבה.

יום שני הוא תחילת השבוע ברוב העולם, והקמפיין פועל ברוח של 'להתחיל את השבוע ברגל הבריאה'. למרות שאנו מתחילים את השבוע יום אחד יותר מוקדם, יום שני הוא יום הקמפיין גם אצלנו. ההחלטה הזו הוסברה על-ידי חיימוביץ', בכך שביום ראשון המקרר הישראלי עמוס בשאריות מסוף השבוע, ולזרוק אוכל זה מאוד לא נחמד לסביבה. אז קדימה לשני, לאוכל קצת יותר בריא, קצת יותר עדין על מערכת העיכול, לאזן את הסופשבוע. איזון זה דבר חשוב בחיים.

מבחר מנות צמחוניות שתוגשנה במסעדות מובחרות בארץ (צילום: אסף דודאי)
מבחר מנות צמחוניות שתוגשנה במסעדות מובחרות בארץ (צילום: אסף דודאי)

מסעדות ארצנו המציעות תפריט צמחוני (לצד התפריט הרגיל) בימי שני: דיקסי, יפו תל אביב, רפאל, שולחן, חדר האוכל, הרברט סמואל, התרנגול הכחול, קימל, דלאל, אדורה, בראסרי, הוטל מונטיפיורי, רוטשילד 12, קפה איטליה, שגב אקספרס, יונה, מאנטה ריי, רוקח 73, אורנה ואלה, קיטשן מרקט, טנדורי, פרונטו, מסה, מחניודה, המקום של איציק, אדום, פרנצ'סקה, אדלה, בוסטון וסינטה בר.

3 Comments

  1. אמילי
    17 בנובמבר 2012 @ 13:10

    יוזמה חשובה, כמו המעבר לטבעונות

  2. גדי
    14 בנובמבר 2012 @ 9:18

    יש כ-350 עיתוני "פוסט" בארה"ב.
    אם זה התפרסם, למשל, ב"ניו-יורק פוסט", המשמעות היא שזה פורסם לצד ידיעה על "חייזרים שהשתלטו על הפנטגון". אם ב"וושינגטון פוסט", אפשר להתייחס לידיעה בהרבה יותר רצינות.

    • גדי
      14 בנובמבר 2012 @ 9:22

      אה, הבנתי. 1929. ה"פוסט" של אז.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן